سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان: نظام ضلع چهارم پژوهش در دانشگاه فرهنگیان است
تهران (پانا) - سرپرست جدید معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان معتقد است نظام ضلع چهارم پژوهش در دانشگاه فرهنگیان است که میتواند ظرفیت مناسبی برای ارتقای آن باشد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، آئین تکریم معاون پیشین و معارفه سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان با حضور مدیرانکل و معاونان این حوزه در سالن شهیدچمران سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان برگزار و با تقدیر از زحمات دکتر ساکی معاون پیشین، دکتر علیباقر طاهرینیا به عنوان سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه معرفی شد.
در این جلسه ساکی با ابراز خرسندی از فرصت حضور و خدمت در دانشگاه فرهنگیان و قدردانی از مجموعه مدیریت دانشگاه و همکاران معاونت در تحقق اهداف پژوهشی تبیین شده برای ارتقا و اعتلای دانشگاه گفت: «خوشحالم که خدمتم را از تربیت معلم شروع کرده و با تربیت معلم به پایان میبرم.»
او ضمن آرزوی توفیق برای سرپرست جدید معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، افزود: «اطمینان دارم که دکتر طاهرینیا با دانش و تجارب غنی خود کمک خواهد کرد تا چرخ پژوهش دانشگاه، نسبت به گذشته با قوت و کیفیت بیشتری به جلو پیش رود.»
ساکی گفت: «پژوهش حلقه مفقوده توسعه آموزش و پرورش است و اگر قرار است آموزش و پرورش را اصلاح کنیم باید از پژوهش آغاز کنیم، برای پژوهش محوری باید از معلم پژوهنده آغاز کرد و در راستای کسب تحول و تعالی در تعلیم و تربیت این پژوهش باید درونزا و از طریق معلم صورت گیرد.»
او به شرایط مناسب پژوهش در دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: «برای ارتقای پژوهش در دانشگاه تلاش شد تا رویکرد معلم پژوهنده در برنامه درسی نهادینه و استادان به سمت پژوهش سوق داده شوند که از جمله این اقدامات اعطای پژوهانه، تعریف خرد پروژههای پژوهشی، برگزاری جشنوارههای سالیانه برای شناسایی و حمایت از طرحهای پژوهشی و تولید مجلات درخصوص آموزش رشتههای تخصصی است.»
ساکی ادامه داد: «دانشگاه فرهنگیان اگر استادانی پژوهنده نداشته باشد نمیتواند معلمانی پژوهشگر تربیت کند، برای تحقق آموزشپژوهی، باید پژوهش در سه حوزه، مبانی و اصول تربیت معلم، فرآیندهای تربیت معلم اثربخش و توسعه دانش استراتژیک آموزش و تدریس به صورت همزمان در دانشگاه جاری و مورد تاکید قرار گیرد.»
او در ادامه پژوهش در اختیار آموزش و آموزش را به عنوان نقشه اصلی تربیت معلم برشمرد و افزود: «در این مدت کوشیدیم تا تربیت معلم را به عنوان گفتمان ملی در کشور مطرح کنیم که با برگزاری همایشهای ملی این مهم را دنبال کردیم. پیشبینی اعتبارات ویژه برای ساختار و امکانات کتابخانههای دانشگاه فرهنگیان ضرورت دارد.»
همچنین طاهرینیا، سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان در ادامه این مراسم به ماموریتگرا بودن، تربیت معلم طراز جمهوری اسلامی و توجه ویژه و عنایت رهبر معظم انقلاب اسلامی به دانشگاه فرهنگیان، این امر را از امتیازات این دانشگاه برشمرد و گفت: «حضور ارزشمند مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان برای این خانواده منزلت آفرید، ولی بیش از منزلت، مسئولیت آفرید که به اقتضای آن باید با تمام توشه و توان خود به میدان بیاییم.»
او ادامه داد: «اگر دانشگاه فرهنگیان در راستای رسالت و اجرای سند تحول، توفیق یابد، نظام تعلیم و تربیت متحول خواهد شد، معلم پژوهشی با تغییر در شیوههای آموزشی معنا مییابد و تا ساختار فرسوده تعلیم و تربیت متحول نشود معلم پژوهی و کار گروهی محقق نخواهد شد.»
طاهرینیا به دانشگاه، دولت، جامعه و صنعت به عنوان اضلاع پژوهش در دانشگاههای کشور اشاره کرد و گفت: «متمایز از سایر دانشگاهها، نظام ضلع چهارم پژوهش در دانشگاه فرهنگیان است که میتواند ظرفیت مناسبی برای ارتقای آن باشد. من با قبول این مسئولیت، از بهترین دانشگاه به موثرترین دانشگاه قدم گذاشتهام، باور عمیق به نقش بیبدیل دانشگاه فرهنگیان در تغییر و تحول، از دلایل پذیرش این مسئولیت سنگین بود.»
سرپرست معاونت پژوهشی دانشگاه ارتقای دانشگاه از طریق ارتقای شاخصهای کیفی و سطح توانمندی علمی و پژوهشی مدرسان، هیئت علمی و دانشجومعلمان و نیز تبدیل رویکرد پژوهش به پژوهش مسئله محور و کیفیت محور را نشانه توفیق و از برنامههای پژوهش در دانشگاه دانست.
ارسال دیدگاه