مدیرکل فرهنگی آموزش و پرورش خبر داد: آغاز اجرای برنامه «تئاتر مدرسه‌ای» از ۱۱ اردیبهشت‌ماه

این طرح برای نخستین بار در آموزش و پرورش و امسال به صورت آزمایشی در استان فارس برگزار می‌شود

تهران (پانا) - مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای آموزشی وزارت آموزش و پرورش از اجرای «تئاتر مدرسه‌ای» از ۱۱ اردیبهشت‌ماه خبر داد و تاکید کرد این برنامه می‌تواند محتوای آموزشی را به دانش‌آموز منتقل کند.

کد مطلب: ۸۱۴۱۸۷
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل فرهنگی آموزش و پرورش خبر داد: آغاز اجرای برنامه «تئاتر مدرسه‌ای»  از ۱۱ اردیبهشت‌ماه

علی رمضانی در گفت‌وگو با پانا درباره این برنامه که امسال برای اولین بار برگزار می‌شود، توضیح داده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

درباره چرایی پرداختن به برنامه تئاتر مدرسه‌ای در آموزش و پرورش توضیح دهید؟

یکی از شش ساحت تربیتی سند تحول بنیادین ساحت هنری و زیباشناختی است که با وجود تمام تلاش‌های صورت‌گرفته در آموزش و پرورش به این ساحت کمتر توجه شده است در صورتی که خانواده‌ها و دانش‌آموزان به هنر بسیار علاقه‌مند هستند .

در ساحت هنری بخشی تحت عنوان بخش تئاتر دیده شده است که بیشترین مخاطب را داراست و باید علاوه بر توجه به فعالیت‌های ملی به فعالیت‌های مدرسه‌محور به عنوان شعار خود نیز توجه کنیم .

در سال‌های گذشته حدود 500 تا 600 هزار دانش‌آموز در تئاترهای مسابقات فرهنگی و هنری شرکت کرده‌اند و برآورد ما در برنامه تئاتر مدرسه‌ای شرکت سه میلیون دانش‌آموز است. در تئاتر مدرسه‌ای دانش‌آموزان با 3 یا 4 گروه در مراسم‌های مختلف مدرسه و داخل کلاس درس تئاتر اجرا می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود دانش‌آموزانی که تئاترها را مشاهده می‌کنند به این موضوع علاقه‌مند شوند .

تئاتر دانش‌آموزی برای اولین بار است که به این صورت یعنی در مدرسه اجرا و در مدرسه تمام می‌شود. این فعالیت جز اولین اقداماتی است که با حضور هنرمندان خبره کشور با تشکیل کارگروهی در اداره کل فرهنگی هنری در قالب یک دستورالعمل اجرا می‌شود .

این برنامه به صورت استانی برگزار می‌شود یا به صورت کشوری؟

امسال تئاتر مدرسه‌ای به صورت استانی برگزار خواهد شد تا پس از آسیب شناسی بتوان در سال‌های آینده آن را در تمام‌ مدارس کشور اجرا کرد. همچنین باید برای اجرای تئاتر مدرسه‌ای در سال‌های آینده از لحاظ محتوا و نمایشنامه تقویت شویم. با برگزاری جلسات مختلف موضوعاتی را برای نمایشنامه‌های تئاتر خود آماده کردیم تا با کمک موسسه منادی تربیت منادی تولید شود و در اختیار مدارس کل کشور قرار گیرد .

امسال تئاتر دانش‌آموزی در استان فارس برگزار می‌شود زیرا علاوه بر اعلام آمادگی این استان، یک ظرفیت ویژه به دلیل وجود دانشگاه و هنرمندان قوی در این استان وجود دارد .

چه زمانی تئاتر دانش‌آموزی در استان فارس برگزار می‌شود؟

در 11 اردیبهشت ماه در روز تئاتر این برنامه به مدت یک هفته در مدارس استان فارس اجرا خواهد شد و تعدادی از استادان به‌نام کشور در این برنامه حضور خواهند داشت تا به دانش‌آموزان و مربیان آموزش دهند و ان‌شاءالله تا تئاتر مدرسه‌ای به صورت یک فرهنگ عمومی شکل گیرد .

برگزاری تئاتر مدرسه‌ای در طول سال در مدارس استان فارس ادامه خواهد داشت؟ یا بعد از برگزاری در 11 اردیبهشت برای سال آینده کشوری می‌شود؟

در آموزش و پرورش برای اولین بار این موضوع عملیاتی می‌شود این فعالیت مدرسه محور پس از آسیب شناسی در استان فارس برای سال آینده در مدارس سراسر کشور اجرا خواهد شد .

ما دارای فرهنگ غنی ادبیات و نمایش هستیم اما در آموزش و پرورش غفلت کرده‌ایم و در نتیجه این دغدغه در معاونت پرورشی و فرهنگی به وجود آمد که آن را احیا کنیم و در سراسر کشور جریان‌سازی شود. در ترویج ادبیات دفاع مقدس و انتقال تجارب نویسندگان و بازیگران تئاتر کشور از تئاتر مدرسه‌ای استفاده می‌کنیم و هر استان می‌تواند با توجه به پوشش، گویش،‌ فرهنگ،‌ صنایع دستی، بزرگان و دستاوردهای خود در این تئاتر شرکت کند .

محتوای نمایشنامه‌های این تئاتر را اداره کل انتخاب می‌کند یا این محتوا با انتخاب معلم و دانش‌آموز مشخص می‌شود؟

این موضوع را به خود دانش‌آموز واگذار کردیم تا براساس شاخص‌های موجود محتوای نمایشنامه را مشخص کنند. افراد می‌توانند آزادانه و تحت نظر استادان هنری محتواهای تئاتر را انتخاب کنند یا محتوای آموزشی با تئاتر به دانش‌آموز منتقل شود.

اجرای تئاتر دانش‌آموزی در راستای تفاهم نامه اداره کل با بنیاد سینمایی فارابی است؟

به نکته ظریفی اشاره کردید؛ خیر، اما انتظار داریم وزارت ارشاد به آموزش و پرورش ورود پیدا کند زیرا سرمایه گذاری برای دانش‌آموز هزینه نیست. آمادگی کامل داریم تا با بنیاد سینمایی فارابی و وزارت فرهنگ و ارشاد در زمینه تربیت هنری و اسلامی دانش‌آموزان همکاری داشته باشیم .

برای اجرای تئاتر مدرسه‌ای با ارگان و دستگاه دیگری تفاهم نامه و همکاری دارید؟

خیر، برای اجرای این برنامه از ظرفیت داخلی خود استفاده کردیم تا فضا را فراهم کنیم. وزیر آموزش و پرورش نیز به مهارت آموزی و هنر توجه ویژه دارند. با زبان تئاتر و نمایش می‌توان به دانش‌آموزان برای ارتباط با ارزش‌هایی چون شهدا، دفاع مقدس و معرفی زندگی چهره‌های ملی کشور کمک کرد .

مریم احمدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار