آغاز تهیه نرمافزار برخط مکانیابی ساخت مدارس با همکاری دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
مخدومی: پیشبینی مخاطرات طبیعی، پایگاه ایمن مدیریت بحران و توزیع مناسب نیروی انسانی از مزایای طرح مکانیابی مدارس است
تهران (پانا) - مدیرکل دفتر فنی و تحقیقات سازمان نوسازی مدارس کشور از تهیه نرمافزار جامع برخط مکانیابی مدارس برای تحقق اهداف اسناد بالادستی با توجه به سند زیرنظام فضا، تجهیزات و فناوری خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی سازمان نوسازی مدارس کشور، عماد مخدومی گفت: «برای تحقق سیاستهای ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و برای اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند ملی زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری، مبنی بر بازنگری و بازبینی در ساختارها، روشها و استقرار نظام مکانیابی مدارس، براساس آمایش سرزمین و تحولات جمعیتی ناظر بر ۵۰ سال آینده، سازمان نوسازی مدارس کشور مکلف است گامهای مؤثری در راستای تحقق اهداف این اسناد بردارد.»
او به اهمیت مکانیابی فضاهای آموزشی، تربیتی و پرورشی اشاره کرد و گفت: «سازمان نوسازی مدارس باید با رعایت اصول فنی و مهندسی، با توجه به تحولات جمعیتی، نحوه توزیع مکانی فضاهای موجود، ضوابط و اصول همجواری، ویژگیهای محیطی، شعاع دسترسی، اقلیم و ظرفیت، یک زمین مناسب برای ساخت مدرسه انتخاب کند که این موضوع در تخریب و بازسازی مدارس موجود نیز دارای اهمیت است.»
مدیرکل دفتر فنی و تحقیقات سازمان نوسازی مدارس کشور ادامه داد: «در چند سال اخیر با مشکلاتی از جمله دادههای مکانمند روبهرو بودیم و این در حالی است که برای تخریب، بازسازی و مقاومسازی و استفاده بهینه از فضاها به آمارهای مبتنی بر مکان جغرافیایی نیاز داریم. در واقع اگر بتوانیم در حوزه ساخت مدارس؛ تعداد دانشآموزان، معلمان و تولید ناخالص را بر اساس دادههای مکانمند به دست آوریم، بسیاری از مشکلات خود به خود برطرف میشود.»
او گفت: «در واقع اگر ما اطلاعاتی داشته باشیم که تعداد دانشآموزان، معلمان و تولید ناخالص هر منطقه را نشان دهد، میتوانیم براساس موقعیت جغرافیای منطقه، توزیع نیروی انسانی، نیاز منطقه و... با رعایت اصول و ایمنی، مدارسی احداث کنیم تا بتوانیم از منابع و فضاهای آموزشی موجود استفاده بهینه داشته باشیم.»
مدیرکل دفتر فنی و تحقیقات سازمان نوسازی مدارس کشور یکی از پارامترهای استفاده بهینه از فضاهای آموزشی را رعایت اصل مکانیابی دانست و گفت: «افزایش مهاجرت از مناطق روستایی به شهری در سالهای اخیر، موجب شده که مدارس روستاها خالی از دانشآموز باشد و مدارس مناطق شهری با تراکم جمعیت روبهرو شود و این امر موجب کمبود فضای آموزشی در شهرها شده است. بنابراین باید تلاش کنیم با استفاده بهینه از منابع مالی در مناطقی مدارس احداث کنیم که نیاز جدی وجود دارد.»
پیشبینی مخاطرات طبیعی با تهیه نرمافزار مکانیابی مدارس
مخدومی یکی از پارامترهای مهم مکانیابی را نگاه ویژه به مخاطرات طبیعی دانست و گفت: «ساخت مدارس باید بهگونهای باشد که امنیت جان دانشآموزان و معلمان با خطر مواجه نشود برای مثال باید فاصله حریمهایی از جمله گسل، مسیل، زمین لرزهها و ... رعایت شود. از طرفی مدارس باید فاصله مناسبی با کاربریهای شهری ناسازگار از جمله پمپ بنزین، اتوبان، خطوط برق، انبارهای نفت و ... داشته باشند.»
او گفت: : «برای رعایت اصل مکانیابی سازمان نوسازی مدارس به سیستم یا برنامهای نیاز دارد که مبتنی بر اطلاعات مکانمند باشد، بر همین اساس، سازمان نوسازی مدارس با دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تفاهمنامهای منعقد کرده است تا یک مطالعه جامع انجام و یک برنامه منسجم در بستر اینترنت نوشته شود. هدف از این مطالعه، تهیه نرمافزاری است که با رعایت عدالت بتواند بر اساس نیاز منطقه، پراکندگی جمعیت و ... مکان مناسب برای ساخت مدرسه را مشخص کند. در واقع این نرمافزار web-gis است که قابلیت انتخاب، توزیع و مکان بهینه را دارد و بر اساس آن میتوانیم نیازمندیهای مدارس کشور را در مقیاسهای مختلف شهرها و روستاها در مقاطع تحصیلی و در قالب نقشه تهیه کنیم.»
تاکید بر لزوم ارائه اطلاعات سازمانها و ارگانهای مرتبط برای مکانیابی مدارس
مخدومی افزود: «در سند زیرنظام فضا، تجهیزات و فناوری تمام ارگانها و دستگاههای مرتبط مکلف هستند آمار و اطلاعات خود را در اختیار سازمان نوسازی مدارس کشور قرار دهند؛ برای مثال مرکز آمار باید دادههای جمعیتی، سازمان نقشهبرداری باید اطلاعات شهری، وزارت نیرو باید اطلاعات خطوط فشار برق، وزارت بهداشت باید فاصله مکانی تا بیمارستانها و .... را ارائه کند تا با بررسی کمبودها و پیشنهادها یک مکان مناسب برای احداث مدرسه انتخاب شود.»
مدیرکل دفتر فنی و تحقیقات سازمان نوسازی مدارس رعایت اصل مکانیابی را موجب توزیع مناسب نیروی انسانی دانست و گفت: «اگر ما بتوانیم براساس نیاز منطقه، مکان مناسب برای ساخت مدارس انتخاب کنیم؛ میتوانیم به وزارت آموزش و پرورش در توزیع نیروی انسانی نیز کمک کنیم. برای مثال ضرورتی ندارد در مناطقی مانند مناطق روستایی که کمبود نیروی انسانی وجود دارد دو مدرسه احداث کنیم بلکه ما میتوانیم با تأسیس یک مدرسه در محل مناسب امکانی را فراهم کنیم که دانشآموزان دو روستا از یک مدرسه و معلم بهرهمند شوند. در واقع در این صورت کمبود نیروی انسانی در برخی مناطق نیز جبران میشود.»
او فراهم ساختن یک پایگاه ایمن مدیریت بحران را از دیگر مزایای مکانیابی صحیح مدارس دانست و گفت: «مدرسه و مسجد همواره هنگام وقوع حوادث به عنوان پایگاههای مدیریت بحران مورد استفاده قرار میگیرند؛ بنابراین ما میتوانیم بر اساس اطلاعاتی که سازمانها و وزارتخانهها ارائه میکنند مدارسی ایمن تأسیس کنیم و محلی در مدرسه برای شرایط بحران در نظر بگیریم.»
ارسال دیدگاه