مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی خبر داد: 

برداشت سالیانه ۶۰ تن آنغوزه در استان

بیرجند (پانا) - مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: در خراسان جنوبی 800 نوع گیاه دارویی متفاوت وجود دارد که آنغوزه یکی از آنهاست و به طور سالیانه ،۶۰ تن از این محصول در استان برداشت می شود.

کد مطلب: ۸۴۷۶۲۶
لینک کوتاه کپی شد
برداشت سالیانه ۶۰ تن آنغوزه در استان

علیرضا نصر آبادی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی با دارا بودن ۸۰۰ گونه گیاه دارویی ،دارای ظرفیت های بسیار خوبی در این حوزه است .

نصر آبادی ادامه داد: آنغوزه یکی از گیاهانی است که در چند وقت اخیر به آن پرداخته شده است به گونه ای که به طور سالیانه ، ۶۰ تن از این محصول در استان برداشت می شود.

وی به مشکلات موجود در حوزه فرآوری این گیاه اشاره کرد و گفت: از آنجایی که آنغوزه میتواند مزیت اقتصادی داشته باشد، می بایست در استان فرآوری شود تا سود آور باشد اما نبود سیستم های فراوری این محصول، باعث کاهش سود آوری آن برای استان شده است.


مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: از این گیاه در موارد درمانی از جمله درمان سرطان شکم و مسکن ،آرایشی و ... استفاده می شود.

آنغوزه را بیشتر بشناسیم

آنغوزه حاوی تعدادی ترپن و مواد محلول در چربی است که هنوز به طور کامل شناسایی نشده اند. همچنین حاوی 20 درصد اسانس، 65 درصد رزین و حدود 25 درصد صمغ می‌باشد.

گرچه آنغوزه استفاده محدودی (آن هم در طب سنتی ایران) داشته، ولی یکی از اقلام مهم صادراتی فرآورده های گیاهی ایران است که خریداران آن را با روش‌های پیچیده تجزیه می‌کنند و ده ها ماده ارزشمند از قبیل اسانس، رزین و صمغ قابل مصرف در صنایع دارویی، بهداشتی، آرایشی و صنعتی از آن به دست می‌آورند. با توجه به اینکه تهیه آنغوزه پر زحمت و طولانی مدت است، قیمت نسبتاً گرانی دارد.

در کتب قدیمی منشأ جغرافیایی آنغوزه، ایران ذکر شده و در گذشته بزرگ‌ترین تأمین کننده آن در جهان بوده است. گیاه تولید کننده آنغوزه در بعضی قسمت‌های افغانستان نیز وجود دارد؛ ولی وسعت آن در ایران از کشورهای دیگر به مراتب بیشتر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار