برگزاری نشست تخصصی "مکتب فلسفه اصفهان" در کتابخانه مرکزی

نشست تخصصی "نقش مکتب فلسفی اصفهان در تحولات فلسفی ایران و جهان اسلام" با حضور دکتر دهباشی، در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۵۳۷۹۴۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا ، نگاه به نقش اصفهان در این مکتب فلسفی و جایگاه آن به عنوان یک شهر بزرگ فلسفی و البته تاریخی، بهانه برگزاری نشست‌هایی تخصصی شده که از سوی مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان مورد توجه قرار گرفته است.
این مرکز در تلاش است که فلسفه شهر اصفهان را به عنوان یک جهان‌شهر فلسفی، به میزان قابل توجهی مورد توجه قرار داده و برای تبیین بنیان‌های آن، گام‌هایی اساسی برداشت.
نباید فراموش کرد که این شهر تاریخی، به عنوان یک شهر فلسفی، تأثیرات قابل توجهی در تحولات فلسفی ایران‌زمین داشته و بررسی آن می‌تواند، چراغ راهی برای آینده آن باشد.
نشست تخصصی "نقش مکتب فلسفی اصفهان در تحولات فلسفی ایران و جهان اسلام" با حضور دکتر دهباشی، دوشنبه 5 مهرماه راس ساعت 17 در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار می‌شود.
رئیس مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با اشاره به مهم‌ترین مباحثی که در این نشست مطرح می‌شود، گفت: تاثیر علوم عقلی در فرهنگ و تمدن بشری از دوره ایران باستان تا عصراعتلای آن یعنی دوره صفوی، با تبیین نظریات برجسته‌ترین فیلسوفان ایرانی که در مکتب خانه فلسفی اصفهان رشد یافته‌اند بسیار زیاد بوده است.
دکتر حمید فرهمند ادامه داد: این فیلسوفان، تعالیم حکمی و فلسفی خویش را نه تنها در ایران بلکه برای همه جهانیان منتشر کرده‌اند، از ابن مسکویه و ابن سینا گرفته تا بزرگانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، خاندان آل ترکه و بالاخره ستارگان آسمان فلسفه حکمت، میرداماد و میرفندرسکی که آن را به اوج رسانیدند.
وی با اشاره به دلایل برگزاری نشست‌های تخصصی با این موضوع و نتیجه مهم این نشست تخصصی بیان کرد: این نشست تخصصی قصد دارد گام مهمی را در راستای اعتلای فرهنگ اقشار مختلف جامعه به خصوص نسل جوان داشته باشد. بدون شک با تداوم برگزاری نشست‌هایی از این دست، می‌توان گامی اساسی در راستای اعتلای فرهنگ اقشار شهر اصفهان برداشت.
رئیس مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در ادامه افزود: این مرکز همچنین می‌تواند با برگزاری این نشست‌های تخصصی، افرادی را که در مهد فلسفی اصفهان رشد و نمو یافته‌اند و تاثیرمستقیم یا غیرمستقیمی در سیر تحولات فلسفی ایران و جهان ایفا کرده اند.
وی معتقد است که با تداوم برگزاری این نشست‌ها، می‌تون فرصت را در اختیار کسانی گذاشت که در این مکتب، رشد کرده‌اند و حالا فرصتی برای ابراز وجود آنها فراهم شده است.
مکتب فسلفی اصفهان ارجمندترین مکتب فکری شیعی به شمار می‌رود، پروفسور هانری کوربن آن را از غبار فراموشی بیرون کشید و به جهانیان شناساند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار