مدیرکل مشاوره آموزش‌ و پرورش: باید مسیر زندگی دانش‌آموزان را طراحی کنیم

تهران (پانا) - مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش‌ و پرورش بر نقش مشاوران در طراحی مسیر زندگی دانش‌آموزان با توجه به شرایط فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و منطقه‌ای تاکید کرد.

کد مطلب: ۷۱۲۳۴۱
لینک کوتاه کپی شد

نشست تخصصی نمایندگان قطب‌های گروه‌های آموزشی مشاوره امروز سه‌شنبه 24 بهمن باحضور سرگروه‌های آموزشی مشاوران قطب‌های شش‌گانه کشور در دفتر معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش آغاز شد.

این نشست دوروزه با هدف تبیین اهداف و سیاست‌های قطب‌های مشاوره و تعیین خط مشی آینده آنها تشکیل شد که طی آن هر یک از سرگروه‌های آموزشی به ارائه گزارشی از اقدامات، مشکلات و نیازهای قطب خود پرداختند و پیشنهادهایی برای بهبود عملکرد قطب‌ها مطرح کردند.

مسعود شکوهی، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش‌ و پرورش، در این نشست با اشاره به اهمیت حوزه مشاوره در نظام تعلیم و تربیت کشور اظهار کرد: شما پلی میان مدیران حوزه ستادی و مشاوران مدرسه‌اید که قادر هستید نظرات همکاران مشاور را به ما منتقل و کمک کنید تا همگی به اتفاق یکدیگر فعالیت‌های مشاوره و بهداشت روان را تثبیت کنیم و تعمیق بخشیم و اثربخشی آن را افزایش دهیم.

وی افزود: این جلسات در واقع اتاق فکر حوزه مشاوره آموزش‌ و پرورش است تا به روان‌کردن همه فعالیت‌ها در حوزه مشاوره در پایین‌ترین سطح یعنی مدرسه کمک کند؛ لذا خواهش من این است که چالش‌ها و فرصت‌های حوزه مشاوره را بررسی کنیم تا با هم‌اندیشی و رسیدن به هم‌افزایی بتوانیم چالش‌ها را به حداقل برسانیم.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش‌ و پرورش خطاب به سرگروه‌های مشاوران گفت: کار شما از کار روسای مراکز مشاوره هم مهم‌تر است، چون شما زبان گویای مشاوران ما در مدارس هستید و وظیفه انتقال تصمیمات و سیاستگذاری‌های ستاد به سطح مدرسه را نیز برعهده دارید. همچنین شما هستید که میزان اثربخشی دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های تصویب‌شده در ستاد را به ما منتقل می‌کنید.

17 هزار مشاور متخصص در آموزش‌ و پرورش مشغول به کار هستند

وی با اشاره به عدم تمایل دولت برای استخدام مشاوران جدید در آموزش‌ و پرورش افزود: با توجه به اینکه استخدام نیروهای جدید بار مالی بیشتری بر دولت تحمیل می‌کند، دولت موافق افزایش نیرو نیست، بنابراین خواهش من این است که متناسب با شرایط فعلی و با درنظرداشتن همه جوانب، در کنار مطرح کردن مشکلات و چالش‌ها، پیشنهاد خود برای حل آن مشکل را نیز عنوان کنید.

شکوهی با ذکر این مطلب که اکنون 17 هزار مشاور متخصص در آموزش‌وپرورش مشغول به کار هستند اظهار کرد: از شما می‌خواهم این موضوع را بررسی کنید تا ببینیم چگونه می‌توانیم از این نیروی متخصص بهره مناسب ببریم تا در زمینه‌های بهداشت روان، مشاوره تحصیلی و شغلی به دانش‌آموزان، فرهنگیان و حتی اولیای دانش‌آموزان کمک کنیم.

وی تصریح کرد: ما باید مسیر زندگی دانش‌آموزان را با توجه به شرایط فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و منطقه‌ای طراحی کنیم تا افرادی مفید و موفق و قابل اتکا در جامعه تربیت شوند و در بخش‌ها مختلف موثر باشند.

به گفته شکوهی نظارت بر روند کار تخصصی مدارس و ارائه بازخورد این فعالیت‌ها در مدارس یکی از کمک‌های سرگروه‌ها به آموزش‌وپرورش خواهد بود.

وی ادامه داد: پررنگ کردن نقش خدمات مشورتی در استان‌ها از جمله فعالیت‌های قطب‌های مشاوره خواهد بود. باید در آموزش‌ و پرورش ما این نیاز احساس شود تا برای ارتقاء بهداشت روان همکاران و دانش‌آموزان و حتی خانواده‌ها برنامه‌ریزی داشته باشیم.

نشریه «تربیت مشاور»

شکوهی درخصوص نشریه تخصصی «تربیت مشاور» گفت: از ظرفیت این نشریه به خوبی استفاده نشداست. باید تلاش کنیم این مجله یک نشریه تخصصی به معنای واقعی باشد و از متخصصان و اساتید برجسته این حوزه برای درج مطالب کمک گرفته شود.

وی به برگزاری همایش‌های علمی به عنوان یکی از راه‌های رفع نیازهای تخصصی مشاوران اشاره کرد و گفت: باید مقالات مرتبط با مشاوره تحصیلی، بهداشت روان و به‌طور کلی طراحی مسیر زندگی دانش‌آموزان جمع‌آوری کنیم. اگر شما در این حوزه حرکت کنید ما هم درکنار شما خواهیم بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار