خانواده و مدرسه شخصیت افراد را شکل می‌دهند

نطنز/اصفهان (پانا) - خانواده اولین و مهمترین محیطی است که کودک در آن از کیفیت روابط انسانی آگاهی پیدا می‌کند و در مدرسه هم این معلم است که نقش برجسته‌تری نسبت به سایر عوامل دارد.

کد مطلب: ۸۲۵۳۵۰
لینک کوتاه کپی شد
خانواده و مدرسه شخصیت افراد را شکل می‌دهند

خانم سلامه زاده مدیر دبیرستان دخترانه فاطمه الزهرا (س) طرق رود در گفتگو با خبرنگار پانا از نقش و جایگاه معلم به عنوان برجسته ترین الگوی اخلاقی در اموزش از منظر اسلام خبر داد و گفت نقش معلم در جایگاهی است که با هدایت دانش اموزان می تواند آنها را به راه مستقیم که همان دین مبین اسلام و ائمه اطهار می باشد هدایت نماید و انها را از معظلات آسیب های اجتماعی دور نگه دارد.

وی گفت: در تربیت دینی دانش‌آموزان، دو عامل خانواده و مدرسه نقش بسیار برجسته‌تری نسبت به دیگر عوامل دارند و در واقع این دو عامل هستند که شخصیت افراد را شکل می‌دهند.

مدیر دبیرستان فاطمه الزهرا (س) ابراز داشت مهم‌ترین عامل اجتماعی شدن در زندگی هر انسان، تجارب دوران کودکی وی در محیط خانواده است. کودکان در جریان اجتماعی شدن، عواطف مختلفی از قبیل مهر، محبت، فداکاری، گذشت، حسادت، کینه و خشم و… را در کنار والدین، خواهران و برادران خود تجربه می‌کنند اعضای خانواده به حدی به هم وابسته‌اند که هر نوع مشکل یا مسئله یک عضو خانواده به طور مستقیم بر زندگی سایر اعضای خانواده تأثیر می‌گذارد. خانواده اولین و مهمترین محیطی است که کودک در آن از کیفیت روابط انسانی آگاهی پیدا می‌کند.در مدرسه هم این معلم است که نقش برجسته‌تری نسبت به سایر عوامل دارد. با توجه به اینکه تربیت دینی به «شناخت آموزه‌های دین، تبدیل این شناخت‌ها به باورهای قلبی و به کاربستن این باورها در رفتارهای فردی واجتماعی» تعریف شده است، معلم می‌تواند با تقویت روحیه‌ی حق‌گرایی و قدرت تفکر و تشخیص حق از باطل در دانش‌آموزان، الگو دهی رفتاری به آنان و انتخاب شیوه‌ی مناسب دربیان آموزه‌های دینی و پاسخ مناسب به پرسش‌ها و شبهه‌ها، دانش آموزان را در راستای تربیت دینی هدایت کند .

وی تصریح نمود وظیفه‌ی اصلی پیامبران آسمانی تعلیم و تربیت بوده است و معلم هم همین نقش را در مدرسه ایفا می‌کند. قرآن می‌فرماید: «او کسی است که در میان مکتب نارفتگان رسولی از خودشان برانگیخت تا آیات خدا را بر آنان بخواند و آنان را تزکیه کندو کتاب و حکمت به آنان بیاموزد، گرچه قبلا در گمراهی آشکاری بودند» پس در واقع معلم کاری را انجام می‌دهد که پیامبران می‌کردند .

خانم سلامه زاده عنوان نمود معلم تنها یک آموزگار برای انتقال معلومات علمی و دانش نیست بلکه الگویی بانفوذ است که نمی‌تواند نسبت به اصول اخلاقی خویش بی‌تفاوت باشد، چون محدوده‌ی اخلاقیاتش فراتر از خود اوست و در واقع اخلاق و عمل معلم در جریان آموزش به مراتب بیش‌تر از سخن و کلامش بر شاگردان اثر خواهد داشت. از همین رو، در بسیاری از موارد شاگردان در شخصیت‌پذیری خود نقش معلم را بسیار مؤثر می‌دانند. این‌جاست که الگوسازی از معلم در درون شاگرد اتفاق می‌افتد و شاگرد او را سرلوحه‌ی خویش قرار داده و از او سرمشق می‌گیرد.

وی در پایان از زحمات کلیه همکاران که بدون هیچ چشم داشتی در عرصه تعلیم و تربیت فعالیت می کنند قدردانی نمود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار