چهارمین میزبانان استودیو الفبا
حضور نمایندگان مجلس دانشآموزی در استودیو الفبا
زنجان (پانا) - پرورش یک دانش آموز نائل به حیات طیبه، به عنوان خروجی آموزش و پرورش در سند تحول تحول بنیادین به شمار می رود. پرورش نسل چهارم انقلاب، با لحاظ شرایط زمانی و مکانی در عصر حاضر، اقتضائات خاص خود را دارد. غالب برنامه های آموزش و پرورش در قالب سند تحول بنیادین، حول این محور می چرخد "پرورش یک انسان چند بعدی" و برخوردار از ساحتهای ششگانه تربیتی و در تراز نظام اسلامی.
ضرورت توجه به این امر، صاحبنظران و برنامه ریزان تعلیم و تربیت را به این فکر وا می دارد که تربیت نسل جدید در چه وضعیتی است و اینکه نسل جدید چه دغدغه هایی دارد؟ چگونه می اندیشد؟ دنیا و اطراف خود را چگونه می بیند؟ در درون ساختار تعلیم و تربیت، چه تصوری از جایگاه خود دارد؟ چه انتظاراتی دارد؟ آینده را چگونه می بیند؟
عواملی از این قبیل باعث شد تا گپ و گفتی صمیمی و بی تکلف داشته باشیم با دو تن از دانش آموزان استان که نماینده دانش آموزان استان در مجلس دانش آموزی هستند.
سوشیانت بیگلی دانش آموز پایه دهم رشته تجربی دبیرستان تیزهوشان ۱ منتخب دانش آموزان پسر استان و یگانه صادقی دانش آموز پایه دهم تجربی دبیرستان شاهد مهدیه منتخب دانش آموزان دختر استان به عنوان نمایندگان دانش آموزان استان جهت حضور در مجلس دانش آموزی کشور.
در چهارمین گفت و گوی استودیو الفبا میزبان این دو نفر بودیم که شرح این گفت و گو در زیر می آید:
مدرسه خوب چه مدرسه ای است؟
بیگلی: بنده معتقدم اگر دانش آموزان دید مثبتی داشته باشند و نیمه پر لیوان را ببینند تمامی مدارس حتی مدارس محروم و حاشیه ای نیز می توانند برایشان ایده آل باشند و بالتبع یک دانش آموز منضبط لذت بیشتری نسبت به یک دانش آموز غیر منضبط در مدرسه خواهد برد و سه فاکتور معلم خوب،دوست خوب و روابط عمومی خوب نیز در مثبت بودن دیدگاه انسان تاثیر دارند.
صادقی: به نظر بنده در دوره ابتدایی شادی و نشاط بیشتری وجود دارد و تحصیل در این فضا لذت بخش تر است ولی در حال حاضر در دوره متوسطه این فضا وجود ندارد و حجم دروس و وجود فضای رقابتی، به خصوص در دوره دوم متوسطه از لذت تحصیلی کاسته است.
محتوای درسی؟
بیگلی: در دوره ابتدایی به دلیل ساعات فشرده آموزشی، فرآیند تعلیم و تربیت مقداری آزار دهنده است و در دوره متوسطه نیز به دلیل وجود مدارس خاص و ارائه دروس کمک آموزشی در کنار دروس رسمی، باز هم میزان رضایت دانش آموزان را کاهش می دهد و برایشان استرس زا می باشد ولی به نظر شخص بنده نگرش دانش آموز می تواند این قضیه را نیز حل نماید. به نظرم باید در محتوای دروس، این مسایل مدنظر قرار گیرد، عقاید باطل و خرافات از جامعه زدوده شود و طوری برنامه ریزی گردد که دانش آموزان نگرشی عقلانیت مدار داشته باشند .
صادقی: در کنار دروس رسمی کلاس های فوق برنامه نیز بر اساس علاقمندی دانش آموزان برگزار گردد بهتر است.
فعالیتهای جنبی؟
بیگلی: در تابستان چون اوقات فراغت زیادی دارم به کارهای جنبی نیز می پردازم چرا که اعتقاد دارم پر کردن هدفدار اوقات فراغت دانش آموزان، می تواند آنان را برای سال تحصیلی آینده آماده کند و فعالیت های ورزشی و فرهنگی آنان را از رکود و تنبلی دور سازد و در روحیه دانش آموزان تاثیر مثبت بگذارد.
صادقی: در فرهنگ سراها و مساجد به فعالیت های مورد علاقه خودم می پردازم.
برنامه و هدف ازکاندیداتوری و برگزیده شدن به عنوان نماینده مجلس دانش آموزی؟
بیگلی: بنده با اعتقاد به اینکه دانش آموزان باید خودشان در سرنوشتشان سهیم باشند کاندیدا شدم و اعتقادم بر این است که باید با سیاست گذاری های درست، برای دانش اموزان فرصت سازی نماییم تا نظر خود آنان نیز در برنامه ریزی های کلان مدنظر قرار گیرد.
باید این مقوله را در نظر داشت که اگر نظرات سیاست گذاران تعلیم و تربیت مجرب در سطح کلان با نظرات دانش آموزان تلفیق گردد نتایج وشکل اجرایی بهتری به دنبال خواهد داشت.
در این راستا به نظر می رسد در انتخاب سر فصل دروس نیز باید نیازهای دانش آموزان استخراج گردد و بر اساس آن مطالب رائه شود.
با توجه به وجود آسیب های کنونی فضای مجازی و ارائه مطالب بدون سند در این فضا باید در مطالب و نگرش دینی دانش آموزان بازنگری دقیق تری صورت گیرد چرا که در غیر این صورت به نظر بنده نگرش دانش آموزان بر پایه اطلاعات غلط و مبهم پایه ریزی خواهد شد.
صادقی: قرار بود به عنوان نماینده دانش آموزان، مشکلات را به گوش مسئولین برسانیم ولی تا کنون جلسات خاص و رسمی برگزار نشده است تا مشکلات را انعکاس دهیم.
کنکور و آینده؟
بیگلی: باید بدانیم که جامعه به تمامی شغل ها نیازمند است و باید به شغل افراد به دیده احترام نگریسته شود و این تفکر را که خانواده ها فکر می کنند تمامی علوم و شغل های مناسب در رشته های ریاضی و علوم خلاصه می شود از بین برود و این مهم روشن شود که رشته علوم انسانی و شغل های مرتبط با آن نیز بسیار ارزشمند هستند.
صادقی: الان به خاطر علاقه خانواده ها و کل جامعه به رشته تجربی و وجود بسترهای شغلی مناسب در این رشته، بنده نیز مشتاق به تحصیل در این رشته هستم.
مطالعات غیر درسی؟
بیگلی: کتب تاریخی ، فلسفی و سیاسی مطالعه می کنم چرا که اعتقاد دارم کسی که تاریخ نخواند باید دوباره گرفتار تجارب تلخ و شیرین گذشتگان شود و نیز داشتن بینش سیاسی خوب برای سعادت انسان در جامعه امروزی لازم است.
صادقی: آخر هفته ها کتاب های دینی، ادبی و فرهنگی مطالعه می کنم.
انتظار از مسئولین؟
بیگلی: انتظار دارم فکری اساسی برای برداشتن کنکور بکنند تا هم دانش آموزان بدون استرس درس بخوانند و هم دست مافیای کنکور و تعیین کنندگان غیر مسئول سرنوشت دانش آموزان، از تعلیم و تربیت قطع گردد. انتظار دارم که دانش آموز سالاری از بین برود و دانش آموز محوری جایگزین این امر شود تا مدارس بازدهی مفیدتری داشته باشند.
صادقی: اگر نمایندگان مجلس دانش آموزی را جدی بگیرند مشکلات موجود براحتی قابل حل است ولی در حال حاضر جایگاه تعریف شده ای برای این مجلس وجود ندارد و در سطح مدارس نیز سنگ اندازی هایی صورت می گیرد. در حال حاضر محتوای کتب درسی جوابگوی نیازهای فکری و زندگی دانش آموزان نیست و باید در کنار کتب رسمی کتاب های غیر درسی نیز وجود داشته باشد تا تمامی ابعاد مورد نیاز زندگی دانش آموزان تحت پوشش قرار گیرد.
آینده؟
بیگلی: باید فکری اساسی در مورد کنکور کرد چرا که ادامه این روند برای دانش آموزان مخرب می باشد بنده نظرم بر این است که لزوما افرادی که تحصیلات بالایی دارند موفق نیستند و داریم افرادی را که با تحصیلات کم، از نظر اخلاق و انسانیت بسیار والا هستند و در جامعه به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کرده اند.
صادقی: آینده در حال حاضر زیاد قابل پیش بینی نیست ولی اگر مقداری تغییر در سیستم آموزشی مثل حذف کنکور انجام گیرد می توان آینده ی روشنی را برای دانش آموزان متصور شد.
فضای مجازی؟
بیگلی: باید فضای مجازی و مطالب ارائه شده در آن کانالیزه شوند و به صورت هدفدار به دانش آموزان انتقال یابند و باید به دانش آموزان در شناخت خوب و بد و تمیز این دو آگاهی لازم داده شود و کمک گردد.
صادقی: اگر جنبه مثبت فضای مجازی را در نظر بگیریم و با آگاهی وارد آن شویم بسیار سودمند است ولی اگر ناآگاهانه وارد این فضا شویم خطرات زیادی دارد.
معلمان تاثیر گذار در سرنوشت شما؟
بیگلی: در دوره ابتدایی خانم ها فرح ملکی و فریبا جهان میهن به خاطر مهربانی و ایثاری که در حق بنده داشتند برایم ماندگار هستند و در دوره متوسطه نیز آقای محسن کریمی دبیر ادبیات بنده بخاطر شخصیت و از خود گذشتگی که داشتند برایم ارزشمندتر هستند.
صادقی: خانم معصومه نصیرا مدیر مدرسه شاهد ریحانه بخاطر گذشتی که در حق بنده در موردی داشتند و همچنین خانم لیلا عصفوری دبیر علوم دوران تحصیلم را همیشه ستایش کرده ام و برایم ماندگارتر هستند.
سخن آخر:
بیگلی: بهتر است در کنار آموزش، به پرورش دانش آموزان بهای بیشتری داده شود و حتی در زمینه سیاست و بالا بردن آگاهی سیاسی دانش آموزان نیز برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد تا دانش آموزان در تعیین سرنوشت خودشان آگاهانه شرکت نمایند.
صادقی: خواهشمندم در انتخاب رشته و هدایت تحصیلی، مشاوران عزیز ما اطلاعات کامل و جامع را به دانش آموزان بدهند و به نظرم باید بازنگری اساسی در این خصوص صورت گیرد.
ارسال دیدگاه