در گفت‌وگو با پانا

علی‌اکبر قاضی نظام: دیگر نمی‌توانیم با فیلم‌های دهه 60 و 70 بچه‌ها را سرگرم کنیم

تهران (پانا) - علی‌اکبر قاضی‌نظام، فیلم‌نامه‌نویس سینمای کودک و نوجوان، بر ضرورت توجه نویسندگان و فیلم‌سازان کودک و نوجوان به علایق و نیازهای کودکان امروز تاکید کرد.

کد مطلب: ۸۵۰۲۱۲
لینک کوتاه کپی شد
علی‌اکبر قاضی نظام: دیگر نمی‌توانیم با فیلم‌های دهه 60 و 70 بچه‌ها را سرگرم کنیم

علی‌اکبر قاضی‌نظام فیلم‌نامه‌نویس سینمای کودک و نوجوان در روزهای آغازین سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره ضرورت توجه به علایق کودکان و نوجوانان در فیلمسازی برای آنها اظهار کرد: با توجه به اینکه آگاهی کودکان و نوجوانان در زمانه ما از شتاب بسیار بالایی برخوردار است و آن‌ها دسترسی آسان‌تری به رسانه‌های مختلف دارند، دیگر نمی‌توانیم با فیلم‌هایی که در زمانه ما وجود داشت، سرگرمشان کنیم. بنابراین لازم است نویسندگان و فیلم‌سازان کودک و نوجوان به سمت‌وسوی علاقه و مسائل آن‌ها بروند.

وی ادامه داد: با گشتی در نمایشگاه کتاب متوجه خواهیم شد، استقبال کودکان و نوجوانان از چه کتاب‌هایی بیشتر است. شاهد بوده‌ام که اکثر بچه‌های کتاب‌خوان نوجوان در غرفه‌های خارجی به دنبال کتاب‌های مصور نظیر «مارول» و «اسپایدرمن» بودند، کتاب‌هایی که فروش بسیار بالایی هم داشت. پس هر دوره‌ای اقتضائات زمان خود را دارد. اگر سینمای کودک و نوجوان ما به فیلم‌هایی از جنس فیلم‌های دهه ۶۰ و ۷۰ روی بیاورد، دیگر نمی‌توانیم این قشر را به سینما بکشانیم و سرگرم کنیم. متأسفانه ما از تجربه‌های گذشته درس نمی‌گیریم و همچنان همان راه‌حل‌های قدیمی را امتحان می‌کنیم و فکر نمی‌کنیم زمانه تغییر کرده و احتیاج به طرح و ایده‌های نو درزمینهٔ فیلم‌سازی داریم.

این فیلمنامه‌نویس به برخی کاستی‌های موجود در عرصه فیلمسازی کودک اشاره کرد و گفت: ما جوانان بااستعداد خوبی درزمینه فیلم‌نامه‌نویسی و سینما به‌ویژه در حوزه کودک و نوجوان داریم اما به آن‌ها بها نمی‌دهیم و در فرآیند تصویب فیلم‌نامه و تولید آن با شیوه‌های قدیمی پیش می‌رویم و به‌قدری برای آنها و نویسندگان حرفه‌ای گرفتاری ایجاد می‌کنیم که پشیمان می‌شوند.

قاضی‌نظام ادامه داد: در دوره گذشته با توجه به نگاه آقای رضا داد، دبیر جشنواره، مسابقه فیلم‌نامه‌نویسی به‌صورت تفکیک‌شده برگزار شد. آثاری بعضی نویسندگان مورد توجه داوران قرار گرفت و فیلم‌نامه تعدادی از آثار خریداری شد؛ ازجمله کارهای سید جواد هاشمی به تولید رسید. به نظر من مسابقه فیلم‌نامه‌نویسی کودک و نوجوان با استمرار خود جایگاه مناسبی در میان نویسندگان حرفه‌ای باز کرد و تجربه خوبی بود.

سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به دبیری علیرضا رضا داد 8 الی 14 شهریور 97 در شهر اصفهان برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار