بالارفتن اقتصاد میانسال آذربایجان غربی از پله های صادرات

ارومیه(پانا)- اهمیت و نقش صادرات در فرایند رشد اقتصادی بر هیچکس پوشیده نیست. رشد اقتصادی بالا به دلیل اینکه راه حل بسیاری از معضلات اقتصادی از جمله فقر، بیکاری، تورم و توزیع نامناسب درآمدها تلقی می شود به عنوان یک هدف سیاستی مهم مورد نظر دولت ها بوده و اهمیت این شاخص به اندازه ای است که امروزه به عنوان نشانه ای از قدرت کشورها تلقی می شود.

کد مطلب: ۸۲۴۷۸۵
لینک کوتاه کپی شد
بالارفتن اقتصاد میانسال آذربایجان غربی از پله های صادرات

یکی از ارکان مهم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که توجه ویژه‌ای به آن شده، صادرات بوده و از آنجا که اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی وابسته است، کاهش این درآمد‌ها می‌تواند به اقتصاد ضربه وارد کند. به این دلیل، توسعه صادرات غیرنفتی از اهمیت بالایی برخوردار است.
هنگامی که در یک اقتصاد بر صادرات پایدار تأکید می شود، در واقع بر بسترهای فنی، نهادی و ایجاد رقابت پذیری در اقتصاد تأکید شده است. این الزامات نهادی همان الزامات رشد است.درواقع، صادرات واقعی و مداوم و رشد مستمر هر دو معلول علل مشترکی هستند.
از صادرات صنعتی می توان به عنوان منبعی جهت افزایش درآمدهای ارزی و ارتقای بهره وری و تضمین رشد یاد کرد. از این رو توجه به صادرات صنعتی برای کشور دارای اهمیت استراتژیک می باشد و شایسته است که بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
اگر صادرات در مقایسه با واردات با سرعت بیشتری رشد کند، هیچ چیزی نمی تواند یک اقتصاد توسعه یافته را متوقف کند. از سوی دیگر، بی ثباتی در صادرات می تواند به ضعف روند توسعه اقتصادی منجر شود. کاهش صادرات به معنی کاهش ارز خارجی است.


موقعیت استان و زمینه های صادرات


استان آذربایجان غربی ظرفیت ها و توانمندی های بالایی در حوزه توسعه تجارت خارجی و صادرات دارد. این استان با داشتن حدود نهصد کیلومتر مرز مشترک ،با کشورهای ترکیه ، عراق و جمهوری آذربایجان مزیت های کشاورزی و صنعت و معادن غنی ، فرصت های بالایی برای تجارت خارجی و توسعه آن دارد.
این استان با داشتن 9 گمرک و شش بازارچه مرزی، از این موقعیت ممتاز نیز برخوردار است که مسیر اتصال ایران به اروپا باشد، زیرا تنها مرز زمینی و مهم تر اینکه نزدیک ترین جاده ارتباطی که راه ورود به بازارهای اروپا را میسر می کند از طریق این استان امکان پذیر است.
کارشناسان اقتصادی معتقدند که در کنار این مزیت بزرگ ، سرمایه گذاری برای توسعه خطوط آهن و اتصال راه آهن مراغه به ارومیه و گسترش آن تا راه آهن رازی فضای بهره گیری از ظرفیت ریلی ایران با ترکیه و به تبع آن اروپا را بهبود می بخشد و زمینه را برای رشد تجارت مرزی فراهم می کند.
همچنین وجود دو فرودگاه در شهرهای ارومیه و خوی نیز از ظرفیت های مهم برای توسعه صادرات مرزی محسوب می شود.
در این میان با اجرایی شدن سیاست های مرتبط با ارتقای صادرات کالاهای غیر نفتی درسال های اخیر ارزش کل صادرات از مبادی مرزی استان همواره سیر صعودی داشته است بطوریکه طبق گفته مسئولان ، صادرات کالا از گمرکات و بازارچه های مرزی آذربایجان غربی افزایش یافته است.
با توجه به کیفیت کالاهای تولیدی استان در حوزه خشکبار، فرش ، سیب و سنگ های تزیینی آذربایجان غربی می تواند با کشورهای مختلف دنیا رقابت کند و در این میان، توجه به بسته بندی و تولید محصولات ارگانیک می تواند زمینه کسب بازارهای خارجی را برای استان به راحتی فراهم کند.


وضع صادرات در استان رو به بهبود است


جعفر صادق اسکندری رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت آذربایجان غربی، با اشاره به مرز مشترک آذربایجان غربی با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان غربی اظهار داشت: پایه‌های اصلی و اساسی تولید توسعه صادرات است یعنی شما هر چقدر هم که تولید داشته باشید و صادرات نداشته باشید و به بازارهای جهانی دسترسی نداشته باشید قطعاً تولید شد به همان محیط و پیرامون محدود خواهد
وی خاطرنشان کرد: وجود مرز مشترک با این سه کشور یک ظرفیت و استعداد قابل توجه برای آذربایجان غربی است و در بحث صادرات در چند سال گذشته به ویژه در یک دهه‌ گذشته هر سال رو به بهبود بوده و میزان صادرات استان در سال گذشته 570 میلیون دلار براساس آمار گمرکات برآورد شده است.
اسکندری گفت: این صادرات به اقصی نقاط کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای اطراف از جمله ترکیه، عراق، افغانستان، پاکستان و کشورهای اروپایی از جمله بلغارستان، روسیه و سایر مناطق دنیا صورت می‌گیرد.
اعزام هیئت های بازرگانی به ترکیه، افغانستان و پاکستان
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی بیان کرد: طی 10 ماه گذشته بالغ بر 420 میلیون دلار صادرات از آذربایجان غربی صورت گرفته و این رقم بر اساس آمار گمرکات استان در بخش خدمات فنی و مهندسی، بخش صادرات فرش و صادرات کالاهای استان است و آمار سایر گمرکات کشوری فعلاً در آمار استان لحاظ نشده است.
وی تصریح کرد: بسته شدن مرز یا ایجاد نارسایی در هر گمرک قطعاً می‌تواند در این آمار و ارقام تأثیر گذاری منفی در روند صادرات داشته باشد و در این میان می‌توان به مرز پیرانشهر که به سبب نارسایی در منطقه کردستان بسته شده بود اشاره کرد ولی در این میان سعی کردیم بازارهایی جدیدی را جایگزین کنیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی افزود: بازار پاکستان و هندوستان از سال گذشته وارد چرخه‌ی صادرات ما شده و مرتب روی کشورهای هدف صادرات کار می‌کنیم و مطالعه مزیت‌های کالایی نیز در این میان صورت می‌گیرد.
وی تأکید کرد: امسال چندین هیات را به کشورهای پاکستان و افغانستان اعزام کردیم و امروز بالغ بر 35 نفر از تجار و بازرگانان ما در کشور ترکیه در نمایشگاه ازمیر حضور دارند و پذیرای هیئت‌های از کشورهای مختلف به ویژه کشورهای اروپایی که از طریق تشکل‌های صادراتی ما دعوت می‌شوند هستند و امیدواریم این روند بتواند در تولید و تجارت استان نقش به سزایی ایفا کند.

شادی غلامی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار