مجید قناد: اعتقاد دارم «اولیور توئیست» بهترین نمایش جشنواره کودک است
تهران (پانا) - مجید قناد ضمن اعلام این نکته که بارزترین نمایشی که به شعار «کودک و حقوق اجتماعی» و «کودک و حقوق شهروندی» پرداخته، نمایش «الیور تویست» است، این نمایش را یکی از بهترینهای جشنواره امسال دانست.
![مجید قناد: اعتقاد دارم «اولیور توئیست» بهترین نمایش جشنواره کودک است](https://cdn.pana.ir/thumbnail/ZDUwOGQCtLvK/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHD-UCUMFU0dssAIKXaKdntA,,/ZDUwOGQCtLvK.jpg)
به گزارش روابطعمومی بیستوپنجمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودکونوجوان، مجید قناد، هنرمند نوستالژیک سینما، تئاتر و تلویزیون که در بیستوپنحمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودکونوجوان بهعنوان داور بخش خردسال حضور دارد، گفت: جشنواره در این دوره از لحاظ امکانات مالی و رفاهی شرایطی دشوارتر را تجربه میکند اما این مشکل مالی تاثیر چندان زیادی بر روند جشنواره نگذاشته است. گروههای متفاوتی از استانهای مختلف سراسر کشور به جشنواره آمدهاند و همچنین از کشورهای متفاوتی همچون ایتالیا، آلمان، بلژیک و ... برای حضور در این دوره از جشنواره به ایران آمدهاند. خوشختانه همبستگی لازم میان گروهها وجود دارد و ما شاهد نمایشهای متفاوتی هستیم. من در دوره بیستوسوم در این جشنواره حضور داشتم و خوشبختانه میبینیم امسال هم این جشنواره با دبیری مریم کاظمی با قدرت به راه خود ادامه میدهد. احساس میکنم هنرمندانی که برای خردسالان کار میکنند بهخوبی مخاطبان خود را شناختهاند چون اگر ذرهای در این مخاطبشناسی غفلت شود، نمایش بهسمت کار کودک میرود. نمایشنامههای خوبی انتخاب شده است. البته ضعفهایی همچنان وجود دارد اما این ضعفها کمتر شدهاند و این مساله نشان میدهد هنرمندان عرصه تئاتر خردسال در قالب اجراهای نمایش در استان خود به تجربهاندوزی روی آوردهاند و کار خود را تقویت کردهاند.
قناد ضمن اعلام رضایت از اغلب آثار حاضر در بخش خردسال بیستوپنجمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودکونوجوان، گفت: خوشبختانه بچهها ارتباط بسیار خوبی با آثار برقرار کردهاند. حتی در آثاری که با مخاطب ارتباط مستقیم برقرار نمیکرد، کودکان به نمایش ورود میکردند و میخواستند به شخصیتهای نمایش کمک کنند. نمایشهای مخاطبان را جذب کرده بودند.
وی در ادامه افزود: کار کودک به رنگ احتیاج دارد و همچنین نیاز است که متون خردسال با زبانی ساده نوشته شده باشند تا در فهم خردسال باشد. همچنین بازیهای نمایشی باید برای این سن مناسب باشند. حرکت؛ تصویر و کلام باید در کنار هم وجود داشته باشند.
قناد در ادامه به لزوم توجه بیشتر به تئاتر شهرستانها اشاره کرد و گفت: باید در شهرستانها به هنرمندانی که تئاتر کودک و یا نوجوان اجرا میکنند، توجه ویژهای صورت گیرد. چرا گروههای شهرستانی باید با دشواری تئاتر کار کنند و همواره بهدنبال اجاره کردن پلاتو برای تمرین تئاتر خود باشند؟!
وی در ادامه افزود: میتوان به تئاتر نگاه جدیتری داشت و بهعنوانمثال مسئولان آموزشوپرورش در کنار کلاسهای هنری و ورزشی ساعتی را هم به تئاتر اختصاص دهند چون کودکان از طریق تئاتر زندگی را یاد میگیرند؛ از طریق این هنر با احترام و ... آشنا میشوند. همهچیز در ذهن کودکان باقی میماند و آنها میتوانند زمانیکه بزرگتر شدند، از این آموختهها استفاده کنند. برخی از هنرمندان چه بازیگران و چه کارگردانها و ... به دشواری زندگی روزمره خود را میگذرانند و تنها عشق به تئاتر است که آنها را در این حوزه نگاه داشته است. آنها نمیتوانند تئاتر را بهعنوان راهی برای امرار معاش بدانند و بهتر است که این هنرمندان بتوانند از این طریق امور زندگی خود را بگذرانند.
این هنرمند عرصه هنرهای نمایشی درباره جشن صدسالگی تئاتر کودک در این دوره از جشنواره، گفت: واقعا میتوانستیم در جشن صد سالگی تئاتر کودک، بسیار از جایگاهی که امروز داریم، جلوتر باشیم اما چون مشکلاتی از قبیل کمبود بودجه و ... در این حوزه وجود دارد، نتوانستهایم در حد و اندازههای استعدادهای بسیار خوبی که داریم پبش برویم. واقعا گروههای شهرستانی زیبا کار میکنند و باید به این نکته توجه کنیم که همه امکانات نباید به تهران اختصاص یابد.
وی در ادامه افزود: زمانیکه میبینیم صد سال از اجرای نخستین نمایش کودک گذشته است، به این فکر میکنیم که در این صد سال چه کردهایم؟! به کجا رسیدهایم و کجا میخواهیم برویم. باید به یاد داشته باشیم که تئاتر به تنهایی نمیتواند پیش برود و رسانههایی همچون صداوسیماَ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزشوپرورش و خانوادهها باید به کمک این هنر بیایند تا رسالت خوب تئاتر به سرمنزل مقصود برسد. طبق ضربالمثل قدیمی، «یک دست صدا ندارد» جشنوارهها هم برای این بهوجود آمدهاند که هنرمندان از استانهای مختلف دور هم جمع شووند، آثار خود را به نمایش بگذارند تا از میزان پیشرفت خود آگاه شوند و آثار سایر هنرمندان را ببینند تا با نظرات سایر هنرمندان و شیوه اجرایی آنها آشنا شوند.
وی در خصوص شعار جشنواره امسال با عنوان «کودک و حقوق شهروندی» و «کودک و حقوق اجتماعی»، گفت: این دو شعار بسیار خوب و مناسب هستند. کودک همانطور که حق دارد مدرسه برود، بازی کند، شاد باشد، رفاه نسبی داشته باشد و ... حق دارد که تئاتر ببیند و با این هنر آشنا شود. اگر امروز بذر خوبی در ذهن کودکان بکاریم، سالهای بعد میتوانیم نتیجه آن را برداشت کنیم. برخی از دوستانی که برای کودکان و نوجوانان کار میکنند نابغه هستند.
وی در ادامه افزود: از سویی دیگر به نظر میرسد که این شعارها تا حد قابل توجهی در متن نمایشها در بخشهای مختلف جشنواره امسال گنجانده شده و بارزترین نمایشی که این شعار را در جشنواره امسال بسط داده و به آن پرداخته نمایش «الیور تویست» در بخش مهمان جشنواره است، که میتوان گفت با توجه به نکاتی که این تئاتر دارد یکی از بهترینهای جشنواره امسال است.
مجید قناد در پایان گفت: از همینجا از تمام مسئولان مملکتی و دستاندرکاران میخواهم پس از پایان این جشنواره، همهچیز را تا سال آینده فراموش نکنند. کمبودها و مشکلات را رصد کنیم و اجازه ندهیم سالهای آینده هم این مشکلات وجود داشته باشد.
ارسال دیدگاه