استاد مظاهری جز کتاب به هیچ چیز دلبستگی نداشت

استاد جمشید مظاهری جز کتاب به هیچ چیز دلبستگی نداشت، همواره وقتش را صرف اصفهان شناسی می کرد و به جستجوی حقیقت ها می پرداخت.

کد مطلب: ۸۰۲۳۲۸
لینک کوتاه کپی شد
استاد مظاهری جز کتاب به هیچ چیز دلبستگی نداشت

مراسم یادبود استاد جمشید مظاهری با عنوان"در سوگ جمشید"، در محل کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد. در این مراسم که با استقبال و حضور اساتید دانشگاه، دانشجویان و اقشار مختلف جامعه به همت مرکز آفرینش های ادبی قلمستان، موزه هنرهای معاصر و مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل از مراکز سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برپا شد، دکتر مهدی نوریان و دکتر اصغر دادبه در خصوص شخصیت، فعالیت ها و سبک زندگی استاد جمشید مظاهری به سخنرانی و ارائه مطالبی پرداختند.

در ابتدای این مراسم اصغر دادبه، مرگ استاد جمشید مظاهری را سخت و غیرقابل باور توصیف کرد و گفت: استاد مظاهری از آن دسته انسان هایی بود که معنی زندگی را برای خودش تعریف کرده و تلاش خود را برای رسیدن به این معنی کرده بود که دائم دیدیم و شنیدیم. او به واقع مردانه ایستاده بود و هر معلمی که به معنای واقعی معلم باشد این کار را می کند و مردانه زندگی خودش را می سازد.

استاد فلسفه دانشگاه تهران تصریح کرد: در گذشته که نسخه های متعدد و تصحیح شده دیوان حافظ در اختیار مردم نبود، مردم بیشتر از حال با حافظ مأنوس بودند. اما اکنون با وجود امکانات مختلف و نسخه های متعدد دیوان حافظ، اما مردم دیگر آن الفت سابق را با شعر حافظ ندارند.

دادبه در پایان صحبت هایش گفت: آیا حیف نیست که راه و روش این مردان ادامه دار نباشد؟ من از قاعده ها صحبت می کنم نه استثناء؛ بزرگترین اندوه ما این است که برای کسانی مانند استاد مظاهری جانشینی وجود ندارد. اگر تمام دنیا را بگردید باز هم هیچ جا ایران نمی شود پس به جوانان توصیه می کنم که در این کشور بمانید و تلاش کنید ارتباطی که استاد مظاهری با این فرهنگ داشت را حفظ و ترویج دهید.

در بخش دیگری از این مراسم، استاد مهدی نوریان، استاد ادبیات دانشگاه اصفهان شناخت در ادبیات را بسیار ضروری توصیف کرد و گفت: برخی فکر می کنند ادبیات یک درس حفظ کردنی و ساده است در صورتی که در این رشته باید به شناخت توجه ویژه ای داشت. استاد مظاهری از کسانی بود که وقت خود را صرف کتابخوانی، حاشیه نویسی و معرفی کتاب به دیگران می کرد و به همین جهت همواره معلومات ایشان به روز بود و هیچ نکته ای را فراموش نمی کرد.

وی ادامه داد: ایشان جز کتاب به هیچ چیز دلبستگی نداشت، همواره وقتش را صرف اصفهان شناسی می کرد و به جستجوی حقیقت ها می پرداخت، می توان گفت استاد مظاهری که دست پرورده راستین فرهنگ درخشان ایران بود، در اصفهان شناسی به مرجعیت رسیده بود.

پس از صحبت های نوریان، ابراهیم اسماعیلی، آقای وطن خواه و استاد خسرو احتشامی از شاعران اصفهان به شعر خوانی پیرامون شخصیت و جایگاه استاد جمشید مظاهری پرداختند.

گفتنی است؛ جمشید مظاهری، ادیب، نویسنده، اصفهان شناس و استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان بود، این پژوهشگر برجسته روز پنجشنبه ۱۹ بهمن ماه 96 در اثر بیماری قلبی و کلیوی در بیمارستان چمران دار فانی را وداع گفت

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار