معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش: دوره ابتدایی در مدارس، دوره شکوفایی استعدادها و خلاقیتها است
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش دوره ابتدایی در مدارس را دوره شکوفایی استعدادها و خلاقیت ها دانست زیرا بستر لازم را برای تکامل شخصیت کودکان فراهم میکند.
رضوان حکیمزاده در جمع مدیران و نمایندگان نواحی و مناطق استان اصفهان گفت: دوره ابتدایی در مدارس، دوره شکوفایی استعدادها و شکلگیری خلاقیت و بستر لازم برای تکامل شخصیت کودکان است و بیگمان نقش و جایگاه معلمان متخصص و متعهد این دوره تأثیر شگرفی را در تربیت و تعلیم دانشآموزان خواهد داشت.
وی اظهار کرد: آموزش ابتدایی باید اولویت اول باشد؛ چون این دوره مرحله بنیادین تعلیم و تربیت است و امیدواریم این اولویت کم کم از آموزش و پرورش به جامعه منتقل شود.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: حذف آزمون از دوره ابتدایی و ممنوعیت توزیع پیک نوروزی شاخصترین عملکرد این معاونت در سال ۹۶ بود و یکی از مهمترین تصمیمات آموزش و پرورش در راستای ایجاد فضای آرام تربیتی دانشآموزان ابتدایی بود و بر اساس این تصمیم در سال تحصیلی جدید تنوع مدارس و جداسازی دانشآموزان وجود نخواهد داشت.
وی افزود: اثرات مثبت این تصمیم برای دانشآموزان بسیار زیاد است و کمترین آن کاهش استرس و فضای مخرب رقابت برای ورود به مدارس خاص است و بدین ترتیب دانشآموزان دوره ابتدایی از قید استرس هرگونه آزمون ورودی مدارس آزاد میشوند.
حکیمزاده ادامه داد: در آزمونهای ورودی تیزهوشان از هر شانزده نفر شرکت کننده فقط یک نفر پذیرفته میشود و این در حالی است که همه شرکت کنندگان جزو دانشآموزان موفق هستند.
وی با استناد به مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر ممنوعیت استفاده از کتب آموزشی و حذف هر گونه آزمون در مقاطع ابتدایی و همچنین حذف آزمون مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی در پایه هفتم گفت: براساس سند تحول بنیادین، مدرسه کانون تربیت است و دوران ابتدایی به عنوان حساس ترین و بنیادی ترین دوره تربیت از اولویت برخوردار است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در مقطع ابتدایی دانش آموزان باید در یک فضای با نشاط و صمیمی و به دور از استرس و رقابتهای نابجا، مهارتهای زندگی را یاد بگیرند و خلاقیت شان پرورش پیدا کند، باهم زیستن و باهم بودن را یاد بگیرند، همکاری و همدلی را یاد بگیرند و اهداف متعالی تربیت را بر اساس سند تحول بنیادین، در مدارس تحقق ببخشند.
وی با بیان اینکه خانوادهها علاقه ویژهای بر برچسب خوردن فرزندانشان به تیزهوشی و خاص بودن داشتند اظهار کرد: از این رو خانوادهها فرزندان خود را به قبولی در آزمون پایه هفتم سوق میدادند و از طرفی موسسات مختلفی که در این زمینه تاسیس شده بودند از این تقاضا استفاده میکردند تا با برگزاری کلاسهای مختلف تست و آماده سازی، دانشآموزان را برای قبولی در آزمون مذکور آماده کنند.
حکیم زاده ادامه داد: این سبب شده بود تا تمام اهداف تربیتی که سند تحول بنیادین بر آن تاکید میکرد در دوره ابتدایی تحت الشعاع قرار بگیرد و کودکان ما در سنین پایین با فشار بالای انتظارات خانواده ها مواجه شوند که از آنها انتظار داشتند تا در این آزمون ها قبول شوند. همین موضوع سبب ایجاد استرس، اضطراب و رقابتهای زیادی در دانشآموزان ابتدایی شده بود.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه استرس، اضطراب و رقابتهای زیاد سبب شده بود در آزمونهای ورودی تیزهوشان از هر شانزده نفر شرکت کننده فقط یک نفر پذیرفته شود تصریح کرد: این در حالی است که همه دانشآموزان شرکت کننده جزو دانشآموزان موفق تحصیلی در دوره ابتدایی هستند و حذف آنها موجب استرس و اضطراب میشود.
وی افزود: همچنین در آزمون مدارس نمونه دولتی از هر پنج نفر شرکت کننده فقط یک نفر پذیرفته میشد، بنابراین در یک سن بسیار کم کودکان درگیر یک کنکور بسیار سخت شده بودند که فشار بسیار بالایی را بر آنها وارد کرده بود. در این بین کسانی هم که پذیرفته نمیشدند مهر بی کفایتی بر پیشانی آنها میخورد و باعث شده بود مورد سرزنش قرار بگیرند و از نظر سلامت روحی و روانی در معرض خطر قرار بگیرند.
حکیمزاده با تاکید بر اینکه اثر این حجم استرس، اضطراب و رقابتهای نابجا و از طرفی خوردن برچسب بی کفایتی بر دانشآموزان در دوران ابتدایی بسیار فراتر بود گفت: این موضوع سبب شده بود تا برنامههای تربیتی سند تحول بنیادین تحت الشعاع قرار بگیرد و هرگونه اهداف تعریف شده در سند امکان فعالیت و تحقق یافتن پیدا نکند، از این جهت این مصوبه گامی بسیار اساسی برای احیای تربیت در دوران ابتدایی است.
ارسال دیدگاه