وزیر آموزشوپرورش: اجرای اهداف سند تحول تا زمانی که معلم مجبور به داشتن شغل دوم باشد، سخت است
بطحایی: پیشنویس لایحه نظام رتبهبندی معلمان به زودی تحویل دولت میشود
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در جمع فرهنگیان گناباد تاکید کرد تا زمانی که معلمان ما مجبور به داشتن شغل دوم باشند، اجرای اهداف سند تحول خیلی سخت خواهد بود.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، شامگاه دیروز سیدمحمد بطحایی در سفر به استان خراسان رضوی با حضور در آئین نکوداشت صدمین سالگرد تأسیس آموزش و پرورش گناباد که با حضور جمعی از اقشار مختلف مردم از جمله فرهنگیان و همچنین تعدادی از خیرین مدرسهساز در دبیرستان خیرساز محمودیه شماره ۱۸خیامی گناباد برگزار شد، گفت: «این جشن، تکریم فرهنگ در منطقه فرهنگخیز گناباد است و من چنین برنامه ارزشمندی را به همه فرهنگیان تبریک میگویم. تاریخ و تمدن ایران اسلامی بخشی از فرهنگ خود را مدیون این منطقه است.»
بطحایی تفاوت موجود بین خیلی از کشورها را ناشی از تفاوت در آموزش و پرورش عمومی آنها دانست و گفت: «با توجه به پشتوانههای عظیم علمی و فرهنگی کشور، اگر روزی آرزو کنیم که مشکلات کاهش پیدا کند، جایی که باید این آرزو محقق شود مدرسه است.»
او شکل و شمایل فردای کشور را منوط به برنامههای امروز آموزش و پرورش در مدارس دانست و افزود: «شایستگیهای آموزش و پرورش ما خیلی بیشتر از آنچه امروز وجود دارد، است.»
وزیر آموزش و پرورش گفت: «پاسخ این سوال که آموزش و پرورش ما چگونه باید باشد که هم دنیای آباد و آخرتی آباد را برای دانشآموزان به ارمغان بیاورد جواب آن در سند تحول آمده است، بنابراین برای تحقق کامل آن باید تلاش کنیم. شهدا و ایثارگران و همه کسانی که جان ومال خود را برای این مملکت دادند هدفشان ترسیم آیندهای روشن برای کشور بود تا مبادا مشکلات امروز در کشور به وجود آید.»
عضو کابینه تدبیر و امید ادامه داد: «اگر آنچه در سند تحول ترسیم شده محقق شود کشور به افق روشنی خواهد رسید. اما متأسفانه علیرغم پیشینههای فرهنگی هنوز تا تحقق اهدافمان فاصله داریم. هنوز معلمان ما درگیر مسایل و مشکلات معیشتی هستند این در حالی است که تمام امید جامعه برای توسعه و پیشرفت کشور به آنها است.»
هرآنچه شادی و نشاط را در مدرسه از دانشآموزان میگیرد باید حذف کرد
بطحایی به تلاشهای انجام شده بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: «اما مشکلات باقی است و دلیلش این است که مسئولین وقت تنها به افق نگاه میکردهاند اما حرکتی برای رسیدن به افق انجام ندادند. وقتی از تبدیل مدرسه به محل زندگی دانشآموز حرف میزنیم دیگر دانشآموز نباید دلهره رفتن به مدرسه را داشته باشد و یادگیری باید در دانشآموز شادی و نشاط ایجاد کند، بنابراین هرچه شادی و نشاط را در مدرسه از بچهها میگیرد باید حذف کرد.»
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «در دولت دوازدهم باحذف آزمونهای دوره ابتدایی اولین قدم عملی در تغییر مسیر تعلیم و تربیت برداشتیم، کودکان نیازی به کتابهای کمک آموزشی ندارند و اجازه دهیم معلم در مورد موضوعات مختلف اجتماعی صحبت کنند، دانشآموزان باید مدارا کردن، عشق ورزیدن، علاقهمندی، دستگیری دیگران، ایثار و سایر مولفهها و مهارتهای تربیتی را در مدرسه تمرین کنند، متاسفانه با سیطره آموزشی این اهداف مهم یا کمرنگ شده یا کنار گذاشته شدهاند.»
او افزود: «هرچند عوامل مختلفی در بروز ناهنجاریهای اجتماعی دخیل است اما یکی از دلایل شلوغی کلانتریها و راهروهای دادگستریها عدم مهارتآموزی دانشآموزان در مدرسه است. معلمی که مجبور است برای گذران زندگی شغل دوم داشته باشد چنان که باید در تربیت دانشآموزان موفق نمیشود، تا وقتی معلم مجبور به داشتن شغل دوم باشد، اجرای اهداف سند تحول بنیادین هم سخت است. نگاه نابجایی یک معلم به یک دانشآموز ممکن است تا سالها روی شخصیت دانشآموز تاثیرگذار باشد در صورتی بروز خطا در سایر صنوف چنین اثر ماندگاری ندارد.»
بطحایی گفت: «برای ایجاد تحول و تفویض اختیار به مدارس از مهر ۹۷بخشی از ساعات تدریس را در اختیار مدرسه و معلم قرار میدهیم تا در سه سال دوم ابتدایی و دوره اول متوسطه مدیر و مربی پرورشی در هفته به مدت دو ساعت مهارتهای اجتماعی را به دانشآموزان بیاموزند، مربی پرورشی نباید در مدرسه تنها مشغول انجام مناسبات باشد بلکه فرصت پرداختن به سایر امور اجتماعی را نیز داشته باشد.»
او ارتقای سطح مهارتهای معلمان را برای اجرای سند تحول خیلی مهم برشمرد و افزود: «البته علیرغم همه مشکلات معلم باید مطالعه داشته باشد و اطلاعاتش به روز باشد. در سال تحصیلی جدید گام جدی در تحول مدارس خواهیم برداشت و به مدارس تفویض اختیار خواهیم کرد. به لطف خداوند لایحه رتبهبندی را آماده کردیم و به دولت تحویل میدهیم و مجلس شورای اسلامی نیز منتظر این لایحه است البته باید بدانیم رتبهبندی تنها افزایش حقوق نیست بلکه ارتقای صلاحیتها را نیز به دنبال دارد.»
وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: «اصلاح وضعیت فعلی آموزش و پرورش نیاز به صبر، نقشه و مدل دارد اما نباید احساسی و هیجانی تصمیم گرفت و باید پازلها را به شکل صحیح در کنار هم قرار دهیم تا مشکلات رفع شود. به عنوان یک معلم باتجربه میگویم معلمی مهم است البته اگر علاقه وانگیزه کافی وجود داشته باشد.»
در این مراسم از تمبر و پوستر یادبود صدمین سال تأسیس آموزش و پرورش گناباد با حضور وزیر آموزش و پرورش رونمایی شد.
ارسال دیدگاه