استاد حوزه و دانشگاه: مهمترین آفت امر و نهی افراطی، لجباز کردن نوجوانان است

تبریز (پانا)- استاد حوزه و  عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی سهند می‌گوید مهم ترین آفت امر و نهی  افراطی این است که کودک و نوجوان را به مقابله و لجبازی وا می دارد.

کد مطلب: ۸۲۴۰۳۹
لینک کوتاه کپی شد
استاد حوزه و دانشگاه: مهمترین آفت امر و نهی افراطی، لجباز کردن نوجوانان است

حجت‌الاسلام قهرمانی در دوره آموزشی ضمن خدمت اداره کل آموزش و پرورش استان با موضوع «مدیریت خانواده» در محل سالن اجتماعات این اداره اظهار داشت: تربیت نسل ها عمده ترین دغدغه جهان است و اگر بتوانیم یک نسل را درست تربیت کنیم در آینده مشکلی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: اکثر ما متاسفانه به جسم بیش از روح و روان اهمیت می دهیم و این اشتباه بزرگی است.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه امر و نهی را لازمه هر جامعه ای عنوان کرد و گفت: اگر همین امر و نهی به جا نبوده و شیوه آن درست نباشد تاثیرات لازم را نخواهد داشت و حتی طرف مقابل را جری تر نیز می کند.

قهرمانی در مورد امر و نهی افراطی نیز بیان کرد: امر و نهی افراطی ابتکار و خلاقیت را از نوجوانان و جوانان می گیرد و فردی بدون اراده و اندیشه به جا می گذارد.

وی افزود: مهم ترین آفت امر و نهی افراطی این است که کودک و نوجوان را به مقابله و لجبازی وا می دارد شاید اگر ما کاری به کارش نداشتیم خود به خود آن کار را انجام می داد ولی چون ما مدام امر می کنیم در مقابل ما می ایستد.

استاد حوزه و دانشگاه در خصوص عواقب ترساندن کودکان و نوجوانان نیز گفت: ترساندن سبب می شود که یا فرد واقعا می ترسد و خودش را می بازد و یا نمی ترسد و جری تر می شود.

قهرمانی گفت: ترس سبب اضطراب، افسردگی و نگرانی در فرزندانمان می شود و شاید تا پایان عمر نتوانداین مسئله را فراموش کند.

وی افزود: ترس بیش از اندازه جرات و شهامت را از فرد می گیرد و این در امر تربیت پسندیده نیست چرا که کودک برای این که بزرگ شود باید جرات و شهامت برخی کارها را داشته باشد تا بتواند تجربه کسب کند.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: عدم شکوفایی استعداد ها از دیگر مضرات ترساندن است کودکان ما نیاز دارند تا برای شکوفا شدن استعدادشان از جایی شروع کنند و اگر ما آن ها را بترسانیم راکد خواهند ماند.

قهرمانی اظهار داشت: تحقیر و سرزنش انسان را نابود می کند و سبب ایجاد حس نفرت در فرد مقابل می شود و افسردگی و دلمردگی را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: تحقیر، فرد را دچار بحران شخصیتی می کند و سبب لجاجت و شرارت او می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار