معاون دفتر بهره‌وری سازمان امور اراضی کشور:

جلوگیری از خردشدن اراضی مبنای سیاست کشاورزی کشور است

اردبیل (پانا) - معاون دفتر بهره‌وری سازمان امور اراضی کشور گفت: طبق قوانین، یک حد نصاب قانونی برای حفظ یکپارچه‌سازی اراضی در نظر گرفته شده که کمتر از آن میزان نباید اراضی تبدیل به اراضی خرد و کوچک با عدم صرفه اقتصادی شود.

کد مطلب: ۸۳۲۱۶۴
لینک کوتاه کپی شد
جلوگیری از خردشدن اراضی مبنای سیاست کشاورزی کشور است

محسن مأموریان اظهار کرد: قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی در سال ۸۵ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و به موجب این قانون اجرای هرگونه طرح کشاورزی می‌بایست با ملحوظ داشتن اصل یکپارچه بودن اراضی کشاورزی و جلوگیری از تقسیم آن به قطعات کوچک باشد چرا که کشاورزی در اراضی خرد صرفه اقتصادی نداشته و هزینه تولید در واحد سطح را افزایش می‌دهد .

وی افزود: یکی از موانع اساسی و مهم پیش روی بخش کشاورزی کشور خرد شدن اراضی کشاورزی است که عملاً سوددهی و بازده اقتصادی این زمین‌ها را از بین می برد و امنیت غذایی را به خطر می‌اندازد .

معاون مدیرکل دفتر یکپارچگی و بهره وری اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی کشور تصریح کرد: طبق قانون حفظ یکپارچه سازی اراضی یک حد نصاب قانونی و کارشناسی در نظر گرفته شده است که کمتر از آن میزان نباید اراضی یکپارچه تبدیل به اراضی خرد و کوچک با عدم صرفه اقتصادی باشد .

مأموریان یادآور شد: تنها در این صورت است که امنیت پایدار غذایی در کشور ایجاد می‌شود و درآمد مکفی و قابل قبولی را برای بهره برداران به همراه دارد، قطعه قطعه شدن و کوچک شدن اراضی کشاورزی دیگر عملاٌ ارزش کشت و کار ندارد و از چرخه تولید خارج می‌شود؛ چنانچه قانون حفظ یکپارچکی اراضی به خوبی اجرا نشود امنیت غذایی نسل‌های آینده به خطر می‌افتد و هرسیاستی که در واگذاری اراضی در کشور و بالاخص استان اردبیل اتخاذ می‌شود می بایست در راستای حفظ یکپارچگی اراضی کشاورزی باشد .

معاون مدیر کل دفتر یکپارچگی و بهره وری اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی کشوردر ادامه سخنان خود افزود: حفظ یکپارچگی اراضی در اراضی پایاب سدها بسیار حائز اهمیت است زیرا این اراضی به دلیل مرغوبیت و دسترسی که به آب دارند بسیار ارزش کشاورزی بالایی دارند، سیاست گذاری دراین خصوص باید به گونه‌ای باشد که از فرصت‌طلبی برخی از افراد سودجو و منفعت طلب جلوگیری نماید .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار