غضنفری در پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران:

سال 91، سال اوج فشار تحریم‌ها بود/تحریم‌های نفتی درآمد ارزی کشور را نصف كرد

خبرگزاری پانا: وزیر صنعت، معدن و تجارت سال 92 را سال قطع وابستگی اقتصاد کشور به نفت دانستو اظهار كرد: تحریم های نفتی در سال 91 باعث شد تا درآمد صد میلیارد دلاری کشور کاهش یابد و درآمد ارزی کشور نصف شود.

کد مطلب: ۷۴۴۵۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، مهدی غضنفری در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به نامگذاری سال 92 به نام سال حماسه سیاسی و اقتصادی از جانب مقام معظم رهبری و وظیفه دولت برای تحقق این شعار، گفت: باید همگی تلاش کنیم تا اهداف نظام در این خصوص تحقق پیدا کند.
وی با اشاره به وظایف مختلف وزارت خانه مطبوعش افزود: سال 91 سال سختی برای ما بود اما خیرهای مهمی نیز برای کشور داشت.
غضنفری سال 91 را سال اوج فشار تحریم ها دانست و گفت: سال گذشته دشمنان همه تلاششان را کردند تا تحریم های دردآور را تحمیل کنند تا به زعم خودشان باعث فشارهای اجتماعی به مردم و در نتیجه تنگ شدن عرصه بر نظام اسلامی شوند.
وی به تحریم های بانکی و در راس آن تحریم بانک مرکزی کشورمان در سطح بین المللی اشاره کرد و افزود: اقتصاد ایران قبل و بعد از انقلاب تا حد زیادی همواره وابسته به درآمدهای نفتی بوده است و تحریم های نفتی باعث شد تا درآمد صد میلیارد دلاری کشور کاهش یابد و درآمد ارزی کشور نصف شود.
غضنفری با بیان اینکه برخی افزایش قیمتها در کشور نیز ناشی از کاهش درآمدهای ارزی بود گفت: وقتی قیمت ارز بالا رفت تامین مواد اولیه برای کارخانه ها سخت شد.
وی با ابراز تاسف از تورم و فشار بر مردم در سال گذشته افزود: با این حال در این شرایط بعد دیگری از فضای کسب و کار نیز فراهم شد و آن کاهش 50 درصدی وابستگی به نفت بود و این گامی بود که باید در ده سال برداشته می شد و این دستاورد مهمتر از هدفمندی یارانه ها بود.
وزیرصنعت، معدن و تجارت با اشاره به کاهش واردات کالاهای غیرضروری و حرکت تولیدکنندگان به سمت تولید این محصولات در داخل اضافه کرد: اکنون بسیاری از ارز مورد نیاز کشور از صادرات غیرنفتی تامین می شود.
غضنفری از واردات 54 میلیارد دلاری و صادرات بیش از 48 میلیارد دلاری کالاهای غیر نفتی در سال 91 خبر داد و گفت: این آمار نشان می دهد فاصله صادرات و واردات کاهش یافته است و درحال برابرشدن این عدد هستیم.
وی با تشکر از همراهی مردم در شرایط اقتصادی کشور در سال 91 و تحمل فشارها افزود: اقتصاد ما نباید وابسته به نفت باشد و این اتفاق در سال 91 افتاد.
غضنفری در ادامه با اشاره به قرارگرفتن 40 درصد اقتصاد کشور در زیرمجموعه این وزارتخانه گفت: ما با 150 کشور خارجی تبادل تجاری داریم و حجم بالایی از ذی نفع را در کشور داریم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به بحث سرمایه گذاری در سال 91 و در شرایط سخت اقتصادی اشاره کرد و افزود: در این شرایط سخت بیش از 50 هزار میلیارد تومان درخواست سرمایه گذاری داشتیم و 3800 پروژه صنعتی معدنی افتتاح شد که 9 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری داشت که موجب اشتغال 69 هزار نفری شد.
وی با برشمردن حرکتهای اقتصادی در دولتهای نظام جمهوری اسلامی گفت: تولید فولاد در کشور دو برابر شده است ، سیمان 2،5 برابر شد و از 35 میلیون تن به 80 میلیون تن رسیده است و مس و آلومینیوم و خودرو دوبرابر شده است و استخراج معادن نیز 2،5 برابر شده است.
غضنفری در بحث تولید افزود: تولید تراکتور، پودرهای شوینده، سنگ آهن، سیمان و کاشی، و دیگر محصولات رشد چشمگیری داشته است هرچند پتروشیمی و خودرو به علت تحریم ها تا حدودی کاهش داشته ایم.
وی با ابراز تاسف از وجود برخی فشارها به تولیدکنندگان از طرف بانکها گفت: برخی از این مسایل به علت فشارهای خارجی بود و امیدواریم بانکها در سال 92 تلاش و کمک بیشتری به تولید کنندگان بکنند.
غضنفری با اشاره به عدد 57 هزار میلیارد تومانی تسهیلات تولید در سال 91 افزود: در حوزه مدیریت بازار نیز کارهای خوبی صورت گرفته است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تحریم ها باعث تاثیرگذاری بر اقتصاد کلان و در نتیجه انتقال آن به اقتصاد خردشده است گفت: با این وجود سال 91 بیست میلیون تن ذخیره سازی کالاهای اساسی داشتیم که بی سابقه است.
غضنفری رتبه اول خصوصی سازی، فضای کسب و کار و سهم 35 درصدی اشتغال، رتبه نخست در جذب سرمایه گذاری خارجی و جایگاه مناسب در بورس و حضور فعال در بخش پژوهشی را از مهمترین دستاوردهای این وزارتخانه برشمرد و افزود: سال 91 تکلیف سنگینی داریم و باید از بازار مراقبت کنیم تا مردم دغدغه معیشت نداشته باشند.
وی با تاکید بر لزوم قطع کشور از وابستگی به نفت تلاش همه مسئولان و مردم را در این خصوص خواستار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار