سید جواد هاشمی در گفت‌و‌گو با پانا از ساخته جدیدش می‌گوید

روایتی جدید از شخصیت امیرالمومنین در تئاتر تهران

تهران (پانا) - سیدجواد هاشمی که این روزها نمایشی درباره شخصیت حضرت علی (ع) را روی صحنه تئاتر برده است می‌گوید مسئولان هنری کشور باید کمک کنند تا نمایش‌های فاخر با آسانی بیشتری فرصت عرضه داشته باشند.

کد مطلب: ۸۲۶۱۶۲
لینک کوتاه کپی شد
روایتی جدید از شخصیت امیرالمومنین در تئاتر تهران

این بازیگر و کارگردان سینما و تئاتر کشور که در ایام ماه مبارک رمضان امسال نمایش «توبه نمی‌کنم» را در سالن اندیشه حوزه هنری اجرا می‌کند، در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به این سوال که «چه بخشی از زندگی و شخصیت امام علی(ع) در نمایش توبه نمی‌کنم به تصویر کشیده می‌شود؟» اظهار کرد: در آثار نمایشی، کتاب‌ها، مقالات و سایر محصولات فرهنگی - هنری از شخصیت امیرالمونین تنها جنگ‌های ایشان به تصویر کشیده می‌شود، یعنی علی(ع) را تنها با شمشیرش می‌بینند. ما در این اثر تلاش کردیم بخش دیگری از شخصیت حضرت علی(ع) یعنی محبت و مهربانی ایشان حتی به دشمنانش را تصویر کنیم.

وی ادامه داد: این اثر نمایشی در واقع تلاشی برای احیای فرهنگ فراموش‌شده مهربانی‌کردن، فرونشاندن خشم و برخورد مهربانانه با اطرافیان است و فکر می‌کنم یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های از شخصیت امیرالمومنین(ع) برای دنیای امروز همین باشد.

نویسنده و کارگردان نمایش «توبه نمی‌کنم» با اشاره به نذری بودن اجرای این نمایش گفت: من و گروه همراهم 25 سال است که در این ایام برای امیرالمونین(ع) کار نذری می‌کنیم و گروه تلاش می‌کند این نذر سالیان سال با همین شأنیت ادامه یابد. فکر می‌کنم در ماه مبارک رمضان و ایام شهادت امیرالمومنین(ع) کمتر گروهی تا این اندازه مشتاق کارکردن درباره شخصیت بی‌نظیر آن حضرت باشد. این سعادتی برای همه ما خصوصا من خواهد بود که در ایام ماه مبارک رمضان به ساحت مطهر آن حضرت عشق‌ورزی کنم و امیدوارم ایشان هم از ما راضی باشند.

هاشمی در ادامه با پرداختن به دشواری‌ها و موانع اجرای این کار صحنه‌ای گفت: با توجه به اینکه تماشای این اثر رایگان است، دشواری اصلی ما مسئله مالی است؛ چون برای این اجرا هزینه‌های دکور و لباس و آکسسوار بردوش ماست، کرایه‌ها بالا رفته و پرداخت آن سخت شده است. بیش از 115 نفر بازیگر و عوامل صحنه با ما همکاری می‌کنند؛ خصوصا امسال که گروه ارکستر 5 مضراب به رهبری امیر زرشام‌فر، یک گروه کر 20 نفری و یک گروه حرکات فرم 20 نفری را همراه داریم. یعنی گروهی کامل و حرفه‌ای امسال برای اجرای کار دخیل هستند؛ اما کمک مالی به ما نمی‌شود و ما هرسال برای تامین منابع مالی دچار مشکل هستیم. شاید این هم امتحانی از طرف خدا و امیرالمومنین(ع) باشد.

وی با اشاره به ماهیت اجراهای عمومی رایگان اظهار کرد: من اعتقاد دارم برای این قبیل کارها ما نباید اصرار و التماس کنیم تا سالن و پول در اختیار ما قرارگیرد. متولیان فرهنگی و هنری کشور باید ازخدایشان هم باشد که چنین کارهای سطح بالایی روی صحنه بیاید؛ اما متاسفانه برعکس است. مسلما وقتی مشکل مالی وجود دارد گروه زمان کمتری برای تمرین صرف می‌کند و نتیجه این می‌شود که کار به پختگی لازم نمی‌رسد.

این بازیگر در پایان خاطرنشان کرد: می‌شود این کارها خیلی قوی‌تر و حرفه‌ای تر روی صحنه برود. به امید روزی‌ که به این موارد توجه شود.

نمایش «توبه نمی‌کنم» به نویسندگی و کارگردانی سیدجواد هاشمی که در تالار اندیشه حوزه هنری به روی صحنه می‌رود، داستان شخصی به نام حارث یکی از دشمنان حضرت امام علی(ع) را روایت می‌کند که می‌خواهد از آن حضرت انتقام بگیرد ولی دختری به نام مونس سر راه او قرار می‌گیرد. این نمایش با حضور ۵۳ بازیگر، از پایان اردیبهشت تا 19 خرداد از ساعت 18 تا 19:30 به رایگان برای عموم علاقه‌مندان اجرا می شود. در این نمایش علی سلیمانی،سبا سلیمانی، عارف برهمن، سعید بحر العلومی، محمد علی کیانی، مجید اکبری، حسین میرزاییان، سید علی‌رضا موسوی، یوسف طاهریان، امیر رونقی و سیدجواد هاشمی ایفا نقش می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار