رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران: از فرصت طلایی نوروز استفاده کنید تا افکار نا امید جامعه را دوباره امیدوار کنیم

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران گفت نوروز یک فرصت طلایی و بزنگاهی کم نظیر برای شهر ماست. برای ما که با شعار «اُمید، مشارکت و شکوفایی» آمده ایم. نوروز فرصتی است تا افکارِ نا اُمیدِ جامعه دوباره اُمیدوار شود.

کد مطلب: ۸۰۲۳۶۷
لینک کوتاه کپی شد
رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران: از فرصت طلایی نوروز استفاده کنید تا افکار نا امید جامعه را دوباره امیدوار کنیم

محمد جواد حق‌شناس در نطق پیش از دستور جلسه روز سه شنبه شورا، به پیشینه تاریخی نوروز در فرهنگ ایرانی پرداخت و افزود: شهر را فرصت هایی است که در آن شهروندان، شهر را فرا می خوانند و زندگی روزمره شهری رنگ و جانی دگرگون می‌یابد. درک این فرصت های شهری، مهمترین بارزه‌ی یک نظام مدیریتِ شهری است که عزمِ تغییر و اصلاح دارد و هر چه این فرصت ها و دریافتِ آن ها برآمده از فرهنگِ زیستِ مردم و شهروندانِ شهر باشد، بر احوال و اصلاحِ رویکردهای شهری بیشتر و بیشتر می‌افزاید. امروز و در فاصله‌ی کمتر از ۱ ماه تا آغاز مهم ترین رویداد فرهنگی و اجتماعی کشور، قصد دارم از بیم و اُمیدهای حوزه‌ی فرهنگ و جامعه، به عنوان مهم ترین، حساس ترین و در عین حال مظلوم ترین حوزه‌ی حیات اجتماعی در جامعه‌ی ایران با شما سخن بگویم.

نوروزِ پیروز در راه است. اصیل ترین، کهن ترین و با شکوه ترین میراث فرهنگیِ مشترک همه ما ایرانیان و تمام فارسی زبانان پیش روی ماست. در زمانه ای که به ظاهر مسئله‌ اصلیِ جامعه‌ی ایرانی اقتصاد و معیشت قلمداد می شود، باید گفت که این مسئله به واقع مسئله نیست، بلکه عارضه ای است ناشی از مسئله‌ی اصلی، که به عقیده‌ی بسیاری از متفکرین و اندیشمندان علوم انسانی در کشور، فرهنگ است. مشکل آنجاست که سرمایه های فرهنگی و اجتماعی ما به حاشیه رفته و نشاط، امید، آرامش، پاکی، همدلی، همنوایی و همبستگی ما کم تر و کم تر شده است.

در این شرایط که از یکسو آحاد جامعه اعم از مردم و مسئولین، مسئله را با عارضه اشتباه گرفته اند و حوزه فرهنگ در حال حاضر به حاشیه رانده اند، این نگرانی افزون تر می شود. مدیریت فرهنگی کشور باید از معدود فرصت های ناب خود برای ترمیم و بازسازی مؤلفه های فرهنگی و اجتماعی در کشور استفاده کند. اهمیتِ استفاده از این فرصت ها به گونه ای است که میزانِ آن برای سنجش مطلوبیت عملکرد مدیریتی در حوزه فرهنگی و اجتماعی کافی خواهد بود.

به بیان دیگر، زمانی می توان گفت که مدیریت فرهنگی و اجتماعی درست و دقیق عمل کرده که از فرصت های خود برای ترمیمِ ساحتِ به حاشیه رانده شده‌ی فرهنگی و اجتماعی، به خوبی استفاده کند. در این راستا، آیین نوروز، چهارشنبه سوری و سیزده بدر به عنوان بارزترینِ نمودهای ایرانِ باستان و مهم ترین فرهنگ ناملموسِ به جا مانده از تاریخ، که پس از پذیرش اسلام عزیز توسط ایرانیان با تایید و حمایت بزرگان دین و مذهب تشیع همچنان پایدار مانده است.

تمدن و فرهنگ کهن پارسی، فرصتی برای همگرایی در عین تفاوت، تعامل در عین تنوع و در یک کلام پیوند خوردنِ اقوام، نژادها، اقلیت ها، مذاهب و تمامی گروه های فرهنگی فعال در کشور است. نوروز نه فقط بستری برای جلوه گری و تعالی فرهنگ، بلکه فرصتی است تا از طریق بالفعل کردنِ ظرفیت های اجتماعیِ پنهان در بطن جامعه نیز، مؤلفه های مغفول سرمایه اجتماعی در پایتخت یعنی اعتماد، مشارکت و رضایت از زندگی را بازسازی و بازنمایی نماید. این سرمایه عظیم اجتماعی کدورتها، نا اُمیدی ها، ناپاکی ها و بی اعتمادی ها را می زداید و به جای آن شادمانی، اُمید و نشاط و اعتماد می آفریند.

همکاران محترم؛ همه‌ ما به خوبی از شرایط کنونی جامعه مطلع هستیم و نسبت به بیم هایی که در خصوص سست شدن پایه های نظام اجتماعی امروزِ ما مشاهده می شود، اشراف داریم. مصادیق این ریزش در ماه های اخیر هر روز خود را به شکلی جدید نمایان کرده و شوربختانه روز به روز بر شدت و تعداد آن ها افزوده می شود. باید اقرار کرد که آستانه‌ی تحمّل، تاب آوری و سطح پایداریِ اجتماعی در ایران به نقطه ای بحرانی رسیده است.

در چنین شرایطی، نوروز یک فرصت طلایی و بزنگاهی کم نظیر برای شهر ماست. برای ما که با شعار «اُمید، مشارکت و شکوفایی» آمده ایم. نوروز فرصتی است تا افکارِ نا اُمیدِ جامعه دوباره اُمیدوار شود.اعتماد سلب شده میان مردم، ترمیم شود. دل های اندوهگین، با نشاط شوند. و فرصتی است تا جامعه به لحاظ روحی و ذهنی، بازسازی شود.

حاجی فیروز و نوروزخوانان ما امروز و بعد از این جلسه خواهند آمد تا آمدن نوروز را به شهروندان بشارت دهند. این بار شهرداری تهران آمده است تا با زبان حاجی فیروز که پیام اوران شادی و طراوت، دوستی و صلح هستند به میان مردم برود و پیام شادمانی و آمدن نوروز را بدهد. از همه عزیزان حاضر در این صحن به ویژه همکاران محترم شورا دعوت می کنم تا پس از پایان این نشست به استقبالشان برویم و تاکید کنیم در ایام نوروز ۹۷ با مشارکت و حضور فعّال در ویژه برنامه های مدیریت شهری پایتخت، نوروزی متفاوت برای شهروندان تهرانی و گردشگران نوروزی که میهمان شهرمان تهران زیبا و دیدنی هستند، با همکاری یکدیگر رقم بزنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار