مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش وپرورش

حذف آزمون، اولین چراغ سبز و حرکت جدی آموزش و پرورش در اجرای سند تحول است

تهران (پانا) - مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش حذف آزمون از دوره ابتدایی را اولین چراغ سبز و حرکت جدی آموزش و پرورش در مسیر اجرای سند تحول دانست.

کد مطلب: ۷۱۱۸۵۹
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، مسعود شکوهی مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش را در واقع «نه» محکم آموزش و پرورش به نظام نمره محوری برشمرد و اظهار کرد: پس از تصویب و ابلاغ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، انتظار می‌رفت مسوولان وقت آموزش و پرورش به سرعت و با تمهید مقدمات لازم نسبت به اجرایی کردن علمی و اصولی سند تحول بنیادین اقدام کنند، اما علی‌رغم تلاش‌های به عمل آمده و حتی بعد از تدوین بعضی از زیر نظام‌های این سند، عملا کار جدی و قابل توجهی در پیاده‌سازی آن صورت نپذیرفت.
وی افزود: به راستی چرا با توجه به این که تقریبا همگان معتقد هستند نظام آموزش و پرورش فعلی کارایی لازم را برای پرورش نسل آینده ندارد، اما تغییرات اساسی در آن به کندی صورت می پذیرد؟! شاید مهم‌ترین دلیل آن «ترس از تغییر» و یا «اراده / روحیه تغییر نداشتن» باشد.
شکوهی ادامه داد: بر اساس سند تحول بنیادین، آماده‌سازی نسلی نواندیش، آینده‌نگر، متعهد، خداجو، مستقل، جرات‌ورز، باایمان، خلاق و... جزء اهداف اصلی نظام تعلیم و تربیت ذکر شده است، عدم توجه به رشد همه جانبه استعدادها، انباشت یک سری محفوظات محض، تاکید بر قبولی در آزمون‌های پراضطراب و تنش‌زا و بی توجهی در طراحی مسیر زندگی دانش‌آموزان برای آمادگی و ورود به دنیای بزرگسالی از مهم‌ترین اشکالات عمده این نظام است.
وی در ادامه گفت: سنگینی حاکمیت آموزش‌های نمره محور به حدی است که حتی بعضا قوانین مصوب شورای عالی آموزش و پرورش نیز دستخوش افکار سنتی بعضی از مدیران، نهادها و خانوادها شده است. نمود کامل آن را می‌توان در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان ملاحظه کرد؛ که شوربختانه هنوز باور بر این است که نمره تنها معیار هدایت و ملاک انتخاب رشته باید باشد و چه بسا با طبقه‌بندی نمره‌ای دانش‌آموزان راه به خطا می‌روند.
وی افزود: بر اساس آمارهای رسمی اولین دستاورد برگزاری این گونه آزمون ها طی سال های گذشته برای دانش‌آموزان معصوم شرکت کننده، علاوه بر استرس و اضطراب؛ زدن برچسب های ناروای کم هوشی، کند ذهنی و ناتوانی به حدود ۹۶ درصد از آنان بوده است که در ابتدای بروز استعداد، خلاقیت‌ها و توانایی‌هایشان قرار دارند و تو خود حدیث مفصل بخوان از آثار زیانبار و مشکلات روانی رفتاری که از پس این شکست‌ها برای دانش‌آموز؛ خانواده، مدرسه و جامعه حادث می‌شود.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش،حرکت اخیر مقام عالی وزارت مبنی بر ملغی نمودن آزمون‌های مدارس خاص را اولین چراغ سبز جدی و اقدام عملی آموزش و پرورش در کمک به اجرای همه جانبه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برمی شمرد و اذعان کرد: محوریت مدرسه به عنوان کانون فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، ورزشی برای ایجاد شادی و نشاط و توجه به تفاوت‌های فردی روان شناختی، استعداد، رغبت، توانایی، ارزش‌ها، شخصیت و متناسب‌سازی فعالیت‌های آموزشی و پرورشی و تمرین مهارت‌های زندگی بر اساس سبک زندگی اسلامی_ایرانی برای ورود به دنیای بزرگسالی، گامی است اگر چه دیر هنگام، اما خوشبختانه محکم و قاطع برداشته شده است.
وی گفت: این اقدام، پیامی روشن برای دعوت از همگان، مخصوصا صاحبان خرد و اندیشه در پیاده‌سازی نظام آموزشی و پرورشی دانش‌آموز محور بر مبنای ندای فطری و درونی دانش آموزان است که خروجی آن می‌تواند کسب شایستگی های لازم و ضروری برای زندگی حال و آینده، ایجاد امنیت، احساس ارزشمندی، عشق ورزی و احترام به حریم خانواده، مدرسه و جامعه، تلاش برای رفع نیازهای روان شناختی، جسمانی، فرهنگی و بروز خلاقیت های فردی و گروهی باشد، خلاقیتی که در نقطه مقابل خود اخلال گری را به همراه دارد.
شکوهی تصریح کرد: مطالعات امروزی بخوبی نشان می‌دهد که همه انسان ها برخوردار از هوش های چندگانه‌اند. به عبارت دیگر تقریبا هیچ آدم بی‌استعدادی نداریم و تنها تفاوت آنها در نوع و میزان هوش است.از طرفی در نظام جدید تعلیم و تربیت تمام ساحتی، دغدغه اصلی مدرسه باید این باشد که دانش آموز از چه خانواده‌ای و با چه سطحی از استاندارد وارد مدرسه می‌شود تا نسبت به رفع هرگونه نارسایی‌های رشدی، عقلی، اجتماعی و روانشناختی اقدام به موقع انجام دهد.
شکوهی بیان کرد: نگاه مسولان مدرسه باید حفظ تعامل حلقه خانواده، مدرسه و جامعه و ایجاد عاملیت، حس ارزشمندی، عزت نفس و هدفمندی برای خودشکوفایی باشد. درست در جایی که دانش‌آموز احساس کند مدرسه در همه حال حامی اوست و او را تنها نخواهد گذاشت. به عبارتی مدرسه تنها ملجا استانداردسازی رفتاری، شناختی و حمایتی جامعه است. مدرسه باید در جایگاهی باشد که دانش‌آموزان در کمال آرامش و امنیت، هویت خود را بسازند و از رویت آن نیز به خود ببالند و پس از آن با اعتماد و اطمینان، دنیای بعدی خود را بدون هرگونه ترسی دنبال کنند.
وی در پایان گفت: امیدوارم تصمیم ارزشمند وزیر محترم که طی روزهای اخیر امیدواری زیادی را در سطح جامعه و اصحاب فرهنگ و اندیشه ایجاد کرده، با حمایت دلسوزان عرصه تعلیم و تربیت به نقطه عطف حرکت‌های بزرگ در آموزش و پرورش تبدیل شده و فرصت کم نظیری را برای پرداختن به تمامی ساحت‌های شش گانه تعلیم و تربیت بطور متوازن فراهم آورد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار