معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش:
تعلیم و تربیت تمام ساحتی؛ روح حاکم بر سند تحول بنیادین
سمنان (پانا) _ معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حرکت بر یک بعد و تک ساحتی، بزرگترین آسیب آموزش و پرورش است، گفت: سند تحول بنیادین، مسیر حرکت تربیت تمام ساحتی را فراهم کرده است.
علیرضا کاظمی ظهر امروز در آئین تجلیل از معلمان نمونه استان سمنان، با بیان اینکه لزوم تعیین سهم جامعه در تعلیم و تربیت از اهم نکات است، اظهار داشت: آموزشوپرورش بدون پشتوانه حضور و مشارکت مردم در تمام فرایندهای تعلیم و تربیتی نمیتواند مأموریت خود را به سرانجام برساند. سند تحول بنیادین یکی از رسالتهای مهم وزارتخانه آموزش و پرورش است و قدرشناسی جامعه از معلم بهعنوان رکن تعلیم و تربیت و قلب تپنده جامعه، ضروری است.
وی در ادامه افزود: جامعه معلمان در ابعاد مختلف، عامل اصلی برای ایجاد بسترهای توسعهای در بخشهای مختلف است. معلمان نیز علاقه در وصف علم و دانش فضائل اخلاقی را در جامعه ایجاد کرده و بالاترین سرمایه اجتماعی کشور به شمار میروند. بزرگترین چالش آموزش و پرورش این است که دغدغه اول جامعه و مسئولان قرار نگرفته است. اگر مدرسه آیینه تمام نمای یک جامعه است، پس باید بهعنوان اولویت اول جامعه نیز قرار گرفته و مسئولان برای برطرف کردن مشکلات نظام تعلیم و تربیت، دغدغهمند باشند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: حرکت بر یک بعد و تک ساحتی، بزرگترین آسیب وزارت آموزش و پرورش است و در این راستا سند تحول بنیادین، مسیر حرکت تربیت تمام ساحتی را فراهم کرده است. توسعه فرهنگ اقامه نماز، قرآن و عترت، مهارتهای ارتباطی و فضائل اخلاقی در دانش آموزان و ایجاد فضای امید و نشاط در این قشر، از مهمترین سیاستهای وزارت آموزشوپرورش در سال جدید است.
آموزش و پرورش، هنوز دغدغه اصلی مسئولان نیست
کاظمی، معلم را اساسیترین رکن در استقلال فرهنگی و سیاسی کشور دانست و افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند: همه ما زیر بار منت معلمان قرار داریم. معلمان جلوههای ناب ایثار هستند و باید برای جانفشانی آنان، احترام قائل شویم.
وی، یکی از چالشهای نظام آموزش و پرورش را کم توجهی مسئولان و آحاد شهروندان به نقش این نهاد برشمرد و گفت: متاسفانه آموزش و پرورش، هنوز به دغدغه اول مسئولین در بخشهای مختلف کشور تبدیل نشده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم شکاف بین نظر و عمل در موضوعات مرتبط با آموزش و پرورش و جایگاه معلمان کاهش یابد.
گفتنی است؛ در این مراسم از ۵۱ تن از معلمان نمونه استان سمنان که طی سال گذشته در بخشهای مختلف آموزشی، تربیتی و فرهنگی حائز رتبه شده بودند، با اهدای لوح سپاس تقدیر شد.
ارسال دیدگاه