نگاهی به فرهنگ و هنر در هفته ای که گذشت؛

از تودیع و معارفه وزیر تا انتخاب دبیر جشنواره فیلم فجر

در طی هفته ای که گذشت اتفاقات متفاوتی در عرصه فرهنگ و هنر اتفاق افتاد از تودیع و معارفه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تا انتخاب دبیر جشنواره فیلم فجر و عدم اعطاء پروانه ساخت به پدیده های سینما و این موضوعات سر منشاء مباحث مختلفی در رسانه های مختلف شد.

کد مطلب: ۶۵۹۹۸۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا؛ مهمترین اتفاقی که در آغاز هفته جاری در فرهنگ و هنر کشور افتاد مراسم تودیع و معارفه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

پس از رای اعتماد مجلس به عباس صالحی وزیر پیشنهادی رئیس جمهور مراسم تودیع و معارفه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر در تالار وحدت تهران برگزار شد.

هیچ کالایی مانند فرهنگ و هنر جهانی نیست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از سخنان خود با اشاره به این مطلب که فرهنگ جان و روح ایرانی و هوای تنفس و زندگی انسان است،گفت: هنرمندان تلاش می کنند این هوا سالم و عاری از آلودگی باشد،اگر پزشکان طبیبان جسم هستند، اصحاب فرهنگ و هنر طبیبان روح هستند، اگر قدر پزشکان دانسته می شود، باید قدر کسانی که در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه نیز تلاش می کنند، دانسته شود .

صالحی تصریح کرد: فرهنگ هوای پر نفس جامعه است، این هوا را نمی توان گلخانه ای حفاظت و قطره ای تزریق کرد. این هوا باید به گونه ای باشد که همه به اندازه کافی از آن بهره مند شوند.اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه باید در حفظ این فضا تلاش کنند.

وی خاطر نشان کرد: به جد مدعی هستیم که هیچ کالایی به اندازه فرهنگ و هنر جهانی نیست، چند دهه برای خودرو تبلیغ کردیم، اما جهانی نشدیم. چه اندازه برای فرهنگ و هنر خرج کرده ایم،امروز ما را با سینمای مان، جوایز اسکار، موسیقی فاخر، تابلوهای نقاشی، هنرهای نمایشی پر شکوه و بارزترین شخصیت های آن از جمله علی نصیریان می شناسند .

وی ادامه داد: ایرانی زنده، پرنشاط و پرتکاپو است ، ایرانی در طول قرن های متمادی با نفس فرهنگ و هنر زنده مانده و هر جریان مهاجمی را به خاک نشانده است.با ارتش خود نه تنها در مقابل هجوم دشمن ایستاده ایم بلکه مغولان را با فرهنگ و هنر زمین گیر کردیم.

هنر به یک نگاه همه جانبه نگر احتیاج دارد

در همین ارتباط سیدرضا صالحی امیری - وزیر پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیزیادآور شد: بگذارید چند جمله را خلاصه عرض کنم؛ باور دارم که دستگاه بزرگ فرهنگی برای حرکت به سوی آینده، به یک رویکرد همه‌جانبه‌نگر و استراتژیک نیاز دارد. ما نمی‌توانیم جامعه را به‌شکل سلیقه‌ای اداره کنیم. برای تداوم نظام فرهنگی، به سازوکاری به نام نقشه راه، چشم‌انداز و برنامه عملیاتی که یک ضرورت حیاتی است، نیازمندیم .

وی ادامه داد: من سعی کردم این برنامه‌ها را در دوران تصدی خودم در وزارت ارشاد دنبال کنم و اولین مجله «چشم‌انداز سینمای ایران» را تهیه کردم .

صالحی امیری در بخش دیگری از سخنانش، اظهار کرد: عبور از سطح به عمق، یک نقطه کلیدی دیگر است. عبور از مناسک به معرفت و همچنین از تکرار عادت به خلاقیت، عبور از بایدها به باورها، عبور از نظام رسمی به صنفی، عبور از مونولوگ به دیالوگ، عبور از جزایر مستقل و از نظام بسته به نظام باز، عبور از نگاه کوتاه و همچنین عبور از نظام کارگزار به سیاستگذار باید به سیاست تبدیل شود. وزارت ارشاد، سیاستگذار است نه کارگزار و دستگاه حکومتی باید آن را اصلاح کند .

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در دوره چهار ساله به همت آقای جنتی - وزیر سابق ارشاد - و تلاش‌هایی که من به سرعت دادن این مسیر انجام دادم، هدف این بود که کارها به نهادها واگذار شود و بپذیریم که وزارت ارشاد در دهه‌های آینده باید سیاستگذار خوبی باشد. امروز خانه سینما در جامعه می‌درخشد و صندوق هنر که معیشت و سلامت هنرمندان را دارد، به اهالی آن واگذار شده است. همچنین نمایشگاه بین‌المللی کتاب به اهالی فرهنگ واگذار شد. وزارت ارشاد در دهه چهارم باید سیاستگذار باشد نه کارگزار.

دارابی: به دنبال برند سازی برنامه ها و شبکه های استانی هستیم

در روز یک شنبه دارابی معاون امور استانی صداو سیما در نشست خبری تشریح جشنواره استانی با اشاره به این مطلب که صداو سیما به دنبال برندسازی برنامه ها و شبکه های استانی است؛ گفت: بیستمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان ها با شرکت 2000 اثر با شعار «شبکه های استانی، فرهنگ بومی و وفاق ملی» ظرفیت های مراکز استان ها را معرفی می کند.

وی همچنین خبر از برگزاری جشنواره مستقل انیمیشن سازی داد و افزود: 30 سریال فاخر در مراکز استانی ساخته می شود، امسال توانستیم ۳۰ سریال فاخر را در مراکز استان ها کلید بزنیم و در حوزه کودک و نوجوان نیز تولیدات مراکز استان ها بسیار زیاد است .

صداو سیما سریال 300 قسمتی می سازد

وی یادآور شد: 24 ساعته شدن‌ فعالیت شبکه های استانی قطعا در صورتی موفقیت آمیز است که شبکه ها و برنامه های استانی به برند تبدیل شوند. همچنین در نظر داریم تا شبکه ای استانی برای استان تهران راه اندازی کنیم. سیستم آی.پی تی وی این اقدام را تسهیل خواهد کرد. به طور کلی نگاهمان به برندسازی برخی برنامه های رادیویی و تلویزیونی شبکه های استانی است. شبکه های استانی برای این موضوع راه قابل توجهی پیش رو دارند و ما در تلاش برای بهتر ‌دیده شدن توانمندی شبکه های استانی هستیم. طرح رادیو نما نیز سال گذشته در سراسر کشور اجرا شد و ارتقای ‌کیفیت صدا و تصویر است تا رادیو بیشتر شنیده شود .

معاون امور استان ها درباره سریال 300 قسمتی این معاونت توضیح داد: نویسنده و کارگردان این سریال فریدون حسن‌پور و تاکنون سیناپس ۶۰ قسمت از آن نوشته شده و مقدمات اجرای آن در صداوسیمای مرکز گیلان در حال انجام است. پیش بینی مان این است که به سرعت تولید کلید زده شود. ساخت این سریال ۳۰۰ قسمتی خود یک رکورد است و مخاطب امروز نیاز دارد قصه های بلند پرکشش و تعلیق را دنبال کند. این سریال در شش فصل 50 قسمتی ساخته می شود. دارای تم اجتماعی است و روایت هایی از تاریخ ایران دارد.

یک قطعه موسیقیایی محلی بهترین جایزه یک رویداد هنری را نصیب خود کرد

در همین روز حمید خنجری آهنگساز قطعه «کنوس کله» که در فستیوال Cambridge Chamber Singers حضورپیدا کرده بود در گفت و گو با خبرنگار پانا، به موفقیتش در این رویداد هنری اشاره کردو گفت: این قطعه از میان 400 قطعه مقام نخست را کسب کرده است،این قطعه براساس یک ملودی محلی گیلانی است که یک ملودی معروف در شمال کشور به شمار می رود که تقریبا طی زمان شکل شوخی پیدا کرده بود و من با تغییراتی که در آن ایجاد کردم و تنظیم جدید قطعه یک رنگ و بوی جدید به آن دادم که هم برای مخاطب عام و هم برای مخاطب حرفه ای گوش نواز باشد .

وی افزود: تنظیم این قطعه را سه سال پیش آغاز کردم و در اصل آن زمان این ملودی را یکی از اساتید من معرفی کرده بود و من آن را گوش کردم و وقتی دیدم پتانسیل های لازم را دارد تنظیم و کار روی آن را آغاز کردم. شک داشتم آن را جایی بفرستم یا نه ولی در نهایت در شهریورماه سال گذشته آن را برای این رویداد فرستادم.

این آهنگساز تصریح کرد: خداروشکر می کنم که این قطعه مورد استقبال قرار گرفت و علاوه بر اینکه در فستیوال خوب دیده شد و دو شب به اجرا در آمد اتفاقی که می خواستم نیز رخ داد؛ ملودی محلی غنی ما به همراه یک رنگ و بوی جدیدتر در قالب بین المللی دیده شد و مورد استقبال قرار گرفت.

قاضی زاده: جشنواره فیلم سلامت می تواند رقیب جشنواره فیلم فجر باشد

اما مهمترین اتفاق روز یک شنبه اختتامیه جشنواره فیلم سلامت بود که در تالار وحدت تهران برگزار شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با ابراز خرسندی از استقبال گسترده مردم، فیلمسازان و مسئولان سینما و سلامت از جشنواره فیلم سلامت گفت: این جشنواره با وجود جوان بودن می تواند رقیب جشنواره فیلم فجر باشد. جشنواره فیلم سلامت دارای موضوعی است که دغدغه مردم است .

برگزیدگان دومین جشنواره ملی فیلم سلامت امشب-یکشنبه 5 شهریور- در آیین اختتامیه این رویداد معرفی شدند که می توان در لینک زیر برگزیدگان را به شکل بهتری شناخت.

http://pana.ir/news/658647

فضای سیاسی جایگاهی در رویکرد کتابخانه ملی ندارد

در روزدوشنبه علاوه بر نشست خبری رئیس کتابخانه ملی برنامه ها و اتفاقات مهمی در عرصه فرهنگ و هنر اتفاق افتاد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با تاکید بر اینکه فضای سیاسی در این مجموعه جایی ندارد گفت: کتابخانه ملی می تواند این نقش را ایفا کند که عرصه فرهنگ فارغ از هر نوع حریم سیاسی کارش را انجام دهد و این سازمان این فرصت را ایجاد کرده که هر چیز غیر فرهنگی نتواند مانع اصالت فرهنگی شود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی درباره رویکرد این مجموعه گفت: این مجموعه داعیه دار فرهنگ در منطقه و جهان بین الملل است. نخستین رویکرد این است که بتوانیم از مجموعه فرهنگیمان چه کتاب و چه چیز های دیگر صیانت کنیم؛ برای این موضوع اگر سندی خریداری کرده ایم آن را به اینجا بیاوریم و اگر در دوردست است به اینجا نزدیکش کنیم .

وی افزود: ما در اینجا به دانشمندان این فرصت را داده ایم تا با بهره گیری از این منابع به نظریه ها و فرضیه های جدید برسیم .

بروجردی تاکید کرد: این سازمان زیر مجموعه ی هیچ دستگاه فرهنگی دیگری نیست و برای اینکه بتواند پیشرفتی در حوزه فرهنگی ایجاد کند و به عنوان نمادی که زمینه ساز رشد و شکوفایی علم است حرکت کند برنامه های مختلفی دارد و باید گفت رسالت این مجموعه تولید دانش و توزیع آن است.

در همین روز غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره مصوبات شورای صنفی نمایش اعلام کرد: فیلم سینمایی من و شارمین به کارگردانی بیژن شیرمرز برای اکران ثبت شد. .

غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره مصوبات شورا گفت: در جلسه امروز6شهریور شورای صنفی نمایش، فیلم سینمایی من و شارمین گروه قدس بعد از فیلم سینمایی پنج عصر برای اکران ثبت شد. .

دانش آموز به شکل غیر رسمی به دنبال هنر موسیقی است/ ما نمی توانیم نقشی در سیاست گذاری آموزش و پرورش داشته باشیم

روز سه شنبه هومان اسعدی دبیر جشنواره موسیقی جوان ؛درباره تعامل جشنواره با آموزش و پرورش و اینکه آیا اقدامی در این زمینه کرده اند یا خیر، گفت: مراحل بررسی و ارزیابی آثار به جشنواره مربوط می شود وگرنه اینکه چه کسانی شرکت کنند و چه تعاملاتی می تواند شکل بگیرد به مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد مربوط می شود که باید با وزارت آموزش و پرورش صورت بدهند چراکه جشنواره اجازه ورود به این مباحث و تعاملات را ندارد که خودش برود با وزارت ارشاد در مورد موسیقی صحبت کند.

دبیر یازدهمین جشنواره موسیقی جوان گفت: بررسی و ارزیابی آثار به جشنواره مربوط می شود وگرنه اینکه چه کسانی شرکت کنند و چه تعاملاتی می تواند شکل بگیرد به مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد مربوط می شود که باید با وزارت آموزش و پرورش صورت بدهند چراکه جشنواره اجازه ورود به این مباحث و تعاملات را ندارد .

وی خاطر نشان کرد: فراخوان جشنواره موسیقی جوان به صورت ملی و در سطح خیلی وسیع تر از مدارس در همه جا توزیع می شود و در سایت ها قرار گرفته است و اطلاع رسانی به اندازه کافی می شود ولی اینکه بین وزارت آموزش و پرورش و موسیقی چه نسبتی وجود دارد درواقع نسبت بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که باید روشن باشد.

پیش بینی می کردم کودک آزاری بحران جامعه امروز شود/ اگر به هیس دخترها توجه می شد امروز شاهد قتل آتنا و بنیتا نبودیم

در همین روز پوران درخشنده کارگردان شناخته شده سینما به نقش سینما در پیشگیری از بحران های اجتماعی اشاره و بیان کرد: چند سال پیش که «هیس دخترها فریاد می زنند» را ساختم، پیش بینی می کردم که این مشکل ممکن است به یک بحران و کودک آزاری های اخیر تبدیل شود. فیلمساز نمی تواند چشمش را بر مسائل اجتماعی ببندد.

وی درباره اهمیت سینما در حفظ سلامت روانی و جسمانی جامعه گفت: سینما ابزار مهم کار فرهنگی است و فیلمساز نمی تواند چشمش را بر مسائل اجتماعی ببندد. مدت هاست که طرح فیلم «هیس! پسرها گریه نمی کنند» را ارائه کرده ام و در انتظار ساخت آن هستم .

وی افزود: احساس می کنم بار بزرگی بر دوش من است و نمی دانم چرا آن هایی که باید تصمیم بگیرند این بار بر زمین گذاشته شود، به جای حل ماجرا، صورت مساله را پاک می کنند. در حالی که وظیفه ما آگاهی بخشی به مردم است. باید به مردم تلنگر بزنیم. اما چرا این تلنگر زده نمی شود و بحران به سونامی تبدیل می شود؟! به فیلمساز باید اعتماد شود و مطمئن باشیم از این که آن ها خود خط قرمزها را می شناسند و به خاطر باورشان به مردم در ژانر اجتماعی فیلم می سازند.

​ گزینه های روی میز دبیری فیلم فجر از قوطی بیرون آمد

در همین روز پانا با نگارش یادداشتی به مقوله انتخاب دبیر جشنواره فیلم فجر و کاندیداهای سکانداری آن پرداخت.

در این یادداشت آمده است؛ گروهی از فیلمسازان و کارگردانان در تکاپو برای ساخت اثر و شرکت در جشنواره فیلم فجر به عنوان بزرگترین رویداد سینمایی کشور هستند. اما این جشنواره همچنان دبیر خود را نشناخته است تا با توجه به سابقه فعالیت های او، رویکرد احتمالی و تیم اجرایی آن مشخص شود .

با وجود این که چند ماهی بیشتر به آغاز سی و ششمین جشنواره فیلم فجر زمان باقی نمانده و اهمیت و ضرورت برگزاری مطلوب این رویداد در سینمای کشور غیر قابل انکار است، شنیده ها حاکی از آن است سه مدیر سینمای کشور به عنوان نامزدهای احتمالی برای سکان داری فجر سی و ششم مطرح هستند .

با توجه به رویکرد جدید سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد مبنی بر مشارکت بیشتر خانه سینما در تولی گری امور سینمایی و جشنواره ها، منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما و تهیه کننده از گزینه های جدی انتصاب به عنوان دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر است .

همچنین علیرضا رضاداد که اخیر دبیری جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان را برعهده داشته است، با توجه به سابقه بیشترین دوره های دبیری این رویداد، کارنامه موفقیت مدیریت سینمایی و تجربه بهبود کیفی جشنواه فیلم کودک و نوجوان نسبت به دوره گذشته، به عنوان یکی از گزینه های دبیری فجر سی و شش مطرح است .

ابراهیم داروغه زاده که به تازگی معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی را برعهده گرفته و دومین جشنواره ملی فیلم سلامت را دبیری کرده است، نیز به عنوان گزینه اجتمالی دبیری سی و ششمین فجر سینما مورد توجه قرار دارد .

این انتصابات احتمالی و پیش بینی ها در حالی شنیده می شود که کابینه جدید و وزرای دولت دوازدهم به تازگی مسئولیت پذیرفته اند و ادامه فعالیت یا عدم فعالیت محمدمهدی حیدریان رئیس فعلی سازمان سینمایی در ابهام قرار دارد؛ معاونتی که به طور مستقیم وظیفه انتخاب دبیر جشنواره فیلم فجر را برعهده دارد.

پس از یک روز پیش بینی ها، درست از آب در آمد و پس از آنکه شاهسواری مدیرعامل خانه موسیقی در نشست خبری که ساعاتی قبل در خانه سینما برگزار شد خبر از عدم حضورش به عنوان دبیر در جشنواره فیلم فجر داد ؛ لحظاتی بعد ابراهیم داروغه زاده از سوی سازمان سینمایی به عنوان دبیر بزرکترین رویداد سینمایی کشور انتخاب شد.

ابراهیم داروغه زاده که به تازگی مسئولیت دبیری دومین جشنواره ملی فیلم سلامت را برعهده داشته است، عصر امروز از سوی محمد مهدی جیدریان رئیس سازمان سینمایی به عنوان دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر منصوب شد .

وی معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی را نیز برعهده دارد.این اقدام فوری رئیس سازمان سینمایی پیش از جا به جایی مدیران میانی وزارت فرهنگ و ارشاد انجام شده است.

از ریاست خوشم می آید

همچنین صبح امروز نشست خبری جشن سینما در خانه سینما برگزار شد.

هارون یشایایی رئیس این جشن با اشاره به برگزاری این رویداد هنری گفت: من از ریاست خوشم می آید و وقتی گفتند رییس جشن خانه سینما باش به سرعت پذیرفتم. امیدوارم ‌بتوانیم قدمی برای آبروی سینمای ایران برداریم و آنچه در توان داریم در خدمت این هدف بگذاریم .

وی افزود: تلاش ما در سینما جداگانه است. حال یا موفق می شود یا نه. باید اتاق فکری وجود داشته و همه بدانیم چه می کنیم. نتیجه کار جمعی قطعا مطلوب تر است. تعداد زیادی از فیلم ها در ایران امکان نمایش نمی یابند و نباید مقصر این موانع را دیگران بدانیم. زیرا در‌هر حرفه ای رقابت و مانع وجود دارد. اما می توان نظمی در ساختار داخلی ایجاد و برای رفع مشکلات چاره جویی کرد .

این تهیه کننده سینما خاطرنشان کرد: سینمای ایران باید سهم‌خود را از بازار‌جهانی سینما بگیرد تا به بالندگی سینما برسیم. اگرچه تعدادی از فیلم ها در خارج از کشور موفق بوده اند، اما هنوز به نتیجه ای جریان ساز‌ نرسیده ایم .

یشایایی ادامه‌داد: ما باید وارد جریان فکری در سینمای ایران برای تداوم حضور ایران در سینمای جهان و گرفتن سهم مان از بازار جهانی شویم.

وکیل اهالی سینما هستیم

همچنین منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما دربخشی از سخنانش ، عنوان کرد: علاقه مندیم که صنوف بر مبنای صلاح خود کارشان را پیش ببرند. من وکیل خانه سینما هستم و اختیارات و امور ‌درون اصناف تا جایی که با حیثیت سینمای‌ایران‌تقابل نداشته باشد، با خودشان‌ هست .

این‌ تهیه کننده ادامه‌داد: انجمن فنون و هنرها مظهر ارتقای کیفی سینمای ایران است و جشن خانه سینما بر مبنای آن شکل گرفته است. باعث افتخارم هست که ریاست این جشن را هارون یشایایی برعهده دارد .

وی درباره تقدیر یا عدم تقدیر از حوزه ارزشی در جشن خانه سینما بیان کرد: سینما به آنچه در کشور می گذرد توجه دارد. مگر می شود در جشن خانه سینما از عزیزانی که برای کشور جان فشانی می کنند، تشکر نکنیم؟! یکی از وظایف اهالی سینما اساسا توجه دادن به جامعه است. همچنین تلاش می کنیم در دفاع از کمبود آب در خدمت این مضمون در حد سینما کاری انجام دهیم.

باید از خودمان بپرسیم چرا بهرام بیضایی در ایران نیست

در همین روز رویا تیموریان با اشاره به اجرای نمایش آیینه های روبرو در گفت و گو با پانا ، گفت: ساختن فیلم، نمایش «آیینه های رو به» باعث می شود همه از خود بپرسند بهرام بیضایی کجاست و چرا خودش فیلم نامه اش را نساخته است، جای بهرام بیضایی واقعا خالی است.

رویا تیموریان درباره مهم ترین ویژگی های فیلم_نمایش «آیینه های روبه رو» گفت: مهم ترین ویژگی این فیلمنامه این است که نوشته بهرام بیضایی است.

وی افزود: ساختن این نمایش باعث می شود که نام بهرام بیضایی که همیشه زنده است، باز زنده تر شود و باعث می شود از خودمان بپرسیم که چرا خودش نیست و فیلم نامه اش را نساخته تا جوانان از دانش و اندیشه های او استفاده کنند. جای بهرام بیضایی واقعا خالی است .

بازیگر فیلم «مدار صفر درجه» درباره بهرام بیضایی بیان کرد: این فیلم نامه نوشته بهرام بیضایی است. بهرام بیضایی آرزو داشته که خودش فیلم را بسازد ولی شرایط برای او ایجاد نشد تا فیلم نامه ای که سال ها روی آن کار کرده است را بسازد. اکثر بزرگان و پیشکسوتان با او در فیلم هایش همکاری کرده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار