معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد

توافق وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه برای تهیه سند جامع سرزمین

تهران (پانا) - معاون وزیر راه و شهرسازی از توافق وزارت متبوع‌اش با سازمان برنامه و بودجه برای تهیه سند جامع سرزمین خبر داد.

کد مطلب: ۸۳۵۶۷۸
لینک کوتاه کپی شد
توافق وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه برای تهیه سند جامع سرزمین

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست چگونگی شکل‌گیری و استقرار نظام پایش و ارزیابی طرح‌های توسعه و عمران با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، اهالی حرفه، دانشگاهیان و دانشجویان در محل جامعه مهندسان مشاور، برگزار شد.

محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی در جلسه فوق ضمن قدردانی از جامعه مهندسان مشاور شهرساز و انجمن صنفی که همت کرده است و این سلسله جلسه‌ها را تشکیل دادند، گفت: ما در مجموعه وزارت راه و شهرسازی، نگران وضع حرفه هستیم و به همین دلیل است که وضع انجام این قبیل گفت‌وگوها و بحث و بررسی‌ها را فراهم می‌کنیم. در واقع در نظر داریم تا با انجام این قبیل جلسه‌ها، هم در سلسله اقدام‌های کوتاه‌مدت با کمک حرفه بتوانیم مسائل و مشکل‌ها را حل کنیم و هم در نگاهی بلندمدت به تغییرهای ساختاری دست یابیم.

مجموعه پیشنهادهای حرفه در فضای مجازی به بحث گذاشته می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که نظام پایش و ارزیابی طرح‌های توسعه و عمران با تعیین اولویت‌ها و بحث و تبادل نظر و جمع‌بندی در مورد اهم آنها ادامه خواهد یافت، افزود: در نشست با حرفه، بازنگری نظام پایش و ارزیابی طرح‌های توسعه و عمران، طرح موضوع شد که قطعا مجموعه پیشنهادهای حرفه در فضای مجازی قرار می‌گیرد و انتظار داریم تا از این تبادل نظرات به تعدادی راه‌حل‌های دارای اولویت در موضوع فوق برسیم.

ایزدی ادامه داد: در نظر داریم در صورت جمع‌بندی و دستیابی به راه‌حل‌های اجرایی، آنها را به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران بیاوریم و تبدیل به مصوبه کنیم که قطعا برای رسیدن به این مرحله، باید برای هرکدام از ایده‌ها و پیشنهاداتی که آنها را به بحث می‌گذاریم، ایده های اجرایی مشخصی نیز تعیین شوند.

وی تصریح کرد: قبل از اینکه این قبیل موضوعات مهم در شهرسازی به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران بیاید باید در حرفه و در چنین مکان‌هایی در مورد آن نتیجه گرفته شود زیرا اگر ما در این مجموعه دانشگاهی، حرفه‌ای و دولتی به اتفاق نظر برسیم آن وقت می‌توان امیدوار بود که اگر به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران بیاید، بتواند مراحل تصویب را به راحتی بگذراند و در نهایت نیز به اجرا درآید.

این مقام مسئول بهره‌گیری از توان نهادهای غیردولتی را در موضوع نظارت از موارد با اهمیت برشمرد و گفت: همزمان با این مطالعه، بحث روش‌های بهره‌گیری از توان نهادهای غیردولتی را دنبال می‌کنیم که بررسی این موضوع را به ایمانی جاجرمی پیشنهاد داده‌ایم که در دست تهیه قرار دارد.

ایزدی افزود: تلاش داریم تا بحث نظارت بر امر توسعه تبدیل به قانون شود و اینها مراحلی است که به مرور طی می‌شوند. در واقع در نظر داریم تا این موضوع مهم با بررسی و رفع نواقص، بتواند جایگاه قانونی خود را پیدا کند و در نهایت به مجلس برود و تبدیل به قانون شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: بالاخره بعد از دو دهه با سازمان برنامه و بودجه توافق کردیم که اگر قرار است سندی تحت عنوان آمایش تهیه شود، مشترکا تهیه شود. یعنی ما جدل ۲۰ ساله را تبدیل به وفاق کردیم و به این نتیجه و توافق با سازمان برنامه دست یافتیم که به قانون بازگردیم و یک سند که طرح جامع سرزمین را مشترکا با حضور حرفه به عنوان راهبر تهیه کنیم.

در این نشست، ایزدی مطالعه چگونگی شکل‌گیری و استقرار نظام پایش و ارزیابی طرح‌های توسعه و عمران را مطالعه ای قابل تامل برشمرد و اعلام کرد: مجموعه آسیب‌شناسی‌هایی که در گروه شهرسازی جامعه مهندسان مشاور شهرسازی در خصوص نظام شهرسازی انجام شد جلسه‌های خوبی بود که در همان جلسه‌ها نیز موضوعات تحقق‌پذیری به بحث و تبادل نظر گذاشته شد و در ذیل تحقق‌پذیری موضوع‌های مختلفی از جمله موضوع نظارت و پایش که اکنون به این مرحله رسیده است نیز طرح شده که قرار است ادامه یابد تا بتوانیم زحمت‌هایی را که جامعه مهندسان مشاور شهرساز در رابطه با آسیب‌شناسی نظام شهرسازی انجام داده‌اند، به بحث و تبادل‌نظر بگذاریم.

وی افزود: در نظر داریم تا از دل این گفت‌وگوها، نتیجه کاربردی به دست آوریم تا وضع موجود را سامان بدهد. درخواستم این است که این نشست ها ادامه پیدا کند زیرا به وجه کاربردی خود نزدیک شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه هم‌اندیشی می‌تواند زمینه را برای به دست آوردن راه‌حل‌های عملیاتی فراهم کند، گفت: در رابطه با بحث تحقق پذیری طرح ها، همگی ما پرسش اصلی مان این است که چرا در ۳، ۴ دهه ای که از نسل طرح های توسعه شهری، میزان تحقق پذیری طرح ها وضعیت مناسبی نداشته است؟. این موضوع، ابعاد مختلفی دارد و نیروهای مختلفی روی این جریان تاثیر گذاشته اند. شاید یکی از مهمترین آن نیز خلاء سیستم نظارت و پایش است.

وی ادامه داد: سوال اصلی این است که آیا سیستم نظارت و پایش را با وضعیت موجود و ساختارهایی که شکل گرفته است، می‌توان به سادگی تغییر داد؟ که به طور قطع و یقین پاسخ منفی است.

ایزدی یادآور شد: در جلسه‌هایی که پشت‌سر گذاشتیم راجع به ابعاد مختلف این پایش صبحت کردیم. از تغییر رویکرد روند تهیه تا دیگر موضوع‌هایی که البته یکی از پیشنهادهای ما نیز این موضوع است که مقداری طولانی مدت و بلندمدت تر است. به نظر می‌رسد اگر در فرآیند فوق تجدیدنظر داشته باشیم هم به تحقق‌پذیری و هم برای رسیدن به جایگاهی مناسب برای نظام نظارت و پایش، بتوانیم نزدیک شویم.

راه‌اندازی نهاد مشترک وزارت راه و شهرسازی و مدیریت شهری

وی همچنین راه اندازی نهادی مشترک بین مدیریت‌شهری و وزارت راه و شهرسازی که مهندس فرجامی نیز متولی آن هستند را راه حلی مناسب برشمرد و گفت: راه‌اندازی نهاد مشترک می‌تواند راه حل بحث نظارت و پایش دائمی باشد. در عین حال راه‌اندازی گروه‌های دیده‌بان شهری نیز می‌تواند بسیار موثر باشد.

به گفته ایزدی؛ دیده‌بان‌های شهری می‌توانند از تمامی گروه‌های نامبرده شده مثمرثمرتر باشند. بدین‌معنا که اگر بتوانیم گروه‌های مختلف، سازمان‌های مردم نهاد و یا حتی سازمان های غیرتخصصی را به امر دیده بانی ترغیب و تشویق کنیم. آن زمان است که می توان گفت نظارت و پایش از سوی گروه های بسیار بزرگ تر موردتوجه قرار می گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار