مدیر دبیرستان اندیشه نفیس شهرستان فیروزکوه:
یکی از مهمترین مشکلات دانشآموزان متوسطه کاهش انگیزه و علاقه به درس است
فیروزکوه(پانا)- مدیر دبیرستان اندیشهنفیس شهرستانفیروزکوه یکی از مهمترین مشکلات دانشآموزان متوسطه را کاهش انگیزه و علاقه به درس دانست.
خدیجه امینی، مدیر دبیرستان اندیشه نفیس شهرستان فیروزکوه، در گفتوگو با خبرگزاری پانا در رابطه با هدایت دانشآموزان دبیرستانی اظهار کرد: «نباید فراموش کرد که بچههای دبیرستانی هنوز ابتدای کار هستند و راه زیادی دارند. با سختگرفتن بر آنها نه تنها مشکلی حل نمیشود، بلکه به مشکلات هم اضافه میشود.»
امینی تصریح کرد: «دانشآموزان در دوران نوجوانی و بلوغ با چالشهای مختلفی دست و پنجه نرم میکنند که میتواند روند تحصیلی آنها را تحت تأثیر قرار دهد. یکی از مهمترین مشکلات دانشآموزان متوسطه، کاهش انگیزه و علاقه نسبت به درس است. زمانی که دانشآموز انگیزه کافی برای حضور فعال در کلاسها و مطالعه نداشته باشد، یادگیری او به شدت دچار اختلال میشود.»
مدیر دبیرستان اندیشهنفیس شهرستان فیروزکوه تاکید کرد: «همچنین نداشتن مهارتهای لازم برای مطالعه و یادگیری، از جمله ناتوانی در بهکارگیری تکنیکهای مناسب مطالعه، درک و فهم ضعیف مطالب درسی و ضعف در مدیریت زمان، از دیگر چالشهای رایج است که موجب افت تحصیلی دانشآموزان میشود.»
وی در ادامه در رابطه با استرس و اضطراب دانشآموزان افزود: «علاوهبر اینها، اضطراب و فشارهای روانی ناشی از امتحانات، مشکلات انضباطی و رفتاری در مدرسه و تنشهای خانوادگی، همگی میتوانند تمرکز و انگیزه دانشآموزان را برای تحصیل تحت تأثیر منفی قرار دهند.»
امینی در ادامه به بررسی عوامل مشکلات تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی پرداخت و گفت: «عدم تمرکز کافی هنگام مطالعه و ضعف در خلاصهنویسی و یادداشتبرداری، از جمله این نواقص است که میتواند منجر به درک ناکافی مطالب درسی و کاهش بازدهی یادگیری شود. عدم برنامهریزی روزانه برای مطالعه و انجام تکالیف و همچنین صرف وقت زیاد در فضای مجازی، میتواند منجر به کاهش بازدهی و به تعویق انداختن کارها از سوی دانشآموز شود. این مسئله بر عملکرد تحصیلی دانشآموز تأثیر منفی گذاشته و سطح استرس او را افزایش میدهد.»
وی افزود: «دانشآموزان اغلب تحت فشار شدید خانوادههای خود قرار دارند تا عملکرد برجستهای در امتحانات داشته باشند، چرا که این عملکرد به عنوان یک عامل کلیدی در تعیین فرصتهای دانشگاهی و شغلی آینده آنها دیده میشود. این انتظارات بالا میتواند منجر به ایجاد استرس و اضطراب شدید شود، به ویژه وقتی که دانشآموزان احساس میکنند که نمیتوانند به استانداردهای تعیینشده برسند. این نوع اضطراب نه تنها بر عملکرد تحصیلی آنها تأثیر میگذارد، بلکه میتواند بر سلامت روانی و تصمیمگیریهای مهم مربوط به آینده تحصیلی و حرفهای آنها نیز اثر بگذارد.»
مدیر دبیرستان اندیشهنفیس فیروزکوه در پایان خاطرنشان کرد: «دعوای والدین، طلاق، فوت اعضای خانواده و مشکلات مالی میتوانند بر سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان تأثیر منفی بگذارند. همچنین مسائلی مانند خشونت در خانواده نیز میتوانند به ایجاد محیطی ناامن و پراسترس برای دانشآموزان منجر شوند. آموزش مهارتهای مطالعه و سازماندهی به دانشآموزان یکی از اقدامات مهم برای بهبود عملکرد تحصیلی و کاهش استرس آنها است.»
ارسال دیدگاه