مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با پانا اعلام کرد

پوشش بیمه اجتماعی 100 هزار زن تحت پوشش بهزیستی

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی می‌گوید بیش از 100 هزار زن تحت پوشش این سازمان از حمایت بیمه‌های اجتماعی (شهری و روستایی) برخوردار هستند.

کد مطلب: ۸۲۵۲۵۵
لینک کوتاه کپی شد
پوشش بیمه اجتماعی  100 هزار زن تحت پوشش بهزیستی

فریبا درخشان‌نیا در گفت‌وگو با پانا درخصوص اجرای برنامه‌های مختلف در راستای تحقق سلامت اجتماعی زنان تحت پوشش سازمان بهزیستی گفت: در راستای تحقق سلامت اجتماعی، برخی محورها در نظر گرفته شده است که در دفتر ستاد زنان سازمان بهزیستی پیگیری می‌شود. از جمله برنامه‌ریزی در راستای سلامت خانواده انجام می‌شود که بخشی از آن به افزایش توانمندی‌های خانواده برمی‌گردد و بخشی از آن پیگیری سیاست‌گذاری‌هایی است که در راستای حمایت از خانواده انجام می‌شود.

درخشان‌نیا با اشاره به اهمیت سلامت زنان اظهار کرد: یکی از برنامه‌هایی که در ستاد توانمندسازی زنان سازمان بهزیستی در راستای برنامه سلامت خانواده دنبال می‌شود، غربالگری سلامت زنان است که اجرای این برنامه در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اجرای بیمه‌های اجتماعی شهری و روستایی برای زنان تحت پوشش سازمان بهزیستی گفت: هم‌اکنون بیش از 100 هزار نفر تحت حمایت بیمه‌های اجتماعی (شهری و روستایی) هستند تا بتوانند بعد از حداقل 10 سال از حقوق بازنشستگی برخوردار باشند.

مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی درخصوص فعالیت کلینیک‌های مددکاری اجتماعی نیز توضیح داد: کلینیک‌های مددکاری اجتماعی از سال 81 راه‌اندازی شده است و بازوی اجرایی و تخصصی بهزیستی به عنوان بخش غیردولتی هستند که بسیاری از فعالیت‌های تخصصی سازمان به این مراکز واگذار شده است. هم‌اکنون حدود 450 کلینیک مددکاری اجتماعی در کشور فعال است.

ارتقای کلینیک‌های مددکاری اجتماعی در سال جاری

وی با اشاره به ارتقا و توسعه کلینیک‌های مددکاری اجتماعی گفت: برای توسعه و ارتقای کلینیک‌های مددکاری اجتماعی در سال جاری برنامه‌ریزی شده و قرار است از طریق کانون سراسری کلینیک‌های مددکاری اجتماعی این موضوع دنبال شود.

درخشان‌نیا یادآور شد: با توجه به اینکه شرایط اقتصادی - اجتماعی تغییر کرده و نسبت به گذشته میزان درآمد خانوار به نسبت هزینه‌ها کاهش پیدا کرده به‌منظور افزایش سطح رفاه اجتماعی محرومان، دفتر توانمندسازی زنان سازمان بهزیستی از نظر کمی و کیفی قصد ارتقای خدمات، افزایش ضریب نفوذ و جامعیت بخشیدن به خدمات سلامت اجتماعی را در دستور کار خود دارد.

مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی گفت: یکی دیگر از فعالیت‌های تخصصی دفتر توانمندسازی زنان، کاهش فقر است که به دنبال تضمین حقوق مدنی و دسترسی به فرصت‌های برابر افراد جامعه است. این موضوع با استفاده از مشارکت ذی‌نفعان نسبت به توانمندسازی و ظرفیت‌افزایی و تقویت اعضای جامعه در راستای حل مسائل و توسعه محلی انجام می‌شود که تجانس زیادی با مدل توسعه محلی در مددکاری دارد. در این راستا تاکنون حدود ٢٠٠ محله در چهارچوب این فعالیت، فرایند اقدامات اجتماع محور را طی کرده‌اند.

اجرای برنامه مراقبت از خانواده در راستای کاهش طلاق

مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی تصریح کرد: همچنین سال گذشته برای اجرای برنامه مراقبت از خانواده در بحران، در راستای کاهش طلاق اقدامات موثری در زمینه آموزش کلینیک‌های مددکاری اجتماعی در قالب 600 ساعت مشاوره انجام گرفت و 200 کلینیک مددکاری اجتماعی آموزش دیدند تا بتوانند مداخلات تخصصی کاهش طلاق و پیامدهای ناشی از آن را با رویکرد «مدیریت مورد» در راستای مراقبت از خانواده انجام دهند. همچنین مطابق تفاهم‌نامه‌ای که سال گذشته بین سازمان بهزیستی و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه منعقد شد تا بر این اساس کلینیک‌های مددکاری اجتماعی به عنوان یکی از فیلدهای تخصصی و اثرگذار در امر کاهش طلاق انتخاب شده‌اند.

حمایت از استارتاپ‌ها در حوزه زنان در دستور کار قرار دارد

وی اضافه کرد: علاوه بر این با توجه به اینکه شعار امسال حمایت از کالای ایرانی است، موضوع توانمندسازی پایدار از جمله کارآفرینی و استارتاپ‌ها در بخش زنان، نیز در دستور کار قرار دارد و در این بخش از ظرفیت گروه‌های همیار در موضوع تولیدات کالای ایرانی استفاده می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار