علیرضا کدیور*

موج دوم سرمایه‌گذاری در بورس

بازار سرمایه روز گذشته بار دیگر سبزپوش و به روند صعودی بازگشت، اما بسیاری از سهامداران در این مدت نسبت به بالا و پایین‌شدن مداوم شاخص‌ها مردد شده‌اند و درباره چرایی آن تحلیل‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند. اما ریشه این اتفاق را در چند بعد می‌توان بررسی کرد.

کد مطلب: ۸۶۲۷۰۰
لینک کوتاه کپی شد

در وهله اول باید اشاره کرد که نوسان ذات بورس است. بدین معنا که سرمایه‌گذاری در این بازار جزو سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ریسکی تلقی می‌شود. بنابراین فعالان این بازار باید با در نظرگرفتن این موضوع از پیش‌تعیین‌شده اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. با این حال اگر سهام‌داری آنها موفق باشد، سود بالایی نصیبشان می‌شود، اما اگر پیش‌بینی درستی نسبت به نوسان بازار نداشته باشند، زیان هنگفتی متوجه آنها می‌شود.

پس فعالیت در بورس برای افرادی مناسب است که دارای روحیه ریسک‌پذیری بالایی باشند. به افرادی که اصلطاحا ریسک‌گریز هستند به هیچ عنوان سهامداری در بازار سرمایه توصیه نمی‌شود. آنها بهتر است سرمایه خود را به سپرده بانکی تبدیل کنند که کمتر ریسک و ضرری برای آنها ندارد. فقط سود معینی در سال بدون انجام هیچ فعالیتی به سپرده آنها اضافه می‌شود. نکته دیگر این است که بازار سهام ایران از 11 شهریور تا 9 مهر یعنی طی کمتر از یک ماه با رشد 46 درصدی شاخص مواجه شد و تقریبا در تمام روزها شاخص اصلی بورس سبزرنگ ماند. این رشد بیشتر متاثر از بالارفتن نرخ ارز و رسمیت‌بخشیدن به فعالیت شرکت‌های صادراتی بر پایه دلار نیمایی بود. این امر باعث شد تا یک قطعیتی در ذهن سرمایه‌گذاران به وجود آید. به‌تبع این اتفاق سودآوری شرکت‌ها افزایش یافت و دنبال آن سهامشان در بورس هم رشد کم‌سابقه‌ای را تجربه کرد.

در هر بازار سرمایه‌ای رشد 46 درصدی در کمتر از یک ماه بسیار سریع تلقی می‌شود. به همین دلیل فعالان بازار ترجیح می‌دهند تا سهامشان را بفروشند و سودشان را در این شرایط به دست آورند. در مقابل، زمانی که قیمت سهام بالا می‌رود، مانند سایر بازارها تقاضا کاهش می‌یابد که به آن کاهش جذابیت قیمت می‌گویند. این دو عامل دست به دست هم دادند تا حدود 10 روز شاخص بورس نوسان منفی داشته باشد.

در این مدت شاخص بورس حدود 11 درصد افت را تجربه کرد. بر این اساس سرمایه‌گذاران بورس بار دیگر به بررسی ارزش سهم‌ها می‌پردازند. در حال حاضر آنها به این نتیجه رسیده‌اند که برخی سهم‌ها همچنان دارای ارزندگی بالایی برای خرید هستند. در نتیجه شاهد موج دوم سرمایه‌گذاران وارد بازار شده‌اند. اما متاسفانه در این موج‌ها رشد قیمت سهام برای همه شرکت‌ها در حال ‌رخ‌دادن است و نمی‌توان آن را چندان مثبت ارزیابی کرد، چراکه برخی سهام به لحاظ بنیادی ارزندگی بالایی دارند، اما برخی سهام ارزشی برای خرید ندارند. به همین دلیل رفته‌رفته متقاضیان به کم‌ارزشی این سهم‌ها پی می‌برند و به دنبال آن قیمت سهام ارزنده نیز دچار ریزش می‌شود. این تنها مشکلی است که اکنون در بورس وجود دارد و امید می‌رود سرمایه‌گذاران رفتار منطقی‌تری از خود نشان دهند. بهتر است این بازار را به افرادی سپرد که دارای روحیه ریسک‌پذیری هستند تا شاید شاخص به ثبات برسد.

منبع: آرمان

* تحلیلگر بازار سرمایه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار