سینمای دفاع مقدس روزگاری برای برخی فیلمسازان فریضه بود امروز بیزینس

تهران (پانا) - ظهر امروز نشست خبری مدیران بخش‌های مختلف پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت در مجموعه اسوه برگزار شد.

کد مطلب: ۸۷۰۰۹۹
لینک کوتاه کپی شد
سینمای دفاع مقدس روزگاری برای برخی فیلمسازان فریضه بود امروز  بیزینس

در بخشی از این نشست یزدان عشیری روابط عمومی این رویداد هنری با اشاره به ساختار این جشنواره گفت: جشنواره مقاومت طی روزهای ۵ تا ۹ آذر در تهران و با سپس، در چندین استان کشور برگزار می شود و یکی از گسترده‌ترین جشنواره به لحاظ ساختار برگزاری و مسابقات است درجشنواره بیش از ۱۵ بخش و حدود ۲۰ ایونت و مراسم وجود دارد.... .

مدیر روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت ادامه داد: امسال برای نخستین بار در کنار فیلم های سینمایی آثار مستند جشنواره نیز مورد داوری طیف های مختلف مردم قرار می گیرد. و علاوه بر آن، داوری خانواده شهدا نیز پیش بینی شده است.

سینمای مقاومت روزگاری فیلمسازی فریضه بود اما امروز بیزینس است

در بخش دیگری از این نشست کامران ملکی مدیر بخش ۴۰ سال سینمای مقاومت اظهار کرد: تقریبا هر زمان جشنواره مقاومت برگزار شده من به عنوان خدمت، خدمت‌گذاری کرد ه‌ام اما امسال اولین باری است که مسوولیت مستقیم دارم.

ملکی در ادامه یادآور شد: کشور با ما تعدد جشنواره‌های سینمایی روبرو است. یعنی در هر ماه جشنواره‌های برگزار می‌شود و علاقمندان از این جشنواره به جشنواره دیگری می‌روند که هر کدام به منظور خاصی برگزار می‌شوند. البته همه جشنواره‌ها برای زنده نگاه‌داشتن سینما است بخاطر همین مورد استقبال قرار می‌گیرند. اما جشنواره مقاومت برای ایفای آرمان‌های ما و یادآوری اتفاقاتی است که در کشورمان رخ داده که منجر به روحیه ایثار، برادری، مقاومت و ازخودگذشتگی شده است.

وی تاکید کرد: روزگاری در کشورمان فیلمسازی فریضه بود، اما امروز فیلمسازی به بیزینس تبدیل شده و این خطری است که ما را تهدید می‌کند. روزگاری سینما پیشانی فرهنگ ما بود درحالی که پرفروش‌ترین فیلم‌های دنیا آثار جنگی است، اما ما دچار یک نوع خودباختگی فرهنگی شده‌ایم که به موجب آن آثار دفاع مقدس را در گیشه ضعیف کرده است.

مدیر بخش ۴۰ سال سینمای مقاومت گفت: بخش ۴۰ سال سینمای مقاومت، مرور فیلم‌هایی است که از سال‌های دور ساخته شد. آثار این بخش شامل فیلم‌هایی است که در گذشته به بخش جشنواره راه یافته است. مسئله ما در این بخش مرور این آثار است در شرایطی که گرایش به تکنولوژی موجب ضعف محتوا شده در حالی که بهترین فیلم‌های دفاع مقدس با کمترین تجهیزات و امکانات ساخته شده است.

وی روحیه ایثارگری را علت پیروزی در دوران دفاع مقدس عنوان کرد و افزود: ما در جنگ هر وقت به استعدادهای نظامی متکی شدیم شکست خوردیم. اما وقتی به روحیه ایثارگری و آرمان‌ها متکی می‌شدیم پیروزی با ما بود. امروز باید این فیلمسازی با دست خالی انجام شود و امیدوارم کمک شود تا سینمای دفاع مقدس به عنوان حاشیه‌ای تشریفاتی در سبد کشور مطرح نباشد چراکه افتخار ما این سینما بوده است و باید دوباره فیلمسازان را به این سمت ترغیب کنیم.

ملکی به برگزاری کارگاه‌هیا این بخش اشاره کرد ویاد آور شد: سه کارگاه انتقال تجربه توسط احمدرضا درویش، مسعود ده‌نمکی و علی نصیریان در جشنواره خواهیم داشت. ۲۸۶ فیلم در بخش مرور تجربه خواهیم داشت. با توجه به تبلیغات تلویزیونی شکل گرفته با استقبال خوبی از مراجعات مردم نیز همراه هستیم. توجه به شعار تجلی گفتمان انقلاب اسلامی بسیار مهم است، چون سیاستمدارن نیاز به راهنمایی دارند.

خاکریز‌های مقاومت در سینماجلوتر آمده است

در بخش دیگری از این نشست سید محمد حسینی مدیر بخش اسلام هراسی و ایران ستیزی نیز گفت: یکی از موضوعات اساسی سینمای آمریکا و غرب تولید سالانه آثار سینمایی جدی درباره ایران است. مثلا اینکه آن‌ها علاقه دارند همیشه درباره تاریخ ما فیلم بسازند.

وی با اشاره به این مطلب که سینمای آمریکا کار‌هایی تولید می‌کنند که نگاه ایدئولوژیک خودشان را نشان می‌دهد. افزود: گاهی اوقاف فیلم‌هایی درباره خانواده درباره ما می‌سازند که نگاه آن‌ها مسئله زنان و حجاب را مورد اشاره قرار می‌دهد. گاهی اوقات نیز مسائل سیاسی ما را دستمایه قرار می‌دهند، سینمامی خواهد بغضی را نسبت به ایران نشان دهند و این نوعی دیپلماسی و معرفی وجهه ایران و انقلاب اسلامی به جهان است.

حسینی با تاکید براینکه خاکریز‌های مقاومت در سینماجلوتر آمده، گفت : آثار ضد ایرانی به لحاظ سینمایی کیفیت پایینی دارند و ارزش سینمایی ندارد به همین جهت تلاش کردیم سه فیلم مناسب برای نمایش در جشنواره انتخاب کنیم. «قاتل آمریکایی» اثری است که درباره فضای انرژی هسته‌ای است البته با اقبال مخاطب روبرو نشده اما موضوع آن با مسائل روز ما تطبیق دارد. دکتر مجید شاه‌حسینی آن را نقد می‌کند. فیلم دوم در قالب فیلم‌هایی است که ایرانی‌های مقین آمریکا تولید کرده‌اند که فیلم‌های ضعیفی هستند. «زیر سایه‌ها» ساخته بابک انواری که درباره بمب‌باران ایران است که در زیرلایه‌هایش سنت‌های ضد زن را در جامعه سنتی ایران نمایش می‌دهد. سعید مستغاثی آن را نقد می‌کند و فیلم «شش روز» که موضوع مهمی دارد برای این بخش انتخاب شده‌اند.

خاشقچی تنها نیست در جشنواره مقاومت
در ادامه این نشست احسان کاوه جانشین بخش بین‌الملل جشنواره گفت: وقتی در فضای رسانه‌ای صدایی بلند باشد صدا‌های دیگر شنیده نمی‌شوند. دنیا با پول و بلندگو‌ها سعی می‌کند جهت را به سمت خود بکشاند. جشنواره مقاومت نیز سعی می‌کند مظلومین را شناسایی کند تا حرف‌شان خریدار پیدا کند و شنیده شود، امسال در بخش بین‌الملل نسبت به دوره‌های قبل با آثاری از ۹۷ کشور پیشرفت خوبی داشته‌ایم. این آثار تنوع خوبی دارند و در این میان کار‌های خاصی نیز وجود دارد که جذاب و جالب است. مثلاً فیلم مستندی به نام «خاشقچی تنها نیست» خیلی مخفیانه با نامه‌ای از افرادی ناشناس به دستمان رسیده که به لحاظ سینمایی نیز قابلیت نمایش دارد.
وی ادامه داد: هرجا ظلمی باشد نیاز است ما نیز باشیم به همین خاطر ما موضوعات زیادی را میزبانی خواهیم کرد. همچنین کنفرانس ویژه‌ای با حضور میهمانان سینماگر سوری خواهیم داشت. جشنواره مقاومت در بخش بین‌الملل از چهار قاره داور غیر ایرانی خواهیم داشت که نکته جالبی است. امیدوارم این جشنواره ادامه داشته باشد منظم و پر قدرت برگزار شود تا بتواند صدا‌های ضعیف مظلومین را به گوش جهانیان برساند.

چرایی دیده نشدن سینمای مقاومت بررسی می شود
در بخش دیگری از این نشست ، سید مهدی جوادی مدیربرنامه ریزی جشنواره فیلم مقاومت گفت: این رویداد فارغ از یک جشنواره تکنیکال سینمایی، بیشتر یک جشنواره گفتمانی است. نکته اساسی که وجود دارد این است که وقتی رویکرد جشنواره فراملی شد و فراتر از حوادث انقلاب اسلامی وارد گفتمان جهانی مقاومت شود.
وی یادآور شد: ما از کوبا تا سوریه آثاری داریم که به مسئله مقاومت می‌پردازد. یکی از کارکرد‌های ما شبکه‌سازی برای فعالان فیلمسازان مقاومت باشد. جشنواره اتصال خوبی برقرار کرده است و جشنواره محفل نشست و برخواست این فیلمسازان خواهد بود،جشنواره تکیه خاصی بر شبکه مردمی و توجه به گفتمان مقاومت دارد. موضوعات به قدری متکثر است که مفهوم مقاومت را جهانی کرده است، چون از شیخ زکزاکی تا سعودی موضوعاتی است که در این جشنواره آثار داریم.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم درباره چرایی دیده نشدن سینمای مقاومت گفت: پرداختن به چرایی دیده نشدن این بخش- رویکرد جشنواره است که سه نشست در این باره ترتیب داده شد. نقش دیپلماسی فرهنگی در جهانی سازی مقاومت، نقش فعالان فرهنگی و نقش اقتصادی و ساز و کار‌های آن و انتخاب چهره سال مقاومت بخش‌های این جشنواره است که در این دوره نیز معرفی خواهد شد.

حضور فیلمسازان بخش خصوصی بهتر از گذشته شده است
در بخش دیگری از ان نشست درخشان مدیر ارزشیابی جشنواره مقاومت اظهار کرد: حدود چهار دوره مسوولیت جشنواره با بنده بوده است و به همین خاطر از نزدیک با آثار رسیده مستقیماً درگیر هستم و تلاش می‌کنم تمام آثار را ببینیم،این دوره نسبت به دوره ۱۲ جشنواره رشد چشم‌گیری در کیفیت و کمیت آثار داشتیم. از لحاظ محتوایی، چون جشنواره ما موضوعی است در آثار چند سال اخیر موضوعاتی وجود دارد که می‌بینیم یک هویت پشت کارهایمان است.

درخشانی گفت: ۵۳۳ اثر در بخش‌های دولتی و ۲۱۱ اثر در بخش فیلمسازان خصوصی تولید شده که امسال این ویژگی منحصر به فرد است. ۲۷۱ اثر از شهرستان‌ها رسیده و ۴۴۷ اثر از تهران که در بخش فیلمسازان زن ۳۰ درصد رشد داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در بخش روایت نو که مختص فیلمسازان اولی است حدود ۱۲ فیلم سینمایی داریم که هفت اثر فیلم اولی و سه فیلمساز خانم هستند. حدود ۵۰ نفر در حوزه داوری و انتخاب جشنواره حضور دارند که اکثراً چهره‌های شاخص سینما هستند که کار داوری را انجام می‌دهند.


در ادامه این نشست حسن امجدی‌مقدم مدیر امور استان‌های جشنواره گفت: در بخش استان‌ها که دغدغه اصلی جشنواره بوده است تلاش شده نوعی عدالت فرهنگی را رقم بزند. این موضوع به قدری پررنگ بوده که به طور متمرکز پنج دوره این جشنواره را در استان‌ها برگزار کردیم، جشنواره امسال محدودیت‌های مالی در تهران و استان‌ها داشت، اما به رقم این اتفاقات در سه استان اصفهان، همدان و زنجان جشنواره فیلم مقاومت برگزاری خواهد شد و با مسوولین فرهنگی سه استان کردستان، آذربایجان شرقی و غربی نیز در حال مذاکره هستیم که اکرانهیمان را در این استان‌ها قطعی کنیم و همچنین در ۱۰۰ نقطه کشور اکران مردمی جشنواره مقاومت در نقاط محروم را خواهیم داشت.
مدیر امور استان‌های جشنواره مقاومت عنوان کرد: جشنواره تصمیم گرفته تا پایان سال اکران‌هایی را در قالب هفته‌های فیلم داشته باشد و اگر استانی آمادی دارد این ظرفیت وجود دارد. حضور نخبگان و دانشجویان به طور گسترده تفاوت این دوره است که با حضور ۳۰ دانشگاه کشور خواهد بود.

ادامه آموزش‌های محرمانه به فیلمسازان آزادی‌خواه

یزدان عشیری در پایان این نشست گفت: در طول روز‌های جشنواره نزدیک ۲۰ مراسم و نشست را طراحی کرده‌ایم که شامل کارگاه‌های انتقال تجربه، نشست‌های خبری با حضور مهمانان بین‌المللی و همین طور نشست‌های نقد و بررسی خواهند بود.

وی تاکید کرد: کلیه اعضای صنوف سینمای و اعضای انجمن منتقدین می‌توانند با کارت شخصی خودشان در این نشست‌ها حضور داشته باشند. برای اولین بار در جشنواره‌ها مختلف فیلم‌های مستند این جشنواره مورد داوری مردمی قرار خواهند گرفت. پیش‌بینی این ایده رونقی برای آثار مستند در مجموعه عصر جدید و فلسطین ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: مدرسه سینمایی روایت که طی چند دوره گذشته نشست‌های برای فیلمسازان آزادی‌خواه بطور محرمانه برگزار می‌کرد که بیش از ۲۸۰ فارغ‌التحصیل داشت و امسال نیز میزبان ۲۰ هنرمند از کشورهای اسلامی خواهد بود.

عشیری در پایان به مظلومیت جشنواره مقاومت اشاره کرد و گفت: ما در این جشنواره تحریم رسانه‌ای نیز هستیم که موجب ضعیف شدن صدا‌های مقاومت می‌شود. جو فشار برای خیلی از فیلم سازان مستقل رسالت این جشنواره را خطیرتر می‌کند. البته این جشنواره جایگاه خود را پیدا کرده و اهمیت این رویداد سینمایی نشان می‌دهد یک خلا رسانه‌ای در سطح جهان وجود دارد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار