مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی شرکت فرودگاهها مطرح کرد:
صرفهجویی ۲.۵ میلیارد تومانی در نوسازی تجهیزات رادیویی فرودگاهی
تهران (پانا) - مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اینکه بخشی از سیستمهای رادیویی فرستنده گیرنده ۲۵- ۳۰ ساله نوسازی شدند، از صرفهجویی ۲.۵ میلیارد تومانی هزینه نصب سیستمهای رادیویی جدید با استفاده از توان داخلی خبر داد.
به گزارش وزارت راه و شهرسازی، محمد حبیبالهی، مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی این شرکت به معرفی مهمترین اقدامات اداره کل ارتباطات ناوبری هوایی در حوزه ارتباطی پرداخت و گفت: بخش عمدهای از فرستنده- گیرندههای فرودگاهی با عمر ۲۵ تا ۳۰ سال را که دارای درصدی از خرابی بودند، نوسازی کردیم. ما این نوسازی را در حین عملیاتیبودن سیستمها در زمان سرویس با مسئولیتپذیری مدیران و بدون نیاز به کمکهای کارشناسی شرکت سازنده و تنها با تکیه بر توان مهندسان ایرانی انجام دادیم. هزینه خریداری سیستمهای رادیویی در سه سال اخیر ۱۶ میلیارد تومان و هزینه نصب نیز ۲.۵ میلیارد تومان برآورد شده بود که با خودکفایی در نصب، توانستیم به صرفه جویی قابل قبول و بالایی برسیم.
مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی ایران افزود: یکی دیگر از اقدامات ما برای حمایت از تولید داخلی، بهرهگیری از توان شرکتهای داخلی برای تامین سوئیچینگ فرودگاههای کم ترافیک با درنظر گرفتن مقررات سازمان هواپیمایی کشوری در نظارت بر ساخت، تعمیر و نگهداری سیستمهای ارتباطی هوانوردی بود.
وی گفت: یکی از برنامههای اصلی ما پشیبانی از بسترهای ارتباطی در مرکز کنترل فضای کشور با استفاده از توان داخلی است که در این راستا توانستهایم پروژه استفاده از ترمینالهای ماهوارهای به عنوان بسترهای پشتیبان خطوط مخابراتی انتقال ارتباطات کلامی میان خلبان و کنترلر را اجرایی کنیم که امیدواریم این طرح امسال تکمیل شود و کل فضای کشور تحت پوشش قرار گیرد.
حبیب الهی با بیان اینکه در حوزه RCAG(سامانه کنترل کلامی پرواز) با وجود کمبود نیرو توانستیم با استفاده حداکثری از توانمندی نیروی انسانی، ایستگاههای رادیویی را در مناطق صعبالعبور و با شرایط متفاوت آب و هوایی نگهداری کنیم، افزود: برای تکمیل پوشش فرکانسی مسیرهای هوایی فضای کشور، ۲۷ سایت رادیویی اغلب در مناطق کوهستانی و مرتفع نصب قرار دارند. ما توانستهایم برای بالابردن ایمنی پروازها و نگهداری فرکانس ها با وجود برخی ناآرامیهای اخیر کشورهای همسایه، تعداد سکتورهای مراقبت پرواز را از ۷ سکتور به ۱۷ سکتور افزایش دهیم. همچنین از طرح افزایش سایتهای کنترل و فرکانس سوم (VHF) استفاده کرده ایم.
مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی سپس از تعویض رادیوهای قدیمی در دو مرحله خبر داد و گفت: در مرحله اول که تا پایان سال ۹۷ به پایان میرسد، فرستنده- گیرنده های ۲۵ تا ۳۰ ساله ۱۳ سایت را با فوریت تعویض میکنیم و در مرحله دوم نیز که از مهر ماه شروع میشود و تا پایان سال ۹۸ به پایان میرسد، تعویض رادیوهای قدیمی ۱۵ تا ۱۷ ساله را در سایت های مناطق مختلف کشور در اولویت قرار میدهیم.
حبیب الهی افزود: مرحله بعدی، راهاندازی سایت در بیرک، بجنورد، چابهار و دستجرد است که باعث افزایش ظرفیت پرواز و ارتقای سطح کیفی مکالمات شده است. در این راستا سایت قدیمی کوشک نصرت را بازسازی و بازطراحی و به سایت چابهار منتقل کردیم. همچنین کانکس سایت کنارک را بازسازی کردیم و به ارتفاعات بیرک انتقال دادیم. با این اقدامات و استفاده از تجهیزات موجود برای سایت جدید توانستیم برای هر سایت مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان (در مجموع برای دو سایت مبلغ سه میلیارد تومان) صرفه جویی کنیم.
وی همچنین گفت: در جریان تحریم پروازهای قطر توسط کشورهای عربی، مهندسان اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی توانستند با نصب و بهرهبرداری از تجهیزات رادیویی جدید خریداری شده و افزایش فرکانس رادیویی لازم سایت های بندرعباس، سیدان و کیش، به رفع این بحران کمک شایانی کنند.
حبیب الهی افزود: با تمهیدات صورت گرفته به زودی نرم افزار RCMS-II در سایت های رادیویی نصب می شوند که در این زمینه بررسی های فنی صورت گرفته و کارشناسی انجام و موافقت هیات مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران حاصل شده است. با استفاده از این نرم افزار امکان کنترل و مانیتورینگ سایت های دوردست ممکن خواهد شد.
وی همچنین گفت: در سه سال اخیر توانستیم هفت سوئیچینگ برج مراقبت را از شرکت داخلی خریداری و در فرودگاههای گرگان، لار، ایلام، سنندج، اردبیل، بیرجند و یاسوج نصب کنیم. همچنین تجهیزات رادیویی فرودگاه های شیراز، اصفهان، مشهد، ساری، کرمان، کرمانشاه، ارومیه، اردبیل و لار را نوسازی کرده ایم. از سوی دیگر، برای برطرف کردن اختلال در محدوده پوشش فرکانسی فرودگاه های مهرآباد، مشهد، کرمانشاه، بجنورد، یاسوج و سنندج، سایت های هوانوردی لازم در ارتفاعات جانمایی و تجهیزات مناسب در آن ها نصب شده است.
مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی افزود: مطالعه، بررسی و انجام مراحل خرید سامانههای جدید و حساس رکوردر تولید داخل (ضبط مکالمات هوانوردی) و سامانههای هوانوردی ATIS تولید داخل و متعاقب آن تجهیز مرکز کنترل فضای کشور و همچنین تجهیز فرودگاه های کشور به سامانه های مذکور، از دیگر پروژه های مهم و بزرگ انجام شده بوده است.
وی همچنین گفت: از سوی دیگر، پس از قطع ارتباطات کلامی مرکز کنترل فضای جمهوری اسلامی ایران با مراکز کنترل مشابه مستقر در کشورهای همسایه جنوبی (مسقط، ابوظبی، کویت و بحرین) بر اثر قطع فیبر نوری مخابراتی جاسک به فجیره، توانستیم با برقراری ارتباطاتMPLS بین الملل دوباره این ارتباطات را برقرار کنیم و اکنون با رفع مشکل فیبر بین الملل جاسک به فجیره توسط شرکت ارتباطات زیرساخت، علاوه بر فیببر مذکور؛ بسترهای پشتیبان MPLS بین الملل نیز موجب برطرفشدن نگرانی قطع ارتباطات بینالملل با کشورهای جنوب ایران شده است.
ارسال دیدگاه