رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش:
ماه آینده از دانشآموزان و معلمان برتر پژوهنده تجلیل میشود
تهران (پانا) - رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از معرفی دانشآموزان و معلمان برتر پژوهنده در ماه آتی خبر داد.
فرهاد کریمی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با حضور در استودیوالفبا گفت: «در پژوهشگاه به عنوان تنها مرکز پژوهشی آموزش و پرورش عضو هیات علمی و تابع قوانین وزارت علوم هستیم و مجوز داریم.»
او ادامه داد: «متولی اصلی برنامه پژوهش در کشور وزارت علوم است و آموزش و پرورش به دلیل گستردگی خود ظرقیتهای اجرایی گستردهای برای هفته پزوهش دارد.»
کریمی گفت: «امسال در هفته پژوهش ۱۲ برنامه داریم که در روز اول این هفته بحث تقدیر از پژوهندگان دانشآموز را داریم و از دانشآموزان برگزیده دورههای تحصیلی تجلیل میکنیم این دانشآموزان فعالیتهای پژوهشی داشتهاند.»
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: «برای تفکر انتقادی و انجام کارهای پژوهشی باید از مدارس عبور کنیم تا با استفاده از ظرفیت مدارس در جامعه تفکر پژوهش محوری را رواج دهیم.»
او ادامه داد: «در روز دوم هفته پژوهش ۲۵ آذر مراسم ملی پژوهش را داریم و از پژوهشگران برگزیده و طرحهای پژوهشی برتر همچنین رسالههایی که در تعلیم و تربیت انجام شدند تجلیل میکنیم.»
کریمی گفت: «معلمان پژوهنده سراسر کشور نیز در این روز تجلیل خواهند شد حدود ۱۳۴ اثر معلمان پژوهنده در استانها داوری شدند و از بین آنان بین ۹ تا ۱۲ معلم برگزیده پژوهنده کشوری را معرفی میکنیم.»
او افزود: «در آموزش و پرورش یک برنامه ملی تحت عنوان معلم پژوهنده داریم که در قالب اقدامپژوهی تجارب پژوهشی خود را گرداوری کرده و برای اشاعه معرفی میکنند.»
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: «در هفته پژوهش ویژه نامهای برای انتشار آثار معلمان پژوهنده داریم همچنین دانشجومعلمان نیز در این هفته تجلیل خواهند شد.»
کریمی گفت: «ویژگی هفته پژوهش امسال تقارن آن با چهلمین سال پیروزی انقلاب است و پژوهشگاه به عنوان ثمره انقلاب اسلامی باید عملکردهای خود را نشان دهند.»
او گفت: «پژوهشگاه به عنوان یک مرکز پژوهشی کاربردی باید به نیازهای آموزش و پرورش پاسخ دهد. بررسی یک موضوع پژوهشی دیدگاههای متفاوتی را دارد.»
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: «برای تعریف پژوهشهای پژوهشگاه ارتباط با آموزش و پرورش اولین گام است که کارهای مشخصی را در این باره انجام دادیم.»
کریمی افزود: «در پژوهشگاه مجموعه راهکارهای سند تحول بررسی شده است و برای پشتیبانی آن پژوهش تعریف کردیم.»
او ادامه داد: «۳۵ پژوهش پایان یافته داریم که با پشتیبانی از راهکارهای سند تحول ارتباط دارد از طرفی باید به نیازهای آموزش و پرورش پاسخ دهیم.»
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: «بعضی از نیازها به ارزشیابی وضعیت کنونی آموزش و پرورش برمیگردد. مطالعات تیمز و پرلز هر ۴ سال سال و هر ۵ سال انجام میشود که وضعیت پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سنجیده میشود.»
کریمی افزود: «ما باید به دنبال آموزش و پرورش مطلوب باشیم. چرا باید اجازه دهیم موسسات غیر آموزشی از ظرفیت مدارس برای سوددهی خود استفاده کنند.»
او حذف آزمونها را اقدامی موثر دانست و گفت: «باید مشکل کنکور حل شود بحث کنکور یک موضوع فنی است کنکور به دنبال این است که با سوالات ۴ گزینهای دانشآموز را در محورهای محدود بسنجد که از نظر تعلیم و تربیت ضعیفترین آزمونها آزمون تستی چندگزینهای هستند.»
کریمی گفت: «در آموزش و پرورش در تلاشیم دانشآموزان را با مهارت آشنا کنیم اما این موضوع را با سوالات ۴ گزینهای ازبین میبریم.»
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: «یکی از ایرادهای ما در مدارس این است که در درک و فهمیدن مشکل داریم. باید برای دانشآموزان در پایههای ابتدایی کتابخوانی راه بندازیم مشق شب به عنوان یک تکلیف یادگیری دارای محدودیتهایی است و نباید در منزل انجام شود.»
او به شاد بودن بچهها در دوره ابتدایی اشاره کرد و گفت: «مدارس شاد باید در کنار مدارس آموزنده باشد و لذت یادگیری در دانشآموزان ایجاد شود.»
کریمی افزود: «آموزش و پرورش شوقانگیز آموزش و پرورشی نیست که بچهها کولههای سنگین با خود به مدرسه ببرند.»
او ادامه داد: «فرآیند پژوهش باید از مدرسه آغاز شود اقدامپژوهی راهی برای بهبودی حرفهای عمل است.»
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: «مجلات تخصصی تعلیم و تربیت را منتشر کردیم تا مسایل مختلف آموزش و پرورشی را مطرح کنیم.»
کریمی گفت: «آسیبهای اجتماعی دغدغه ماست و پژوهشهایی دراین باره انجام دادهایم. آسیبهای مربوط با سلامت معلمان را بررسی کردیم و در حوزه سلامت روانی و جسمانی دانشآموزان هم اقداماتی انجام دادیم.»
او افزود: «در آموزش و پرورش نیاز به یک پژوهش جدی در حوزه آسیبها داریم و باید فعالیتها در این بخش مستمر باشد.»
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: «انتخاب دانشآموز پژوهنده و برگزیده با ذکر آثار به ما معرفی خواهند شد.»
او همچنین درباره احصای نیازهای پژوهشی آموزش و پرورش گفت: «هر دو سال یکبار دفترچهای از فعالیتهای پژوهشی در نظر میگیریم و هر معاونت نیازهای پژوهشی خود را مطرح میکند.»
کریمی گفت: «پژوهشها در سامانه پژوهان ثبت میشود و پس از تایید به سمت بررسی نیازهای هر یک از معاونتها پیش میرویم.»
کریمی در پاسخ به اینکه چرا طرحهای کلان قبل از اجرا مورد مطالعه قرار نمیگیرند گفت: «شورای عالی آموزش و پرورش مسئول تصویب برنامههاست و هر طرحی نیاز به پژوهش داشته باشد از پژوهشگاه میخواهند که آن را انجام دهند. در برخی موارد نیز اطلاعات تکمیلی میخواهند که در اختیارشان قرار میدهیم.»
او درباره تعدد مدارس در آموزش و پرورش گفت: «اساسا طبقهبندی کردن مدارس مخل آموزش است. با مدارس سمپاد نیز باید به گونهای رفتار شود که منجر به بروز مشکلات مدیریتی در مدارس نشود. ما در این باره نیز مطالعهای انجام و در اختیار آموزش و پرورش گذاشتیم.»
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: «کشورهای دیگر را نیز بررسی کردیم و دریافتیم هر دو گونه آموزش فراگیر و آموزش از طریق جداسازی در کشورهای دیگر اجرا میشود. در ایران نیاز به سیستم فراگیر آموزشی داریم. هرچند در نهایت سیستمهای مدیریتی هستند که یکی از این روشها را انتخاب میکنند، اما علمیترین شیوه، آموزش فراگیر است.»
کریمی درباره استعدادیابی دانشآموزان گفت: «تدوین خرده نظام استعدادیابی زیرمجموعه سند تحول در حال انجام است. پژوهشهای خوبی انجام دادیم اما باید برنامه عملیاتی تدوین تا از آن پژوهشها بهره گرفته شود.»
ارسال دیدگاه