معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‎و‌پرورش: شکاف میان عمل و نظر در توجه به آموزش و پرورش باید رفع شود

ساری (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد برای آنکه آموزش و پرورش نقش واقعی خود در توسعه کشور را ایفا کند، باید شکاف میان گفتمان عمل و نظر در توجه به آموزش و پرورش رفع شود.

کد مطلب: ۸۰۴۱۹۴
لینک کوتاه کپی شد
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‎و‌پرورش: شکاف میان عمل و نظر در توجه به آموزش و پرورش باید رفع شود

علی‌رضا کاظمی در همایش فعالان عرصه تربیتی که در اردوگاه شهدای دانش‌آموز شهرستان ساری برگزار شد، با تأکید بر اینکه باید گفتمان امور تربیتی و گفتمان پرورشی و فرهنگی به گفتمان اول آموزش و پرورش تبدیل شود، گفت: «در این نوع نگاه در سند تحول بنیادین نیز برای رسیدن به هدف غایی‌اش که دست‌یابی به حیات طیبه است، تأکید شده است.»
کاظمی با اشاره به لزوم توجه به مسائل به صورت تمام‌ساحتی گفت: «این مهم بزرگ‌ترین چرخش و تحولی است که در نظام آموزش و پرورش پس از اجرای سند تحول بنیادین رخ می‌دهد تا نظام آموزشی کشور از یک نهاد صرفا آموزشی به یک نهاد فرهنگی و تربیتی تبدیل شود.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بر نگاه جامع به مسائل تربیتی و حضور تمام نیروی انسانی آموزش و پرورش در امور تربیتی برای دست‌یابی به تحول مورد نظر سند تحول بنیادین تأکید کرد.
کاظمی با بیان اینکه آموزش و پرورش با محدودیت‌های متعدد روبه‌رو است و هنوز تبدیل به گفتمان و دغذغه اول جامعه نشده است، گفت: «زمانی آموزش و پرورش واقعی می‌تواند نقش خود را در توسعه و رشد یک کشور ایفا کند که در نظر و عمل بر صدر بنشیند.»
او یادآور شد: «امروز بزرگ‌ترین شکاف جامعه، شکاف میان گفتمان عمل و نظر در توجه به آموزش و پرورش است که چالش‌های بسیاری را ایجاد می‌کند.»
کاظمی از چالش‌های درونی آموزش و پرورش به نگاه تفکیکی به مسائل آموزشی و پرورشی اشاره کرد و گفت: «تا زمانی که تنها مربی پرورشی را مسئول تربیت یک دانش‌آموز بدانیم، راه به جایی نخواهیم برد.»
کاظمی سه کارکرد مهم آموزش و پرورش را انتقال دانش به دانش‌آموزان، انتقال ارزش‌ها و باورهای دینی و اعتقادات جامعه به نسل‌های بعدی و انتقال مهارت‌ها و توانمندی‌های مهارتی به دانش‌آموزان برشمرد.
او افزود: «همه‌ی متغیرهای تعلیم و تربیت باید در خدمت امور تربیتی و مسائل پرورشی و فرهنگی باشد و معلم و مدیر یک مربی تربیتی باشد.»
این مسئول با اشاره به کمبود شدید منابع انسانی در اموزش و پرورش و به خصوص حوزه پرورشی و فرهنگی گفت: «با تمام محدودیت‌ها و چالش‌ها مسئول هستیم که آموزش و پرورش را در شرایط موجودحفظ و به سمت وضع مطلوب هدایت کنیم.»
کاظمی با اشاره به نیاز به برنامه امور تربیتی بر مدار برنامه‌ای از ستاد تا صف ادامه داد: «نیازمند تغییرات اساسی در برنامه ها و رویکردهای حوزه تربیتی هستیم و در این راستا۲۰ سیاست و راهبرد برای فعالیت های پرورشی تدوین شده است.»
وی ادامه داد: «سه راهبرد به عنوان اولویت های اساسی با توجه به اقتضائات جامعه مد نظر است که شامل توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز، قرآن و عترت، توسعه مهارت‌های دانش‌آموزی و فعالیت‌های اخلاق محور , ایجاد روحیه امید و نشاط در بین دانش‌آموزان است.»

او با تاکید بر اینکه الگوهای برنامه‌ریزی باید در کف مدرسه تغییر کند، گفت: «نخستین گام این است که هیچ گزارش و اطلاعات مازادی از مربیان نخواهیم و حجم بخشنامه‌های تکراری را کم کنیم و نگاهمان را از فعالیت‌های رقابتی و مسابقه به سمت فعالیت‌های عمومی و فراگیر در کف مدرسه برگردانیم.»
کاظمی افزود : «طرح همیار مشاور اگه به یک شبکه بزرگ مشاوره ای در صف مدارس و کلاس ها تبدیل شود اثر بخش‌ترین راهکار برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی خواهد بود.»

این مقام مسئول با اشاره به غفلت از استفاده از فضای مجازی و حرکت در فضای مجازی گفت: «با روش‌ها و برنامه‌ هایی که برای دانش آموزان جذاب است و برنامه ریزی بر مبنای نیاز دانش آموزان مانند اردوهای دانش آموزی می توانیم اعتماد به نفس و مهارت دانش‌آموزان را در عرصه‌های مختلف ارتقا بخشیم.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: « با حاکمیت نگاه آموزشی و غالب بودن ساحت علمی بر همه ساحت‌های دیگر، تمرکز اولیا مربیان و مدرسه بر فضای دانش‌زده و دانش‌محور قرار گرفته است که به آسیب‌های متعدد در آینده دانش‌آموزان منجر می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار