رئیس اداره ارزیابی آموزشوپرورش اعلام کرد:
تقاضای مشارکت مالی مدارس هنگام ثبتنام مجاز نیست
کمرئی: مدارس موظف به ثبتنام بیقید و شرط دانشآموزان هستند
تهران (پانا) - رئیس اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش، ثبتنام بیقید و شرط دانشآموزان دارای شرایط را یک اصل دانست که باید مدیران آن را رعایت کنند.
![تقاضای مشارکت مالی مدارس هنگام ثبتنام مجاز نیست](https://cdn.pana.ir/thumbnail/Y2M3Njkdkuvx/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTH34rJZLI9PFUsAIKXaKdntA,,/Y2M3Njkdkuvx.jpg)
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، علیرضا کمرئی به آغاز فصل ثبتنام دانشآموزان در مدارس اشاره کرد و گفت: «براساس ماده 4 آییننامه اجرایی مدارس، مدیر مدرسه به عنوان نماینده آموزش و پرورش مسئول حسن اجرای فعالیتهای آموزشی، پرورشی، مالی و اداری مدرسه است و در همه امور مدرسه مسئولیت دارد و موظف است براساس مقررات با برنامهریزی مناسب و استفاده از مشارکت کارکنان و دانشآموزان و والدین آنها با بهرهگیری از امکانات و ظرفیتهای داخل و خارج از مدرسه برای تحقق اهداف مصوب دوره تحصیلی تلاش کند.»
او افزود: «براساس ماده 5 همین آییننامه مدیر مدرسه موظف است با استفاده بهینه از منابع مالی دولتی و با بهرهگیری از مشارکتهای اختیاری مردمی و کمکهای خیران و تقویت منابع اعتباری مدرسه شرایط لازم را برای اجرای مناسب برنامه مدرسه فراهم کند.»
کمرئی به ماده 8 قانون شوراهای آموزش و پرورش مصوب سال 1372 اشاره کرد و گفت: «براساس این ماده قانونی و همچنین آییننامه اجرایی مدارس، بهرهگیری از کمکهای داوطلبانه مردمی به لحاظ قانونی اشکالی ندارد اما طبق ماده 4 آییننامه اجرایی مدارس، مقررات مبنای همه فعالیتهای مدرسه است، بنابراین باید دید با وجود آن که قوانین و آییننامهها جلب مشارکتهای داوطلبانه را مجاز دانسته، چگونه مدیران مدارس به عنوان مجریان اصلی قانون و رعایتکنندگان آییننامهها و دستورالعملها و همسو با سیاستهای وزارت آموزش و پرورش عمل کنند.»
رئیس اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش اعتماد مردم به آموزشوپرورش را بزرگترین سرمایه اجتماعی دانست و گفت: «همواره مدیران نگهبانان حقوق مردم و ارزشهای مدرسه هستند و عملکرد قانونی آنها مورد حمایت مراجع نظارتی از درون و بیرون دستگاه آموزش و پرورش است، بنابراین وقتی مدیران در مقابل احکام صریح بخشنامهها و دستورالعملها قرار میگیرند دیگر ضرورتی به تفسیر و عملکرد سلیقهای ندارند، بلکه بین قاعده جلب مشارکت داوطلبانه و ممنوعیت دریافت وجه در فصل ثبتنام در اجرای دستورالعمل و بخشنامههای مربوطه تکلیف قانونی مشخصی دارند. بنابراین نه تنها خود را مقابل قانون قرار نمیدهند بلکه قوانین و مقررات را اجرا میکنند و از این طریق حقوق مردم را در امر آموزش و تحصیل تامین میکنند.»
او ادامه داد: «اصل بر ثبتنام بیقید و شرط دانشآموزان واجد شرایط به عنوان یک حق است نه جلب مشارکت مالی حتی به صورت داوطلبانه. عاملی که اغلب سبب مخدوش شدن رابطه خانوادهها و مدرسه میشود.»
کمرئی به شرایط دشوار مالی مدارس اشاره کرد و گفت: «اگر خانوادهها مشارکت نکنند مدیران با مشکلاتی مواجه میشوند، اما فراموش نکنیم محدودیت تقاضای مشارکت به فصل ثبتنام باز میگردد، البته آموزش و پرورش همواره نگران الزام و اجبار در برخی مدارس برای جلب مشارکت و همچنین ایجاد حس اکراه در والدین است چرا که تنش در روابط دو نهاد مهم تربیتی خانواده و مدرسه برای جامعه سودمند نیست و نظام تعلیم و تربیت را دچار اخلال میکند و به همین دلیل ما فرصت مشارکت را به ضمن سال تحصیل موکول کردهایم تا مدیران با فراغتی بیشتر از طریق تبیین برنامهها و اقناع خانوادهها، بخشی از نیازهای مالی را در قالب کمکهای داوطلبانه تامین کنند و از مظان اتهام دریافت اجباری وجه دور بمانند.»
او گفت: «بر این باوریم که ارزش و برکت مشارکتی که از روی اختیار و میل و رغبت باشد حتی اگر نسبت به گذشته به لحاظ عدد و رقم کاهش یافته باشد ارزشمندتر از مقادیری است که به اکراه پرداخت شده است. بر همین اساس تقاضای مشارکت مالی در فصل ثبتنام برای مدارس عادی دولتی، هیات امنایی و نمونهدولتی به موجب مقررات فعلی مجاز نیست.»
رئیس اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش به شرایط مشارکتهای مردمی در مدارس غیردولتی اشاره کرد و گفت: «مدارس غیردولتی مطابق با الگوی اعلام شده برای شهریه و نیز مدارس استعدادهای درخشان به مقادیر معلوم شده با عنوان حق ثبت و مدارس شاهد طبق ضوابط تعیین شده مجاز به جلب مشارکت خانوادهها بابت بخشی از هزینه کلاسهای فوقبرنامه هستند، این مدارس میتوانند در فرآیندی شفاف به میزان مقرر و نه بیشتر، حتی در فصل ثبتنام تقاضای مشارکت کنند.»
کمرئی ادامه داد: «مبلغ وجوه حاصل از ارائه خدمات آموزشی و پرورشی و فوقبرنامه در مدارس شاهد قبلا در دستورالعمل 21 خرداد امسال اعلام شده است، میزان حق ثبت مدارس استعدادهای درخشان در بند 6 و 7 همان دستورالعمل معین شده و رقم شهریه مدارس غیر دولتی نیز کاملا روشن است.»
او افزود: «آنچه مدارس را مجاب به مراعات دستورالعملها میکند قانونمداری و اعتقادی است که مدیران به رعایت حقوق مردم دارند. تاکنون هم این اراده مدیران مدارس بوده است که با وجود شرایط اقتصادی و دشواریهای اداری متعدد، مدارس را با کیفیت قابل قبولی اداره کردهاند، بنابراین دغدغه و تلاش مدیران مدارس تضمینکننده کیفیت فعالیت مدارس و تأمین کننده حقوق دانشآموزان بوده است و خواهد بود.»
رئیس ستاد نظارت بر حقوق والدین و دانشآموزان در زمینه قوانین و مقررات و دستورالعملهای نظارت گفت: «امروزه حساب یکپارچه مدارس در سراسر کشور این امکان را به وجود آورده که در سطوح مختلف مدیریتی راههای تامین مالی مدارس و ورودیهای مالی را نظارت کنیم. هر نوع رخداد مالی در حساب مدارس قابل رصد و پیگیری است. بنابراین ما مشکلی در تشخیص و تعیین نقض مقررات نداریم و به راحتی میتوانیم ادعاها و شکایات مالی را رسیدگی و صحت و سقم ادعاها را تعیین کنیم.»
کمرئی در پایان گفت: «تیمهای نظارتی متعددی را پیشبینی کردهایم که به صورت میدانی مدارس را بازرسی و نظارت کنند و چنانچه با تخلفی مواجه شدند با آن برخورد خواهند کرد. البته تمایل نداریم هیچ مدیری را به دلیل دغدغهای که برای اداره مدرسه و تامین مالی آن دارد متخلف از قوانین بشناسیم، اما رعایت مقررات و رعایت حقوق مردم به ویژه در شرایط فعلی ضروریتر و مهمتر است.»
ارسال دیدگاه