معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش اعلام کرد
توافق برای ادغام آزمون سمپاد و نمونهدولتی در دوره دوم متوسطه
تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از توافق برای برگزار شدن آزمون سمپاد و نمونهدولتی به صورت مشترک برای کاهش و یکبارهکردن استرسهای دانشآموزان خبر داد.
علی زرافشان در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش درباره سابقه بررسی و تصویب طرح حذف آزمون ورودی مدارس خاص گفت: این موضوع و آسیبهای ناشی از آن دائما در دولت یازدهم مطرح بوده است.
وی افزود: ما معمولا از سوی نهادهای بیرونی نیز مورد سوال واقع میشدیم که چرا وقتی پای مقابله با شبه کنکورها و موسسات کنکو پیش میآید آموزش و پرورش جلوی آسیبهای داخلی را نمیگیرد؟ در حالی که مطالبه جدی در سند تحول مبنی بر فراهم کردن زمینه تربیت همه جانبه را در دوره آموزش عمومی بویژه در دوره ابتدایی فراهم کنیم.
مراحل تربیت در سند تحول بنیادین
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مراحل تربیت در سند تحول بنیادین گفت: تربیت همهجانبه از دوره ابتدایی شروع میشود و در دوره اول متوسطه بر فراهم شدن زمینه پرورش استعدادهای فردی و امکان انتخابهای مختلف و بکارگیری آن در موقعیتهای فردی برای شناسایی هویتهای ویژه در سند تحول تاکید میشود.
وجود ۳۵۰ هزار داوطلب آزمون ورودی مدارس نمونهدولتی
زرافشان با اشاره به اینکه ۳۵۰ هزار داوطلب آزمون ورودی مدارس نمونهدولتی داشتیم که ۵۰ هزار نفر پذیرفته میشدند گفت: یعنی از هر هفت نفر یک نفر به مدارس نمونهدولتی راه مییافت که رقابت بسیار نفسگیری بوده و از کنکور سراسری دشوارتر است.
وی ادامه داد: ۲۲۰ تا ۲۵۰ هزار نفر نیز در آزمون مدارس تیزهوشان شرکت میکردند که ۱۵ هزار نفر پذیرفته میشدند یعنی از هر ۱۵ نفر یک نفر وارد میشد. این فضا در مدارس ابتدایی از فضای تربیتی غنی و شاداب به فضای یک بعدی، حافظهمحور و با جهت گیری آموزشی و تست های چهارگزینهای تبدیل شده بود و محیطی پراسترس برای دانشآموز، کادر مدرسه و خانوادهها بود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ما همزمان دو سیاست کاهش جمعیت و حذف آزمونها را از چهار سال گذشته پیگیری کردیم عنوان کرد: بند اول مصوبه اخیر در امتداد ارزشیابی توصیفی که اولین گام کاهش استرس بود بر دیگر روشهای شناسایی و هدایت استعدادها تاکید دارد. آموزش و پرورش باید با استفاده از ظرفیتهای طرح شهاب در دو گروه روشهای درون مدرسهای و برون مدرسهای زمینه شناسایی و استعداد بچهها را فراهم کند.
زرافشان ادامه داد: در بند دوم مصوبه اخیر به حذف آزمونها در پایه ششم برای مدارس نمونهدولتی، استعدادهای درخشان و هر مدرسه دیگری که آزمون دارد از جمله برخی مدارس هیات امنایی، مدارس ماندگار و برخی مدارس غیردولتی اشاره شده و بند سوم ممنوعیت بکارگیری جزوات کمک آموزشی در دوره ابتدایی است.
به دنبال تعمیم و عمومیتبخشی و تنوعبخشی به سمپاد هستیم
وی با تاکید بر اینکه ما به دنبال تعمیم و عمومیتبخشی و تنوعبخشی به سمپاد هستیم و به دنبال ترحیم سمپاد نیستیم گفت: در سال ۱۳۹۰ بنیاد ملی نخبگان پژوهشی را سفارش داد که در آن گزارش کلید مسئله این بود که در حوزه توجه به استعدادها تک حوزهای شدهایم و فقط به یک نوع استعداد توجه داریم و با تک روش آزمون غربالگری میکنیم. در حالی که ما باید به تنوع استعدادها توجه و از تنوع روشها برای شناسایی آنها استفاده کنیم. یکی از روشها برگزاری جشنوارهها و مسابقات و یا جهش تحصیلی است. ۱۶، ۱۷ روش در دنیا مطرح است که یکی از آنها جداسازی است ما روش های دیگر را هم در دست بررسی داریم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش چندین سال است شناسایی و بررسی روشهای متنوع را برای شناسایی استعدادهای جدید راشروع کرده است گفت: همزمان پیشنهادی برای احیای سازمان استعدادهای درخشان از بنیاد ملی نخبگان داریم. ما به سازمانی قوی برای ساماندهی تنوع استعدادها نیاز داریم که بتواند بدرستی سیاستگذاری و مدیریت کند.
زرافشان افزود: امروز در جشنواره جوان خوارزمی بخشی عمده ای از جوایز را دانشآموزان فنی و حرفهای از آن خود میکنند در حالی که هنرستانیها قبلا تیزهوش تلقی نمیشدند اما امروز فهمیدهایم اینها پنجههای قدرتاند.
برگزاری جلسه برای انتخاب روشهای جایگزین آزمون
وی با تاکید بر اینکه به دنبال پاسخگویی به استحقاق ها و استعدادها هستیم، درباره ممنوعیت برگزاری آزمون ورودی مدارس غیردولتی خاص نیز اظهار کرد: قرار شده آنها هم آزمون نداشته باشند؛ هفته آینده جلسهای با مدیران برخی از مدیران این مدارس برای انتخاب روشهای جایگزین آزمون برگزار میشود. مصوبه اخیر یک بسته است که ابعاد مختلفی دارد و ابعاد مختلف آن را مدیریت میکنیم. ممنوعیتی که برای برخی فعالیت ها ایجاد شده مربوط به کل مدارس میشود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره وضعیت دانشآموزان فعلی دوره اول متوسطه سمپاد گفت: طبق مصوبه در یک فرآیند سه ساله دانشآموزانی که فعلا در این مدارس اند ادامه تحصیل میدهند تا دوره تحصیلیشان به پایان برسد.
نحوه ادامه فعالیت مدارس پس از حذف آزمون
وی درباره نحوه ادامه فعالیت این مدارس پس از این دوره سه ساله نیز عنوان کرد: دراین باره هم در جلسات آتی بحث خواهیم داشت. تاکنون سه روش پیشنهاد شده است. یکی از پیشنهادات این است که این مدارس تا دوسال دیگر فعال هستند و بعد از دوسال تبدیل به مدرسه عادی دولتی میشوند. یکی از پیشنهادات نیز این است که هر دو مدرسه سمپاد ادغام و یک فضا خالی و مدرسه دولتی شود. یکی از راهحلها نیز اداره هیات امنایی است.
زرافشان درباره آزمون ورودی پایه نهم مدارس سمپاد نیز اظهار کرد: اقدامی را در دست داریم که به کاهش استرس و تنش در این دوره نیز کمک کنیم. اردیبهشت ماه هر سال آزمون تیزهوشان و اواخر خرداد آزمون نمونهدولتی برگزار می شود. از آنجا که جامعه مخاطبان مشترک هستند، برای کاهش و یکباره کردن استرسها توافق کردیم برگزاری آزمون یک بار و به صورت مشترک برگزار شود.
وی در پاسخ به پرسشی درباره علت تعجیل در اعلام این مصوبه در سال جاری و در دو ماه مانده به آزمون مدارس تیزهوشان گفت: عجلهای نبوده و از چهار سال قبل مطرح بوده است و آقای بطحایی از مرداد که به وزارتخانه آمد در اولین گفتوگوها در این باره سخن گفتند و دکتر دانش آشیانی هم یکی از چالشهای اصلی را انحراف از مسیر ارزشیابی میدانست. تصمیمگیری در این زمان اتفاق افتاده و مسیری یک ساله برای آن طی شده است.
در این برنامه سایر کارشناسان نظراتی درباره مصوبه اخیر آموزش و پرورش مبنی بر حذف آزمون ورودی مدارس تیزهوشان داشتند که در ادامه میخوانید:
آزمونی که هوش را فقط با تستهای ریاضی و علوم اندازه بگیرد استاندارد نیست
ارسال دیدگاه