وزیر آموزش و پرورش: برای حل مشکلات باید مسیرهای گذشته را تغییر دهیم

اولین مانع برای تحول تمرکزگرایی است

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در جمع فرهنگیان خوانسار تاکید کرد مشکلات این وزارت‌خانه با مسیرهای ۴۰ سال گذشته قابل حل نیست و این مسیرها باید تغییر کند.

کد مطلب: ۸۶۷۱۵۸
لینک کوتاه کپی شد
وزیر آموزش و پرورش: برای حل مشکلات باید مسیرهای گذشته را تغییر دهیم

سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در نشست صمیمی با فرهنگیان شهرستان خوانسار گفت: همه ما می‌دانیم آموزش و پرورش به دلایل مختلف با مشکلات عدیده‌ای مواجه است. فضا و تجهیزات آموزشی ما به نحوی نیست که بتوانیم آموزش و پرورش خیلی خوبی را تقدیم دانش‌آموزان کنیم. نیروی انسانی ما امکانات و تجهیرات مناسب ندارد. برنامه‌های درسی ما به شکل سنتی طراحی شده و در حال اجرا است. ساختار نظام آموزشی و مدیریت آموزش و پرورش ما نیز دچار مشکلات زیادی است.

او ادامه داد: وقتی این مشکلات را تجزیه و بررسی
می‌کنیم با کوهی از موانع در مقابل خود مواجه می‌شویم که اگر به آموخته‌های خود و امید برای ساختن آینده ایران اتکا نکنیم، نمی‌توانیم این موانع را از سر راه برداریم.
بطحایی با اشاره به اینکه مشکلات مربوط به امسال و گذشته‌های نزدیک نیست، گفت: این مشکلات از زمان‌های خیلی دور وجود داشته است.

او خطاب به فرهنگیان خوانسار گفت: کدام یک از شما به یاد دارید ما در ۴۰سال گذشته و حتی قبل از انقلاب مشکل فضا و تجهیزات نداشته باشیم؟ کدام یک از شما به یاد دارید که در این سال‌ها معلمان ما مشکل نداشته باشند؟ این مشکلات هر چند در بخش‌هایی کاهش یافته است اما تقریبا همواره در نظام آموزشی ما وجود داشته‌اند.

بطحایی گفت: من به عنوان همکار شما و عضو خانواده فرهنگیان عرض می‌کنم که اگر ما بخواهیم از همین راهی که در ۴۰سال گذشته برای حل مشکلات استفاده کردیم، بهره ببریم شک نکنید در ۴۰سال آینده نیز فرهنگیان در چنین جلساتی از این مشکلات حرف می‌زنند.ما باید برای حل مشکلات به دنبال راه‌های جدید باشیم.

وزیر آموزش و پرورش از فرسوده بودن ۳۰درصد از مدارس کشور خبر داد. او گفت: این مدارس نیازمند تخریب، بازسازی و یا مقاوم سازی دارد. اعتباری که برای این اقدام نیاز داریم ۹۰هزار میلیارد تومان است. این بدان معناست که اگر یک روز من بخواهم برای یکبار برای همیشه مشکل فضای آموزشی را حل کنم، باید نزدیک به دوسال از اعتبارات آموزش و پرورش را کاملا به این امر اختصاص دهم.

بطحایی تاکید کرد تا زمانی که نیروی انسانی در آموزش و پرورش نخواهد و یا نتواند تحول را انجام دهد، تحول کلی در آموزش و پرورش اتفاق نخواهد افتاد. او گفت: برای رسیدن به روزی که ما بگوییم نیاز به هیج مدرسه‌ای نداریم و تمام وقت و هزینه خود را صرف دو مولفه انگیره و مهارت نیروی انسانی بکنیم، نیاز به تمام اعتبارات دوسال آموزش و پرورش را داریم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: هدف از گفتن این آمار‌ها ناامید کردن شما نیست. تلاشی که ما در چندماه گذشته در دولت دوازدهم آغاز کردیم به موازات انجام امور جاری بوده است. آموزش و پرورش نمی‌تواند امور جاری خود را متوقف کند و بگوید تمام توانم را بر روی تحول میگذارم.

بطجایی از رشد ۶درصد جمعیت دانش آموزی نسبت به گذشته خبر داد و گفت: در ۱۵سال گذشته این درصد رشد کم‌نظیر است. حدود دو میلیون نفر در ۶سال آینده به تعداد دانش‌آموزان اضافه می‌شود. در کنار این‌ها در سال ۹۷ ۶۰هزار از فرهنگیان بازنشسته می‌شوند که این عدد معادل کارکنان ۳وزارت‌خانه است. این‌ها مسائل جاری است که من باید به آنها فکر کنم. ما نمی‌توانیم از مسائل جاری را غافل شویم.

او گفت: ما ایمان داریم که از مسیری که در ۴۰سال گذشته برای حل مشکلات استفاده کردیم، به جایی نخواهیم رسید. ما باید مسیر حل مشکلات را تغییر دهیم.
بطحایی اولین اقدام برای تغییر مسیر حل مشکلات را تمرکززدایی در آموزش پرورش دانست و گفت: تا زمانی که تصمیم گیری ما در آموزش و پرورش از بالا به پایین باشد، مساله‌ای حل نمی‌شود. امروز ۷۰۰صفحه مقررات به مدیران مدرسه ابلاغ کرده‌ایم که باید این کارها را انجام دهد، انگار که مدیر مدرسه ما ناتوان هستند و قادر به حل مشکلات نیستند و من باید دست آنها را بگیرم. اولین مانع برای تحول همین تمرکزگرایی است.

او ادامه داد: دو هفته پیش برای اولین‌بار بخشنامه‌ای صادر کردم که مخاطب این بخشنامه مدیر مدرسه بود. ما باید به این سمت برویم. به همین دلیل است که ما رویکرد مدرسه محوری را به عنوان مهم‌ترین سیاست وزارت‌خانه تعیین کردیم. مدیریت مدرسه و معلمان ما باید بتوانند روی پای خود بایستند. ما در این سالها آن‌ها را محدود کردیم و باعث شدیم که خلاقیتشان را از دست بدهند.

بطحایی به نقش و اهمیت نیروی انسانی در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: همه این‌کارهایی که ما در حال انجام آن هستیم، نیاز به دلگرمی و انگیزه و امید در نیروی انسانی دارد. یکی از کارهایی که برای حل مشکلات نیروی انسانی در حال انجام است، بحث رتبه بندی است.

او ادامه داد: تلقی غلط عده‌ای از رتبه‌بندی این است که اگر اجرا شود از فردا حقوق همه معلمان سه برابر می‌شود. رتبه بندی که ما به دنبال آن هستیم این است که شرایطی را فراهم کنیم که هر چقدر شایستگی، سابقه و مهارت نیروی انسانی بالاتر رفت و یا در مناطق محروم در حال کار بود، میزان حقوقش افزایش پیدا کند. مسیری که ما در آموزش و پرورش طی می‌کنیم توجه به مسائل جاری و چشم اندازهای تحولی در نظام آموزشی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار