قطری ها علاقه بسیاری به تئاتر ایران دارند
تهران (پانا) - هنرمند قطری با ابراز علاقه به آثار ایرانی اجرا شده در جشنواره بینالمللی تئاتر کودک اعلام کرد نسبت به امکان اجرای آثار در قطر اقدام میکند و هنرمند هلندی هم ابراز امیدواری کرد مریم کاظمی در دوره آینده هم دبیر جشنواره باشد.
به گزارش روابطعمومی بیستوپنجمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودکونوجوان، یکم آذرماه ساعت ۲۲ و در سومین شب برگزاری جشنواره، دو پنل گفتوگو درباره شرایط تئاتر کودکونوجوان هلند و قطر برگزار شد.
ابراز تعجب هنرمند هلندی از جریان داشتن جشنواره در سراسر شهر همدان
در اولین پنل گفتوگو، کیس بلیدرفن؛ کارگردان تئاتر هلندی و مدیر تئاتر کرایکلینگ در آمستردام هلند که تنها کمپانیای است که در آمستردام درزمینه تئاترکودک و نوجوان فعالیت میکند، درباره این کمپانی اطلاعاتی را ارائه داد: ما برای کودکان ۱ تا ۱۷ سال تئاتر آماده میکنیم و به همین منظور در طولسال ۳۲۰ اجرای تئاتر داریم و ۴۷ هزار تماشاگر این نمایشها را میبینند.این هنرمند تئاتر هلند ضمن اعلام این نکته که برای این کمپانی آموزش از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: تعدادی نمایش را برای اجرای مدارس انتخاب میکنند اما این نمایشها در سالن اجرا میشوند. به این منظور تئاتریها ابتدا برخی آموزشهای مقدماتی را به دانشآموزان میدهند. درواقع چهاربخش از آموزش توسط هنرمند در مدرسه صورت میگیرد و سپس دانشآموزان به سالن میآیند و تئاتر میبینند و سپس بخش پایانی آموزش بعد از دیدن تئاتر باز هم در مدرسه اتفاق میافتد.
وی در ادامه افزود: فلسفه کاری ما این است که چشم بچهها را از طریق تئاتر به زندگی باز کنیم و نگاه کودکان به زندگی را با استفاده از تئاتر تغییر دهیم.امسال چهلمین سال تاسیس کمپانی را با برگزاری یک فستیوال جشن گرفتیم که بینالمللی برگزار شد اما اصلا مثل جشنواره بینالمللی تئاتر کودکونوجوان همدان نبود. من از اینکه در جشنواره شما فستیوال در سطح شهر جریان دارد متعجب شدم چون در آمستردام جشنواره تنها در سالنها دیده میشود و از این بابت به مریم کاظمی، دبیر این جشنواره که کار بسیار دشواری را انجام داده است، تبریک میگویم.
رییس کمپانی کارکلینگ در ادامه به دو نکتهای که این روزها در اروپا از اهمیت ویژهای برخوردار هستند اشاره کرد و گفت: در اروپا به فراهم کردن شرایط برای اینکه تمام کودکان تئاتر ببینند و دیدن تئاتر از اختصاص به یک گروه خاص خارج شود بسیار تلاش میکنند چون باید کاری کرد که کودکان خانواده مهاجر که نمیتوانند برای دیدن تئاترپول بلیت بدهند هم جذب شوند و این امکان را از دست ندهند. این کار از طریق تئاتر مدارس و همچنین فستیوالها میسر میشود.
وی در ادامه افزود: نکته مهم دیگر، اهمیت به محیط زیست است. سوال این است که چگونه کودکان را درگیر کنیم. طی برنامهای از شش کودک خواستیم درباره محیط زیست از والدین خودسوالهایی همچون چرا بهجای استفاده از دوچرخه از ماشین استفاده میکنند و یا چرا از پلاستیک کمتر استفاده نمیکنند و ... پرسیدند که در این پروسه اهمیت مساله محیط زیست برای کودکان و خانوادههای آنها بیشتر مشخص شد.
این هنرمند تئاتر ضمن اعلام این نکته که کارکمپانی آنها تولید تئاتر نیست، گفت: ما برای گروهها امکان اجرای تئاتر ایجاد میکنیم اما قصد داریم برای اولین بار پروژه مارتین لوتر کینگ را آماده اجرا کنیم چون سیاهپوستان هلند مهاجر هستندو به توجه نیاز دارند. در هلند اعتقاد عام بر این است که تئاتر و هنر سفیدپوستها تعلق دارد و کمتر به سیاهپوستان توجه میشود. درنتیجه فضایی بهوجود آودیم تاسیاهپوستان کار کنند و اولین نمایشنامه این پروژه هم توسط یک هنرمند هلندی سیاهپوست نوشته شده است.
این هنرمند عرصه تئاتر ضمن اعلام این نکته که تبادل فرهنگی در تئاتر بسیار حائز اهمیت است، گفت: برای این منظور باید ازفرهنگهای تئاتر دیگر دعوت کنیم اما چون کودکان هلندی زبان هلندی را میشناسند و در دبیرستان زبان انگلیسی میآموزند، تلاش میکنیم آثار بیکلام و یا آثاری که زبان در آنها تاثیر اندکی دارند رادعوت کنیم. اما در این راه مشکلاتی وجود دارد. فضایی در تئاتر هلند وجود دارد که تئاتر کشورمان را به کشورهای دیگر معرفی کنیم و وزارت امور خارجه هزینه اجرای تئاتر هلندی در سایر کشورها را تقبل میکند. اما به ما پول نمیدهند تئاترهای کشورهای دیگر را به هلند بیاوریم. درنتیجه وقتی میخواهیم کاری به هلند ببریم در حد کمپانی خودم دعوت میکنیم اما امکان تامین هزینه را ندارم.
وی در ادامه افزود: به این فکر کردیم که به چه شکل میتوان با ایران تبادل فرهنگی داشت. راه حلی که به ذهن ما رسید این بود که از یک هنرمند مطرح هلندی دعوت کنیم به ایران بیاید تا با هنرمندان ایرانی در کنار هم کار کنند و به یک اجرا برسند. امیدواریم مریم کاظمی سال بعد هم دبیر جشنواره باشد چون بسیار فعال است و جشنواره را بهخوبی سامان داده است. امیدوارم که کاظمی به هلند بیاید و آثار را ببیند تا بتوانیم این مشارکت را داشته باشیم و قدمی برای سالهای بعد برداریم.
در ادامه این هنرمند به اعلام تفاوتهای تئاتر در ایران و هلند پرداخت و گفت: هر کشور فرهنگ تئاتری خاص خود را دارد. در هلند هدف هنر برای هنر است اما در ایران مسائل اجتماعی در نمایشها مطرح میشوند. در هلند بیشتر به فرم اجرا توجه میشود تا انتقال پیام.
در ادامه این برنامه مریم کاظمی؛ دبیر بیستوپنجمین جشنواره بینالنمللی تئاتر کودکونوجوان پرسید که آیا امکان آموزش تئاتر «move theater یا همان تئاتر حرکت با شیوه هلندی» به هنرمندان ایرانی در قالب ورکشاپ وجود دارد که بلیدرفن گفت: کاملا میشود این ورک شاپ را برگزار کرد
سپس حاضران در این برنامه سوالهای خود را مطرح کردند.
قطریها ایران را ایران شریف مینامند
دومین برنامه این شب، صحبت درباره تئاتر قطر بود که برای این منظور، شرشنی؛ مهمان قطری جشنواره دربار تئاتر در قطر توضیحاتی را ارائه داد: در دهه ۶۰ تئاتر قطر رشد زیادی داشت وسرچشمه تئاتر در این کشور ازقصههای شب آغاز شد و شرایط به گونهای پیش رفت که متنهایی از قطر وارد کشورهای دیگر شد و حتی یکی از کارگردانهای ایرانی از دیدن متن قطری متعجب شده بود.
وی درباره شرایط تئاتر کودک در قطر گفت: سالانه نزدیک به ۴۵۰ کودک قطری در جشنواره شرکت میکنند و وزارت ارشاد قطر متون نوشته کودکان قطری را در جشنواره ارائه میدهد و بین این متون مسابقه برگزار میشود. امیدوارم بین ایران و قطر مشارکت وجود داشته باشد. میتوان برنامههایی را در ایران یا قطر برگزار کرد و یا اثر مشترک تولید کنیم.
وی در ادامه افزود: امسال مهمان جشنواره بینالمللی تئاتر کودکونوجوان بودم اما اگر برای سالهای آینده دعوت شوم، یک گروه تئاتر با خود میآورم اما از قبل باید دعوت شود که بتوانم گروه بیاورم.
شرشنی ضمن اعلام این نکته که اهالی کشور قطر ایرانیها را بسیار دوست دارند، گفت: در قطر به ایران، نمیگوییم ایران بلکه این کشور را ایران شریف مینامیم.
این هنرمند قطری در پایان اعلام کرد از اغلب نمایشهای ایرانی اجرا شده در جشنواره بینالمللی تئاتر کودکونوجوان خوشش آمده است و گفت:ما مشترکات زیادی با هم داریم. در بازگشت ب قطربا سفیر فرهنگی قطر صحبت میکنم که از نمایشهای ایرانی دعوت کنیم در کشور ما روی صحنه بروند.
یکی از جذابیتهای برنامهای که برگزار شد، فارسی حرف زدن هنرمند قطری بود.
ارسال دیدگاه