معرفی جاذبه های خراسان جنوبی:

چنشت ، سرزمین رنگ ها

سربیشه (پانا) - چِنشت، یکی از روستاهای دهستان نهارجان بخش مود شهرستان سربیشه در استان خراسان جنوبی است.جمعیت این روستا در سال ۱۳۸۵ بنا به سرشماری مرکز آمار ایران ۱۰۰۹ نفر بوده‌است. این روستا به علت جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری در استان خراسان جنوبی شناخته می‌شود.

کد مطلب: ۸۰۹۳۹۱
لینک کوتاه کپی شد
چنشت ،  سرزمین رنگ ها

روستای چنشت به علت قرار گرفتن در میان ۴ رودخانه و نیز کوهستانی بودن آن، دارای باغات و مزارع بسیاری است. آب و هوای آن معتدل کوهستانی بوده که از زمستانهای سرد و تابستانهای خنک برخوردار است. ارتفاع آن از سطح دریا برابر ۲۱۵۰ متر است.

چنشت را هم وزن «بهشت» می‌دانند، که پیش از این به علت زیبایی طبیعی و وجود چهار رودخانه فصلی و نیز سرسبزی آن، گروهی از دامداران در سالیان دور، این منطقه را جهت سکونت خود برگزیدند و به مرور زمان، نام کنونی را به خود گرفته‌ است.

غار چنشت که یکی از شگفتی های این روستاست ،بر اساس متون تاریخی، 614 سال پیش به وسیله «سیدمحمد مشعشع» کشف شده است. بنا به قول حسامی، سیدمحمد مشعشع پس از کشف غار، اجساد سیدمحمد علوی و دو فرزندش که از مبارزین علوی بوده‌اند و به دست عُمّال خلیفه عباسی به شهادت رسیده و در این غار رها شده بودند را یافته و اجساد را از غار به بیرون منتقل و در سردابه‌ای به خاک سپرد و بر آن سردابه بقعه‌ای ساخت که هم اکنون نیز آن بقعه موجود است.

غار چنشت در چندین هزار سال پیش بر اثر وقوع زلزله‌ای بزرگ تشکیل شده است. این غار فضاهای عجیب و متفاوتی دارد و در بعضی مواقع عبور از آن به سختی صورت می‌گیرد. در هر نقطه‌ای از غار آثار مرگ و حیات پراکنده است. آثار حیات قطعات سفال، چوب و پارچه هستند و از آثار مرگ نیز میتوان به استخوان‌های درهم شکسته و اجساد نیمه متلاشی اشاره کرد. وجود این آثار در غار چنشت حکایتگر این امر است که آن محل در دوران درازی از تاریخ به عنوان پناهگاهی امن مورد استفاده فراریان و مظلومان بوده است.

همچنین در غار چهل چاه که دیگر غار روستا است و در نزدیکی غار چنشت قرار دارد، اجساد ۱۴ نفر مرد، زن و کودک مشاهده می‌شود که احتمالا در غار پناه آورده‌اند و بر اثر گل گرفتن ورودی غار و بستن راه فرار آنها، در داخل غار کشته شده‌اند.

مزار سید حامد علوی نیز در روستای چنشت واقع شده و از اماکن تاریخی و مذهبی این روستا محسوب می شود . بنابر روایات ، سید حامد علوی از فرزندان امام جعفر صادق (ع) بوده است که توسط عمال خلیفه عباسی در چنشت زخمی و در محل بیتوته خود ، یعنی" غار چنشت" فوت کرده است . پس از کشف غار ، نسبت به انتقال اجساد سید حامد علوی و دو فرزندش به درون بقعه‌ ای که به این منظور ساخته شده بود ، اقدام می ‌شود .

شغل اصلی مردم روستا کشاورزی و دامداری است. در این روستا تعداد۱۷ مرکز پرورش مرغ (مرغداری) بوده و تعدادی از مردم این روستا به این شغل مشغول می‌باشند. زنان این روستا به صنایع دستی علاقه و اشتغال دارند برخی از مردم به شغل قالی بافی و فرش بافی نیز اشتغال دارندو در ایام بهار و تابستان مردم به جمع آوری داروهای گیاهی در کوهستانهای اطراف مشغول می‌باشند.

مردم روستای چنشت به ویژه زنان و دختران اغلب از پوشاک محلی و سنتی استفاده می ‌کنند دختران چنشتی از لباس‌های بلندی مانند دامن پاچین ‌دار، قبای بلند، روسری و سربند و شلیته‌های خراسانی استفاده می‌ کنند.

تنوع رنگ در لباس‌های محلی مردم روستا جلوه خاصی به آنها می ‌بخشد به طوری که به روستا لقب سرزمین رنگ‌ها داده اند.

سوغاتی‌‌های معروف روستای چنشت عبارتند از: زعفران، کشک محلی، زرشک، گردو و بادام خشک، میوه‌های خشک، قالیچه‌های بسیار کوچک و نوعی گبه نیز از دیگر سوغاتی‌های این روستا است.

از غذاهای رایج و لذیذ این روستا می‌‌توان به انواع آش‌ها، آبگوشت‌های محلی، اشکنه و کشک محلی اشاره کرد.

روستای چنشت با روستاهایی همچون اصقول،کلاته سلیمان،چهکندوک و رزق همسایه و همجوار می باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار