افتتاح رسمی کمربند ریلی استان قم با حضور رییسجمهور
خبرگزاری پانا: راهآهن کمربندی قم به عنوان یکی از طرحهای مهرماندگار در حوزه حمل و نقل ریلی با حضور رییسجمهور به طور رسمی افتتاح و مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری پانا، محمود احمدی نژاد که صبح امروز (سه شنبه) به منظور بهرهبرداری از پروژه های عمرانی و زیربنایی و بازدید از پروژه در حال اجرای منوریل و افتتاح ۷ هزار واحد مسکن مهر وارد این استان شده بود، ابتدا کمربند ریلی استان به طول ۶۰ کیلومتر را به طور رسمی افتتاح کرد.
رییس جمهور پس از توضیحات دستاندرکاران اجرای این پروژه و قرار گرفتن در جریان جزئیات احداث این خط آهن با بیان اینکه پروژههای راهآهن همواره جزء پروژههای بزرگ و پرهزینه است، اظهار داشت: البته با توجه به ثمرات اجرای چنین طرحهایی، اجرای آن به نفع عمران و سازندگی کشور است.
وی در ادامه با بیان اینکه خدا را شاکرم که بار دیگر توفیق عرض ارادت خدمت حضرت فاطمه معصومه(س) این بانوی بزرگوار را به بنده عطاء کرد و این سفر با بهرهبرداری از چند طرح برای خدمت به مردم شجاع، مؤمن و تاریخساز قم همراه شد، گفت: مردم قم هزاران سال است که همراه ملت ایران و به طور خاص از ۱۴۰۰ سال پیش از حریم نبوت و امامت و ارزشهای الهی با عشق به پیامبر(ص) و آل او صیانت کردهاند.
احمدینژاد افزود: امروز قم به شهری بزرگ تبدیل گردیده که تحولات و پیشرفت آن برای تبدیل شدن به شهری که شایسته مردم قم و حرم حضرت فاطمه معصومه(س) باشد به سرعت در حال انجام است.
رییسجمهور تصریح کرد: قبلاً انجام هر یک از پروژههایی که قرار است در قم افتتاح شود جزء آرزوهای دستنیافتنی بود اما امروز حجم زیادی از چنین پروژههایی با هم در حال اجراست و با توجه به گرایش روزافزون مردم برای سفر به قم باید این شهر به سرعت توسعه یافته و یک محیط الهامبخش برای زندگی باشد.
احمدینژاد با اشاره به اینکه عبور خط آهن از داخل شهرها، محیطهای شهری را از هم گسسته میکند، خاطر نشان کرد: به لطف خدا و با همت زحمتکشان و دستاندرکاران امروز خط آهن قم از محیط شهری این منطقه خارج شده و از این بابت از همه زحمتکشان و دستاندرکاران تشکر میکنم.
رییسجمهور از مجریان این طرح خواست تا با رمز یا مهدی(عج) بهرهبرداری از این پروژه را رسماً آغاز نمایند.
خروج قطارهای باری از داخل شهر، کاهش آلودگیهای صوتی و زیستمحیطی، تسریع در حمل و نقل بار، کاهش سوانح و افزایش ایمنی سفر، کاهش ترافیک جادهای، مصرف سوخت و زمان سفر از جمله مزیتهای احداث این کمربند ریلی در استان قم است.
این پروژه به طول ۶۰ کیلومتر و عرض کلی ۱۲ متر در طول مسیر برای احداث دو خط رفت و برگشت به طور کامل و صد در صد زیرسازی شده و امروز بهرهبرداری از یک خط ریلی آن آغاز و احداث خط دوم آن تا پایان سال اجرا خواهد شد.
برای اجرای این طرح که ۲.۵ سال زمان صرف آن شده است؛ حدود ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه گردیده و در طول این مسیر ۱۷۵ پل و گذرگاه به طول ۶۰۰ متر و یک تونل به طول ۴۰۰ متر احداث شده است.
استاندارد این خط آهن برای قطارهای مسافربری و باربری با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته شده است.
ارسال دیدگاه