سالروز میلاد با سعادت حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) گرامی باد

اسلامشهر (پانا) - یازدهم ذى القعده سالروز ولادت هشتمین امام معصوم(ع) ، خورشید فروزان خراسان ، مایه برکت و افتخار کشور ایران ، حضرت على بن موسى الرضا (ع) می باشد.

کد مطلب: ۸۴۰۰۴۹
لینک کوتاه کپی شد
سالروز میلاد با سعادت حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) گرامی باد

حضرت علی بن موسی الرضا (ع) ، ملقب به رضا و ابوالحسن هشتمین امام شیعیان می‌باشد. ایشان در شهر مدینه به دنیا آمد و در دیار توس از دنیا رفت.

امام رضا (ع)همانند بقیه امامان معصوم دارای پدری صالح و بزرگوار بودو در دامن بهترینِ مادران زمان خود پرورش یافتند. پدر آن حضرت امام موسی کاظم (ع) و مادر ایشان نجمه است.

بعضی ازالقاب آن بزرگوار عبارت است از، سراج الله ،نور الهدى ، قرة عین المؤمنین ، رضا ، رضى ، فاضل ، صابر، وفى و صدیق، که معانى این القاب چراغ پروردگار ، نور هدایت و راهنمایى ، نور چشم مؤمنان ، راضى به رضاى خداوند ، بخشنده ، بردبار ، با وفا و دوست میباشد و همچنین پیامبر خدا(ص) او را عالم آل محمد(ص) نامید.

حضرت امام رضا (ع)در دوره‌ای می زیست که خلفای عباسی با مشکلات عمده‌ای از جمله شورش های شیعیان مواجه بودند. مأمون به دنبال راهی برای پیروزی بر این شورش ها تصمیم گرفت امام رضا(ع) را در حکومت دخیل کند و به همین منظور پست ولیعهدی را به عهده ایشان گذاشت.

مأمون بعدها به اشتباهش پی برد و برای جبران آن تصمیم گرفت به ایشان سم خورانده و امام رابه شهادت برساند.

مقبره این امام همام در مشهد مقدس سالانه مورد بازدید میلیون‌ها شیعه از ایران ، پاکستان ، بحرین ، عراق و دیگر کشورها قرار می‌گیرد.

رساله ذهبیه یا طب الرضا یکی از رساله‌ های درطب وحفظ سلامتی است که به دستور مأمون و به قلم علی بن موسی الرضا(ع) نوشته شده‌است. این کتاب که رساله ذهبیه یا رساله طلایی نام گرفته در مورد علم پزشکی است و از آنجا که به دستور مأمون آن را با آب طلا نوشته‌اند ، یکی از گران بهاترین رساله‌های پزشکی می‌باشد.

شایان ذکر است ، شیعیان احادیث زیادی را منتسب به ایشان می‌دانند که یکی از مشهورترین آن‌ها حدیثی قدسی به نام سلسله الذهب است که هنگام وداع وی با مردم شهر نیشابور روایت شده‌است.

/ خبرنگار : ریحانه فتحی /

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار