مرمت و حفاظت ۳ تابلوی نقاشی موزه پارس شیراز
شیراز (پانا) - پروژه مطالعه، حفاظت و مرمت تابلوهای نقاشی رنگ روغن موزه پارس با موضوع حافظ و شاخه نبات اثر استاد میر مصور و دو تابلو با موضوع گلدان گل و مرغ، از آثار اواخر دوره قاجار در دست انجام است.
محمد مهدی نجفی سرپرست امور موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اظهار داشت: پیرو بازدیدهای معاون رئیس جمهور ورئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از موزه پارس در سفر خود به شیراز و تاکید ایشان بر تامین اعتبار به منظور مرمت تابلوهای نقاشی این موزه، پروژه مطالعه، حفاظت و مرمت تابلوی نقاشی رنگ روغن با موضوع حافظ و شاخه نبات اثر استاد میر مصور و دو تابلو با موضوع گلدان گل و مرغ، از آثار اواخر دوره قاجار در دستورکار قرارگرفت.
نجفی ادامه داد: این تابلوها به دلیل آسیب های مختلفی همچون آسیب ها و آلودگی های بیولوژیکی و مکانیکی، ریختگی رنگ و بستر، اسیدیته بوم، تَرک در لایه رنگ، سستی پارچه تکیه گاه، تیرگی ورنی،آسیب چهارچوب ها و قاب تابلو به آزمایشگاه و کارگاه حفاظت و مرمت مجموعه انتقال یافت و با تامین بخشی از اعتبار، عملیات مرمت ازسه ماهه ی دوم سال جاری آغاز شد.
وی اضافه کرد: به منظور فن شناسی و آسیب شناسی از پارچه بوم و رنگ نمونه برداری شد و برای بررسی دقیق تر به آزمایشگاه حفاظت و مرمت پژوهشکده کشور ارسال شد که با نتایج حاصله از آزمایش های FT_IR , XRD , XRF ریخت شناسی میکروسکوپی لایه ها، عناصر لایه رنگ و بستر، لایه ورنی، شناسایی نوع و جنس پارچه تکیه گاه، بافت و میزان تراکم تارو پودها، شناسایی و پس از انجام تست حلال و بررسی میزان اسیدیته هر تابلو، عملیات مرمت تابلوها با پاکسازی، اسیدزدایی تکیه گاه، استحکام بخشی لایه رنگ و بستر، وصالی، نوارگیری، آسترگیری تکیه گاه، بستر سازی بخش کمبود و ریختگی، موزون سازی رنگی و اجرای لایه تثبیت کننده نهایی و تهیه چهارچوب مناسب هر تابلو صورت گرفت.
سرپرست امور موزه های میراث فرهنگی فارس با بیان اینکه بعد از مرمت هر اثر تاریخی، حفاظت از اثر، اهمیت ویژه ای پیدا می کند گفت: سعی شده با ایجاد شرایط محیطی مناسب از طریق کنترل دما و رطوبت و کاهش آلاینده های محیط، به نگه داری و افزایش طول عمر اثر مرمت شده کمک نمائیم.
بنا بر این گزارش به گفته نجفی، دو عدد از تابلوهای نقاشی گلدان گل و مرغ در سال ۹۴ از تهران به صورت دائم به موزه پارس منتقل گردید و به دلیل شرایط نامناسب قبلی، به ویژه آلاینده های محیطی از جمله دوده و اکسید های سرب، این دو تابلو در شرایط بسیار بدی قرار داشتند که خوشبختانه با انجام عملیات حفاظت و مرمت و استحکام بخشی، در حال حاضر در شرایط خوبی به سر می برند.
عملیات مرمت این سه تابلو توسط کارشناس ارشد مرمت، سحر فروزان پور در دست اجرا است.
ارسال دیدگاه