رضائیان مقدم از تجربه حضور در جشنواره مستند «هات‌داکس» گفت:

جشنواره «هات داکس» نخستین حضور «معرف» در خارج از ایران

تهران (پانا) - آزاده رضائیان مقدم که چندی پیش با مستند «معرف» در بیست و پنجمین دوره جشنواره هات‌داکس کانادا حضور یافته بود،از حضورنیافتن در اکران اول و دوم فیلمش به دلیل نداشتن ویزا خبر داد.

کد مطلب: ۸۳۱۸۱۳
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره «هات داکس» نخستین حضور «معرف» در خارج از ایران

آزاده رضاییان مقدم درباره حضور «معرف» در جشنواره خارجی گفت: جشنواره «هات داکس» نخستین حضور «معرف» در خارج از ایران بود و اولین بار بود که واکنش تماشاگر غیر ایرانی را در مواجهه با این فیلم می‌دیدم.
وی ادامه داد: «معرف» فیلمی است که براساس فرهنگ جامعه ما شکل گرفته و مبتنی بر روابط اجتماعی خودمان است. مناسباتی که در فیلم می‌بینیم در کشورهای دیگر خیلی مرسوم نیست، اما با وجود تمام این تفاوت‌های فرهنگی، مخاطبان جشنواره هات‌داکس به خوبی با فیلم ارتباط برقرار کرده بودند و حتی موضوع برایشان قابل درک بود.
رضائیان مقدم با اشاره به نقدهایی که از سوی برخی رسانه‌ها یا منتقدان خارجی درباره‌ی این مستند نوشته شده، تصریح کرد: این مصاحبه‌ها و نقدها نشان می‌داد «معرف» دیده شده است. به عنوان مثال «ورونیکا سرولی» در وب‌سایت «The Kit» معرف را در فهرست ده فیلمی قرار داد که «باید آنها را در هات‌داکس امسال تماشا کرد» و یا «کورتنی اسمال» که از منتقدان هات‌داکس است در وب‌سایت «In The Seats» نگاه مثبتی به فیلم داشت.
وی با تاکید بر این که اگر امکان حضور در جلسات نخست نمایش فیلم را پیدا می‌کرد، مسلماً بازخوردهای بیشتری از مخاطبان می‌گرفت، افزود: تصور من این است که "معرف" مورد توجه مخاطبان غیر فارسی‌زبان حاضر در جشنواره قرار گرفت. آنها پرسش‌های بسیاری در رابطه با فیلم داشتند؛ از جمله این که صیغه به چه معناست و چرا زنان فیلم حق انتخاب همسر را از خود سلب می‌کنند!
رضائیان درباره‌ی نشست خبری «معرف» در جشنواره هات‌داکس هم گفت: در نشستی که پس از اکران سوم فیلم برگزار شد، درباره‌ی علت عدم حضورم در اکران‌های پیشین فیلم توضیح دادم. تا جایی که می‌دانم در سال‌های اخیر و در بخش اصلی و رقابتی جشنواره هات‌داکس، به جز خودم دو مستندساز دیگر از ایران به این جشنواره دعوت شده‌اند؛ حمید جعفری با مستند«برد» در دوره بیست و سوم و حسام اسلامی با مستند «متهمین دایره‌ی بیستم» در دوره بیست و چهارم که آنها هم به دلیل مشکلاتی که از جانب سفارت کانادا وجود داشت، نتوانستند به موقع در جشنواره حاضر شوند.
کارگردان مستند «معرف» با ابراز تاسف از این که برای بسیاری از کشورها درخواست ویزای فیلمسازان ایرانی جهت شرکت در جشنواره‌های معتبر جایگاه ویژه‌ای ندارد؛ افزود: امیدوارم فیلمسازان ایرانی در سال‌های آتی بتوانند بدون مشکلات فعلی اخذ ویزا در جشنواره‌های خارجی شرکت کنند و به استقبال مخاطبان جهانی بروند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار