گردهمایی معاونین ادارات آموزش و پرورش نواحی و شهرستانها و رؤسای ادارات ستادی اداره کل آموزش و پرورش البرز

کرج (پانا) - گردهمایی معاونین ادارات آموزش و پرورش نواحی و شهرستانها و رؤسای ادارات ستادی اداره کل آموزش و پرورش البرز در کانون فرهنگی تربیتی شهید فهمیده با هدف تجلیل و تکریم از یک سال تلاش بی شائبه همکاران و تبیین سیاست ها برنامه های آموزش و پرورش بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برگزار گردید.

کد مطلب: ۸۰۵۲۰۸
لینک کوتاه کپی شد
گردهمایی معاونین ادارات آموزش و پرورش نواحی و شهرستانها و رؤسای ادارات ستادی اداره کل آموزش و پرورش البرز

به گزارش خبرنگار پانا از البرز به نقل از اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی آموزش و پرورش البرز، خسرو ساکی در این گردهمایی ضمن تبیین ضرورت تدوین سند تحول آموزش و پرورش و جهت گیریها و چرخش هایی (تغییراتی) که با اجرای مفاهیم و راهکارهای این سند در زیر نظام های ۱- راهبری و مدیریت ۲- برنامه درسی ۳- تربیت معلم و تأمین منابع انسانی ۴- تأمین و تخصیص منابع مالی ۵- تأمین فضا ،تجهیزات و فناوری ۶- پژوهش و ارزشیابی صورت می پذیرد، گفت: کلیه برنامه ها و فعالیت آموزش و پرورش از ستاد تا صف (از وزارتخانه تا مدرسه) باید مبتنی بر مفاهیم، اهداف و راهکارهای سند تحول، پیگیری و انجام گردد.

وی افزود: آموزش و پرورش در نظر دارد بر اساس برنامه درسی ملی با فعالیت در یازده حوزه یادگیری ۱- قرآن و عربی ۲- زبان و ادبیات فارسی ۳-فرهنگ و هنر ۴-سلامت و تربیت بدنی ۵- کار و فن آوری ۶-علوم انسانی و مطالعات اجتماعی ۷-ریاضیات ۸-علوم تجربی ۹-زبان های خارجی ۱۰-آداب و مهارت های زندگی و بنیان خانواده ۱۱-حکمت و معارف اسلامی و شش ساحت: ۱- تعلیم و تربیت اعتقادی، عبادی اخلاقی ۲-تعلیم و تربیت اجتماعی و سیاسی ۳- تعلیم و تربیت زیستی و بدنی ۴- تعلیم و تربیت زیبا شناختی و هنری ۵- تعلیم و تربیت علمی و فناورانه ۶- تعلیم و تربیت اقتصادی و حرفه ای زمینه پرورش پنج عنصر: ۱- تفکر تعقل ۲- علم ۳- ایمان ۴- عمل ۵- اخلاق را در شخصیت دانش آموزان فراهم آورد تا منجر به بهبود چهار رابطه: ۱- انسان با خود ۲- انسان با خدا (خالق) ۳- انسان با دیگران( خلق ) ۴- انسان با طبیعت (خلقت) گردد و در نهایت دانش آموزان را به مراتبی از حیات طیبه در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی برساند که سعادت دنیا و آخرت آنها را تأمین نماید.

مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز تصریح کرد: برای اجرای نقشه راه فوق الذکر نیاز به مدرسه ای داریم که در افق ۱۴۰۴ دارای ویژگیهای ذیل باشد:

  1. تجلی بخش فرهنگ غنی اسلامی و انقلابی در روابط و مناسبات با خالق، جهان خلقت، خود و دیگران «به ویژه تکلیف گرایی، مسئولیت پذیری، کرامت نفس، امانتداری، خودباوری، کارآمدی، کارآفرینی، پرهیز از اسراف و وابستگی به دنیا، همدلی، احترام، اعتماد، وقت شناسی، نظم، جدیت، ایثارگری، قانون گرایی، نقادی و نوآوری، استکبار ستیزی، دفاع از محرومان و مستضعفان و ارزش های انقلاب اسلامی.»
  2. نقطه اتکای دولت و ملت در رشد ، تعالی و پیشرفت کشور و کانون تربیت محله
  3. برخوردار از قدرت تصمیم گیری و برنامه ریزی در حوزه های عملیاتی در چارچوب سیاست های محلی، منطقه ای و ملی
  4. نقش آفرین در انتخاب آگاهانه، عقلانی، مسئولانه و اختیاری فرآیند زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی دانش آموزان بر اساس نظام معیار اسلامی
  5. دارای ظرفیت پذیرش تفاوت های فردی، کشف و هدایت استعدادهای متنوع فطری و پاسخگویی به نیاز ها، علایق و رغبت دانش آموزان براساس نظام معیار اسلامی
  6. یادگیرنده، کمال جو، خواستار تعالی مستمر فرصت های تربیتی، تسهیل کننده هدایت یادگیری و تدارک بیننده خودجوش ظرفیت های جدید در خدمت تعلیم و تربیت
  7. خودارزیاب، مسئول و پاسخگو نسبت به نظارت و ارزیابی بیرونی
  8. تامین کننده نیازهای فردی و اجتماعی و محیط اخلاقی، علمی، امن، سالم، بانشاط، مهرورز و برخوردار از هویت جمعی
  9. برخوردار از مربیان دارای فضایل اخلاقی و شایستگی های حرفه ای با هویت یکپارچه توحیدی بر اساس نظام معیار اسلامی
  10. مبتنی بر رویکرد مدیریتی نقد پذیر و مشارکت جو
  11. متکی بر ارکان تعلیم وتربیت و بهره مند از ظرفیت عوامل سهیم و مؤثر و مبتنی بر مشارکت ذینفعان با تاکید بر مربیان، دانش آموزان و خانواده
  12. برخوردار از بهره فناوری آموزشی در سطح معیار؛ با توجه به طیف منابع و رسانه های یادگیری ( شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات )
  13. دارای ظرفیت تصمیم سازی برای نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی
  14. دارای تعامل اثر بخش با مساجد و دیگر نهادها، مراکز مذهبی و کانون های محلی نظیر فرهنگ سراها، کتابخانه های عمومی و برخوردار از ارتباط مستمر و موثر با عالمان دینی، صاحبنظران و متخصصان
  15. دارای پیوند مؤثر با موضوعات و مسائل جامعه در مقیاس محلی، منطقه ای و ملی با حضور فعال در حیاط اجتماعی

لذا با جذب مشارکت همه عوامل درون و بیرون آموزش و پرورش باید نسبت به ساخت چنین مدارسی اهتمام ورزید.

در پایان این نشست با اهداء لوح تقدیر به حاضرین در این گردهمایی از یک سال کار و تلاش آنها تشکر و قدردانی گردید .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار