مدیر کل متوسطه نظری آموزش و پرورش خبر داد: در شاخه نظری حدود 31 هزار نیرو کم داریم

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت که مهمترین اولویت وزارت آموزش و پرورش در سال جدید، استقرار مطلوب پایه دوازدهم در دوره دوم متوسطه است.

کد مطلب: ۸۱۸۹۰۳
لینک کوتاه کپی شد
مدیر کل متوسطه نظری آموزش و پرورش خبر داد:  در شاخه نظری حدود 31 هزار نیرو کم داریم

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش، عباس سلطانیان در گردهمایی سالانه معاونین آموزش متوسطه ادارات آموزش و پرورش سراسر فارس در تالار ملاصدرای باشگاه فرهنگیان شیراز گفت: سند تحول بنیادین مرجعی کامل برای همه تصمیم گیری‌های حوزه تعلیم و تربیت کشور است و همه ما باید برای اجرای ۲۳ هدف عملیاتی و ۱۳۱ راهکار آن، تلاش و برنامه ریزی کنیم.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: نگاه جدید وزارت آموزش و پرورش در سال جدید، تدوین برنامه سالانه با تاکید بر ارتباط موضوعی و منطقی آن با راهکارها و هدف‌های عملیاتی سند تحول بنیادین است.

وی تاکید کرد: هدف ما از اجرای برنامه دستیابی به اهدافی است که در این سند ملی برای آموزش و پرروش تکلیف شده است و برای اشراف به آن لازم است با برگزاری جلسات مختلف، نسبت به تبیین آن اقدام کنیم.

سلطانیان خطاب به معاونین آموزش متوسطه سراسر فارس افزود: برای تدوین یک برنامه با شاخص‌های مورد نظر در آموزش و پرورش لازم است ضمن تشکیل کارگروه‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف، تدوین برنامه با نگاه به اسناد فرا دستی با تاکید بر الزام کاهش تمرکز و تفویض اختیار و سپردن کارهای اجرایی به مناطق و مدارس انجام شود.

وی مشارکت دادن مدیران مدارس در تدوین برنامه را ضامن اجرای صحیح آن عنوان کرد و گفت: در نظر گرفتن ضرورت کاهش حجم و تعداد برنامه‌ها با تاکید بر محتوای مطلوب و اجرایی بودن آن، تلاش برای بهره‌گیری از ایده‌های نو و خلاقیت در مدیریت آموزش و پرورش، استفاده بهینه از منابع موجود با تاکید بر شعار سال مبنی برحمایت از کالای ایرانی در تدوین برنامه مهم است.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش قابل سنجش بودن برنامه را از دیگر ویژگی‌های مهم آن عنوان کرد و گفت: شناخت وضعیت موجود و آگاهی از مؤلفه‌های موثر در تدوین برنامه، جمع آوری اطلاعات مستند از مدارس و مناطق بررسی روند رشد شاخص‌ها در مناطق و شهرستان‌ها نیز از دیگر الزامات تدوین برنامه است .

وی یاد آور شد: تدوین برنامه باید همراه با رصد، نظارت، ارزیابی، پایش و دادن بازخورد باشد.

سلطانیان در ادامه با اشاره به اجرای برنامه هدایت تحصیلی برای سومین سال در پایه نهم در سال جاری، گفت: مهمترین اقدام برای کیفیت بخشی به آموزش، اجرای صحیح برنامه هدایت تحصیلی است.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: خدمات مشاوره‌ای و راهنمایی، می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا با آگاهی و شناخت در مورد توانایی، علائق، استعدادها، امکانات موجود کشور و نیاز جامعه و همچنین آشَنایی با حرفه‌های گوناگون، بهترین شاخه و رشته تحصیلی را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کنند.

وی با تاکید بر جدی بودن موضوع توزیع متوازن شاخه‌ای و رشته‌ای در دوره دوم متوسطه، گفت: در سال تحصیلی جاری بیش از ۶۳ درصد دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم در شاخه نظری و بیش از ۳۶ درصد نیز در شاخه‌های مهارتی فنی و حرفه ای و کاردانش مشغول به تحصیل هستند.

سلطانیان افزود: با توجه به برنامه ششم توسعه، تا سال ۱۴۰۰ باید ۵۰ درصد دانش‌آموزان به شاخه‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای و کاردانش هدایت شوند و لازمه آن برنامه ریزی مطلوب در این زمینه است.

وی با اشاره به استقرار پایه دوازدهم در سال تحصیلی آینده گفت: مهمترین اولویت وزارت آموزش و پرورش در سال جدید استقرار مطلوب پایه دوازدهم در دوره دوم متوسطه است.

این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش، در ادامه با اشاره به کمبود نیروی انسانی ناشی از بازنشسته شدن جمعی از فرهنگیان و همچنین کمبود ردیف‌های جذب نیرو در این وزارتخانه، گفت: در استقرار پایه دوازدهم با چالش‌های متعددی روبرو هستیم و تلاش می‌کنیم تا با هم اندیشی این موضوع را حل کنیم.

وی گفت: هم اکنون در شاخه نظری حدود ۳۱ هزار نیرو کم داریم با توجه به خروج نزدیک به ۴۳۰ هزار دانش‌آموز پیش دانشگاهی از نظام آموزشی و ورود بیش از ۹۳۰ هزار دانش‌آموز پایه نهم در سال آینده، جمعیت دانش‌آموزی بیش از ۵۰۰ هزار نفر افزایش خواهد یافت که این مهم نیازمند اجرای تدا بیر لازم در زمینه فضا، تجهیزات و نیروی انسانی است.

سلطانیان همچنین گفت: هم اکنون با وجود بیش از ۱۷ هزار ردیف استخدامی، بخشی از مشکلات موجود در زمینه نیروی انسانی کاسته می‌شود و مسئولان نیز پی گیری‌های لازم برای دریافت مجوز برای جذب نیرو را انجام می‌دهند و در کنار همه این موارد نیز لازم است در مناطق وشهرستان‌های سراسر کشور نیز پیش بینی‌های لازم برای رفع کمبودها انجام شود.

وی همچنین با اشاره به برنامه‌های کیفیت بخشی در دوره متوسطه گفت: کیفیت بخشی یعنی دستیابی به استانداردهایی از پیش تعیین شده و پاسخ به نیازهای افراد و جامعه و کیفیت در آموزش و پرورش یعنی ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار دانش‌آموزان با توجه به ساحت‌های تربیتی موجود در سند تحول بنیادین.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: کیفیت بخشی در آموزش در سایه باور به انجام کار کیفی در سایه مطالعه و دانش در حوزه کاری و تغییر بینش، ارتقاع صلاحیت های علمی و حرفه ای مدیران مدراس و همکاران و همچنین ایجاد بسترهای لازم برای تحقق آن حاصل می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار