گزارش میدانی پانا از اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش آذربایجان شرقی

قهرمانی فرد: نگاه فرابخشی و مدرسه محوری رویکردهای ساماندهی نیروی انسانی است/ حقایی: اجرای طرح تدبیر در مدارس ابتدایی

تبریز(پانا)- اجلاس مشترک شورای معاونین اداره کل و مدیران و روسای نواحی و مناطق آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی از روز یکشنبه 7 تیرماه با حضور معاون فرهنگی و پرورشی وزیر در باشگاه فرهنگیان تبریز آغاز شد.

کد مطلب: ۸۴۱۴۱۹
لینک کوتاه کپی شد
قهرمانی فرد: نگاه فرابخشی و مدرسه محوری رویکردهای ساماندهی نیروی انسانی است/ حقایی: اجرای طرح تدبیر در مدارس ابتدایی

در این نشست مشترک دو روزه هریک از معاونت ها از اقدامات صورت گرفته گزارشی ارائه کرده و توصیه های لازم در خصوص پروژه مهر را مبذول داشتند.

اطلاعات املاک در مناطق و نواحی به روزرسانی شود

بهروز اصغری اردلانی با بیان اینکه مسائل مالی و پشتیبانی مورد توجه جدی و دقیق مدیران قرار گیرد، تاکید کرد:کلیه املاک دستگاه تعلیم و تربیت در تمامی مناطق استان شناسایی و اطلاعات آن به روز رسانی شود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش استان برگزاری کمیسیون های مناقصه و مزایده در چارچوب قانون و مقررات را خواستار شد.

موفقیت، هماهنگی و همدلی در سیستم را نشان می دهد

رسول صادقی نیز خاطرنشان ساخت: تیم هندبال دوره اول متوسطه آذربایجانشرقی در سی و پنجمین دوره رقابت‌های المپیاد ورزش دانش آموزی مقام اول را کسب کرد.

معاون تربیت بدنی و سلامت استان در ادامه اذعان داشت: موفقیت های اخیر حوزه دستگاه تعلیم و تربیت استان حامل این پیام است که در این فضا هماهنگی و یکدلی صورت گرفته است.

آذربایجان شرقی رتبه نخست سوادآموزی در کشور را کسب کرد

محمدحسین اشرفی در این اجلاس خبر داد: از سال آتی تحصیلی ده دقیقه ابتدایی کلاسهای سواد آموزی به آموزش عملی نماز اختصاص داده شده است .

معاون سواد آموزی استان یادآور شد: در ارزیابی عملکرد سالانه مجموعه های سواد آموزی استانها، آذربایجانشرقی رتبه نخست کشور را در سال جاری کسب کرد.

اجرای طرح تدبیر برای سال آتی تحصیلی در کلیه مدارس ابتدایی

در ادامه معاون آموزش ابتدایی استان از اجرای طرح تدبیر برای سال آتی تحصیلی در کلیه مدارس ابتدایی استان خبر داد و گفت: کیفیت آموزشی با تاکید بر استفاده از محتوای بومی در مراکز پیش دبستانی مورد نظر است.

فریده حقایی بر ثبت اطلاعات نوآموزان 5 و 6 سال جداگانه در سامانه سناد تاکید کرد.

آموزش مهارتی در 500 رشته برای دوره متوسطه اول

عاشور اکرمی نیز در این جلسه گفت: براساس تفاهم نامه وزارت آموزش و پرورش و سازمان فنی حرفه ای 10 درصد دانش آموزان متوسطه دوره اول 60 ساعت آموزش مهارت در 500 رشته مصوب در رشته مورد علاقه خواهند دید.

به گفته ی معاون آموزش متوسطه استان ساماندهی نباید به کیفیت اموزشی لطمه بزند و در ادامه یاداور شد: پژوهش سراهای دانش آموزی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی و دولت تدبیر و امید است.

وی با بیان این مطلب که در انتصاب مدیران و عوامل آموزشی، شایستگی تخصص و صلاحیت مد نظر باشد، اظهار کرد:خروجی برنامه تعالی مدیریت آموزشگاهی از مدیریت به رهبری است.

نگاه فرابخشی و مدرسه محوری رویکردهای ساماندهی نیروی انسانی

کامیار قهرمانی فرد افزود: " توجه به اصل کیفیت، اصل عدالت آموزشی، ابعاد همه جانبه و متوازن، انجام کار کارشناسی مستمر" جزو اصول و تاکیدات اداره کل در فرایند ساماندهی است.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش وپرورش استان بیان کرد: " نگاه فرابخشی و سیستماتیک، مدرسه محوری، تفویض اختیار، بهره وری" جزو رویکردهای حاکم بر راهنمایی ساماندهی نیروهای سالتحصیلی ۹۸-۹۷ است.

در ادامه مدیر هسته گزینش استان اعلام کرد: امسال 10 هزار پرونده گزینش به مجموعه ارجاع شده است که تنها 7 هزار آن مربوط به مراکز غیر دولتی است.

نقش کلیدی مشاوران مدارس در کاهش خشونت و اظطراب دانش آموزان

طاهر علمی صبح امروز در دومین روز جلسه مشترک شورای معاونین اداره‌کل و مدیران و روسای آموزش و پرورش نواحی و مناطق آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: در مسابقات قران و عترت دانش آموزان ۱۶ نفر از پسران استان به رتبه کشوری دست یافتند و نتایج دختران نیز امروز اعلام خواهد شد .
وی با تاکید به اهمیت و جایگاه مشاوره در مدارس، ابراز کرد: ارتقای فعالیت فرآیند یادگیری، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از جمله زیر شاخه‌های مشاوره بوده که باید جایگاه و استقبال گرم از آن در مدارس صورت گیرد .
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اضافه کرد: آموزش و پرورش استان دارای ۹ مرکز و ۲۳ هسته مشاوره است ولی متاسفانه برخی شهرستان‌های استان هنوز هسته‌ای تشکیل نداده‌اند .
وی تاکید کرد: کاهش خشونت، اضطراب و موارد از این قبیل در بین دانش‌آموزان با حضور مشاور حل می‌شود .
معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان هدایت تحصیلی را دیگر فعالیت زیرشاخه‌ای مشاوره برشمرد و گفت: با توجه به هاشور خوردگی برخی هدایت تحصیلی طرح انتخاب رشته مجدد تبیین شده است که طبق آن می‌توان از دانش‌آموز امتحان مجدد گرفت و طبق نمره آن دانش‌اموز را هدایت تحصیلی کرد زیرا گاها در هدایت تحصیلی، دانش‌آموز مکلف به انتخاب رشته‌ای می‌شود که شاید آن رشته در منطقه‌ آنها تعریف و وجود نداشته باشد از این‌رو مشاور متناسب با همان رشته می‌تواند یک رشته دیگر تعریف کند .

باید به ساماندهی نیروی انسانی اهتمام ورزید

معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان افزود: با توجه به کمبود نیروی انسانی مشاوره در مدارس باید مدیران نسبت به جابجایی و انتصاب دقت کنند .
علمی به اهمیت درس تفکر و درس زندگی تاکید کرد و گفت: مشاوران باید پل ارتباطی بین خود و دانش‌آموزان را با تدریس این درس تقویت کرده و برقرار کنند .
وی با اشاره به پرهیز از جذب نیروی مشاوره خارج از ضوابط بیان کرد: مشاور و وجود آن در مدارس اهمیت زیادی داشته و باید فضای مناسب و اتاق مناسب برای مشاوره دانش‌آموزان در مدارس فراهم آورده شود .
معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان برگزاری همایش استانی دانش‌آموزان همیار مشاور، توجه به فوریت‌های اجتماعی را مورد اشاره قرار داد و گفت: راه‌اندازی آب گرم در وضوخانه مدارس، تشویق دانش‌آموزان برای شرکت در نماز جماعت، افزایش سرانه فضای پرورشی و نمازخانه از دیگر برنامه‌های مورد تاکید دستگاه تعلیم و تربیت است .

سعی بر افزایش مکان‌های فرهنگی و پرورشی در کنار مکان آموزشی داریم
علمی با تاکید به اینکه شورای قرآن و عترت یک امتیاز است که باید هر ماه تشکیل شده و از امتیاز آن بهره‌مند شد، توضیح داد: اگر امروز در مسابقات قرآن رتبه کسب می‌کنیم به برکت همین شوراها و وجود دارالقرآن‌های سطح استان است .
وی داشتن برنامه سالانه پرورشی در مدارس، اهمیت گفتمان دینی، برنامه امر به معروف و نهی از منکر را از دیگر برنامه‌های مورد توجه دانست و افزود: با توجه به اهمیت حجاب و عفاف در دستگاه‌ها، این موضوع در اداره کل آموزش و پرورش نیز مورد اهمیت واقع شده است .
معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان متذکر شد: آموزش طرح نوین، توانمندسازی مدیران برای افزایش انگیزه نماز بین دانش‌آموزان، ترویج شیوه‌نامه ندای رحمت، راه‌اندازی هیات‌های مذهبی دانش‌آموزان، توجه به مجلات تربیت از برنامه‌های اولویت‌دار است .
علمی با بیان اینکه سامانه اوقات فراغت فراهم شده و باید با قدرت ادامه داده شود، افزود: باید اردوها در سامانه ثبت شود و این رویه نیز در همه مدارس مورد توجه قرار گیرد .
وی خاطرنشان کرد: اهمیت افزایش نمازخانه‌ها بسیار مهم بوده و در کنار خیرین سعی بر افزایش مکان‌های فرهنگی و پرورشی در کنار مکان آموزشی داریم چراکه ایجاد پرورش در کنارآموزش از جمله مهم‌ترین دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار