مدیر مدرسه کودکان کار: تحقیر کودک در مدرسه باعث ترک تحصیل میشود
داودی: وجود ۱۰ تا ۱۳ هزار کودک کار در تهران تخمین زده شده است
تهران (پانا) - مدیر مدرسه کودکان کار، رفتارهای سلبی در مدارس دولتی را از جمله عوامل بازماندگی از تحصیل کودکان کار دانست.
محمدحسن داودی در برنامه پرسشگر کودکان کار را بچههایی دانست که بهواسطه مشکلات اقتصادی، معیشتی و فرهنگی ناچارند کار کنند و گفت: «کار باعث میشود نیازهای زیستی و حقوق این کودکان سلب شود. در تعاریف بینالمللی سن آنها زیر ۱۸ سال و در قوانین ایران زیر ۱۵ سال است.»
او افزود: «آمار مشخصی از کودکان کار نداریم. تخمینهایی زده میشود اما هیچ کدام قابل اثبات نیست. برای تهران وجود ۱۰ تا ۱۳ هزار کودک کار تخمین زده میشود.»
مدیر مدرسه کودکان کار گفت: «ما مجموعهای هستیم که از آموزش و پرورش مجوز داریم و قرار است برای کودکان کار آغوش باز کنیم. ماموران نهادهای مربوطه در جمعآوری کودکان کار خشن برخورد میکنند و واضح است وقتی کودکی دو سه بار کتک بخورد دیگر نمیتوان او را بازگرداند و به او چیزی آموخت. بچههای ما از خیلی چیزها میترسند.»
او افزود: «ما با کودکی طرف هستیم که در ۱۰ سالگی به او میگویند مواد جابهجا کند. او باید یاد بگیرد "نه" بگوید، آیا مدارس ما این را به بچهها یاد میدهند؟ سال اول تاسیس مدرسه، بچهها را به سختی جذب میکردیم. ما با مددکار به محل کار کودکان مانند مترو، خیاط خانههای مولوی و چهارراهها میرویم. کودکانی داریم که بارکشی میکنند و دخترانی که با همراهی مادرشان در منازل کار میکنند. دختر بچه هشت سالهای هم داریم که پدرش معتاد است و میگوید "تا پول ندهی نمیتوانی به خانه بیایی". بچههای اتباع را هم داریم که مادرشان ایرانی ولی پدر افغان است و شناسنامه ندارند.»
داودی رفتارهای سلبی در مدارس دولتی را از جمله عوامل بازماندگی از تحصیل کودکان کار دانست و گفت: «وقتی کودک در مدرسه تحقیر شود دیگر پایش را به مدرسه نمیگذارد. از سوی دیگر برخی پدر و مادرها مخالف رفتن فرزندشان به مدرسهاند و ما با والدین صحبت میکنیم. این یک مشکل فرهنگی است و سال گذشته در جلسه اولیا مربیان مدرسه از والدین ۳۰۰ بچه، ۱۰ نفر سواد داشتند.»
او افزود: «کودکان کار باید کنترل خشم و مهارت یاد بگیرند تا بتوانند در آینده کسب حلال سالم داشته باشند. راهکارهای موجود برای کاهش بازماندگی از تحصیل باید عینیتر شوند. حمایتها از مدرسه ما وجود دارد و از آموزش و پرورش مجوز داریم. مدرسه ما رایگان است و پولی از والدین نمیگیریم و معمولا خیران کمک میکنند. باید بهزیستی و شهرداری هم پناهگاه بچهها باشند.»
مدیر مدرسه کودکان کار درباره نیازهای اساسی این کودکان گفت: «باید واقعیت موجود را دید. کودک کار امروز با توجه به شرایط امروز در صورت بیتوجهی به جوان بزهکار فردا تبدیل میشود. کودکان در معرض آسیب ممکن است فردا بزهکار شوند. باید از حالا و از سن کودکی به فکر آنها بود. ما در مدرسه خودمان به این موضوع توجه داریم. چقدر از آموزشهای امروز مدارس ما کارآمد هستند؟»
داودی ادامه داد: «ما بچهها را جداسازی نکردیم. مدارس دولتی دیگر هم میتوانند بچهها را با شرایطی ثبتنام کنند، اما آیا آنها علاقه دارند و با رضایت به آنجا میروند؟ آیا ساختار آموزش رسمی این چنین هست که والدین را راضی کنند تا بچهها به مدرسه بروند یا برعکس است و معمولا با اکراه میروند؟»
او ادامه داد: «ما هم مدرسه جداگانهای نیستیم، ما جزو آموزش و پرورش هستیم، این مدرسه در قالب ساختار وزارتخانه و کاملا رسمی راهاندازی شده و با ساختار رسمی همراه است. باید آموزش و پرورش ساختار کل مدارس دولتی را به گونهای اصلاح کند که بچهها جذب مدارس شوند. زیرا با زور جذب نمیشوند. در مجموع تمام نهادهای فعال در این حیطه نیازمند حمایت و زیرساختها هستند.»
ارسال دیدگاه