افتتاحیه برنامه ملی نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان (نماد) در یزد برگزارشد

یزد(پانا)-برنامه ملی نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان(نماد) با حضور مدیر کل امور اجتماعی استاندار، معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستریو معاون تربیت بدنی وسلامت اداره کل آموزش و پررش استان یزد و نمایندگان دستگاه های عضو ائتلاف این برنامه ملی در دبیرستان دوره دوم پسرانه آقا برگزارشد

کد مطلب: ۷۱۰۱۵۸
لینک کوتاه کپی شد

مدیر کل امور اجتماعی استانداری یزد در این مراسم اظهار داشت : فلسفه اجرای این برنامه در تاکیدات مقام معظم رهبری و در اجرای سند کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی کشوربا در نظرگرفتن آسیب های اجتماعی درتمام اقشار جامعه به ویژه اولیاء دانش آموزان و در ارتباط با اجتماعی کردن امر مبارزه با آسیب های اجتماعی شکل گرفته است.
" مجید جوادیان زاده" با اشاره به اینکه این طرح بر اساس دیدگاه جامعه شناسی و روانشناسی و براساس فرآیند رشد مدارکودک در طی مراحل زندگی صورت می گیرد افزود: فرآیند رشد و اجتماعی شدن کودک در چهار مرحله خانواده، مدرسه ، رسانه و گروه همسالان انجام می شود که نقش کودک در این مسیر حائز اهمیت و مستلزم نگاه ویژه است.
معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد نیز با اشاره به اهمت موضوع پیشگیری در دنیای امروز، گفت: امروزه موضوع پیشگیری از موضوعات اساسی است که همگان به اهمیت آن پی برده‌اند و سعی دارند از آن در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی در حوزه‌های مختلف از آن بهره ببرند.
"محمد حسین رحیمی زاده" افزود: از دیدگاه اسلام و بر اساس مجموع روایاتی که درزمینه تربیت فرزندان وجود دارد، ما به این جمع‌بندی می‌رسیم که ما وظیفه‌داریم که محور را بر برنامه‌های رشد مدار قرار دهیم. برنامه‌هایی که می‌تواند کودکان و استعدادهای آن‌ها را شکوفا کرده و آن‌ها را توانمند سازد.
وی تأکید کرد: با توجه به جدی بودن تهدیدات آسیب‌های اجتماعی، نیاز به کار جدی و جهادی است؛ که البته باید کار علمی و مبتنی بر تجربیات و فرهنگ ایرانی و اسلامی باشد و در اسناد بالادستی نیز به این مهم توجه شده که نمود آن را می‌توان در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم برنامه ششم توسعه مشاهده کرد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد ادامه داد: ما در قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92 که در سال 94 ابلاغ‌شده است به‌وضوح در قانون می‌بینیم که دیدگاه قانون‌گذار به سمت حوزه پیشگیری معطوف شده است. ضرورت اقدام خاص در این حوزه مشخص است و مسئولین به این نتیجه رسیدند که بهترین مکان برای اجرای برنامه‌های رشد مدار، آموزش‌وپرورش و بهترین عمل آموزش رشد مدارانه و منجر به توانمندسازی بشود است که همین عامل باعث شکل‌گیری سند ملی نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان شد.
رحیمی زاده تصریح کرد: خط مقدم مبارزه با آسیب‌های اجتماعی، آموزش‌وپرورش است و ضرورت و اهمیت این موضوع بر حساسیت و سنگینی و تقدس کار افزوده است. اثراتی که اجرای دقیق این طرح می‌تواند در جامعه داشته باشد ماندگار خواهد بود و برای نسل‌های بعد و آیندگان نیز باقی خواهد ماند؛ البته لازمه اقدامات در حوزه پیشگیری صبر و حوصله است؛ چراکه این‌چنین فعالیت‌ها زودبازده نیست و نیازمند فعالیت مستمر است تا بتوان شاهد نتایج خوبی در این زمینه باشیم.
رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان نیزاظهار داشت : این برنامه ملی با هدف تامین و ارتقاء مراقبت های اجتماعی از دانش اموزان مدارس با رویکرد توانمند سازی مدرسه محور واستقرار نظام جامع مراقبت اجتماعی برای دانش آموزان (مدرسه محور، خانوارده محور، محله محور) ازطریق مشارکت بین بخشی(دستگاههای عضو ائتلاف ملی نماد)اجرا می شود.
" محمد علی شایق" افزود: این برنامه مبتنی برمدل بومی و سبک زندگی اسلامی ایرانی جهت شناسایی ، توانمند سازی و حمایت دانش آموزان در راستای ظرفیت سازی جهت افزایش عوامل محافظت کننده و کاهش عوامل مخاطره آمیز دانش آموزان در مدرسه محله و خانواده اجرا می شود.
وی تصریح کرد: فرآیند نظام مراقبت اجتماعی در دو محور آموزش های ارتقایی - پیشگیرانه و محور مراقبتی برای معلمان ،دانش اموزان و اولیای آنها اجرا می شود.
شایق گفت : این برنامه دربین 1800 دانش آموز ناحیه یک و شهرستان مهریز در سال تحصیلی جاری اجرا می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار