رئیس فرهنگستان علوم جمهموری اسلامی ایران:

تعامل با جامعه مدنی، اقتضای علوم اجتماعی است/ آدمی یک نسخه از کتاب است

یزد (پانا) - ریاست فرهنگستان علوم جمهموری اسلامی ایران در آیین اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان دومین دوره کتاب سال یزد جایزه ویژه شهید صدوقی(ره) با اشاره به اینکه کتاب جزئی از وجود آدمی است؛ تعامل با جامعه و نزدیک شدن به جامعه مدنی را اقتضای علوم اجتماعی دانست.

کد مطلب: ۸۳۵۲۲۰
لینک کوتاه کپی شد
تعامل با جامعه مدنی، اقتضای علوم اجتماعی است/ آدمی یک نسخه از کتاب است

فیلسوف " رضا داوری اردکانی " در آیین تجلیل از برگزیدگان دومین دوره کتاب سال یزد که در تالار فرهنگ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد برگزار شد ؛ با تجلیل از برگزار کنندگان این رویداد فرهنگی، بیان داشت: اینکه رحلت امام جمعه فقید یزد، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی صدوقی و شهادت شهید محراب، آیت الله محمد صدوقی(ره) در یازدهم تیرماه با یک رویداد فرهنگی در چهاردهم تیر مقارن شده است؛ روحیه و فکری است که کشور ما به آن نیاز دارد.

وی در ادامه با تمجدید از علمکرد خانه فرهنگ شهیدصدوقی(ره) افرود: یزد 40 سال است که در سطح کشور ممتاز است که بخش عظیمی از آن مدیون دو خاندان شریفی است که حاصل وصلت آنان فاضل جوانی است که متولی برگزاری چنین رویدادهای فرهنگی شده است و مسیر بزرگان خاندان خود را ادامه می دهد.

داوری اردکانی با بیان اینکه جامعه پرسشگر نیازمند تامل و کتابخوانی است؛ اظهار داشت: برای کتابخوانی باید وقت و هزینه گذاشته شود. کتاب خواندنی خوب و مفید است که فرد نیازمند طلب دانستن و آموختن داشته باشد .

وی در ادامه افزود: اینکه ما خیلی کم کتاب می خوانیم به نظر می‌رسد ما سوالی از خود نمی‌پرسیم و احتیاجی نداریم به کتاب مراجعه کنیم .

این اندیشمند با بیان اینکه تعامل با جامعه و نزدیک شدن به جامعه مدنی، اقتضای علوم اجتماعی است؛ تاکید کرد: اکنون وارد زمانی شده‌ ایم که ناگزیر باید به علوم اجتماعی روی بیاوریم چراکه برای زندگی به علوم انسانی و اجتماعی نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه علوم اجتماعی، علوم انتقادی است؛ گفت: در کشورهای توسعه یافته، دشوارترین رشته ها، رشته های علوم انسانی و آسان ترین آن ها رشته های مهندسی است. اما ما با ابتدای تجدد، آشنایی کمی با علوم انسانی پیدا کرده و در آن بیشتر کار نظری می کنیم .

استاد فلسفه دانشگاه تهران با اشاره به اینکه برای تحول جامعه، علوم همواره به تحول و تغییر نیاز دارند؛ اظهار داشت: علم امروز، علم نظری نیست.

این استاد دانشگاه با انتقاد از نحوه ترویج کتاب و کتاب خوانی در وزارت آموزش و پرورش؛ عنوان کرد: ما کتاب ضد کتاب داریم و این مهم به معنای این نیست که ناشران و نویسندگانی که در نشر کتب کمک آموزشی فعالیت دارند، ضد علم هستند اما باید گفت که برنامه های مدارس مجالی برای کتاب خواندن باقی نمی گذارد و با چنین رویکردی در آموزش و پرورش کتاب خوان به وجود نمی آید.

داوری اردکانی با اظهار اینکه کتاب با جان ها مرتبط است؛ تصریح کرد: کتاب تنها نوشته، حروف، الفاظ و کلمات نیست. کتاب در صورتی کتاب است که با جان ها متصل باشد. کتاب جز وجود آدمی است و وجود آدمی یک نسخه از کتاب است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار