در گفت و گو با پانا

آرمان موسی پور:موسیقی «چهارراه استانبول»نمی توانست تعلیقی باشد

تهران(پانا) - آرمان موسی پور آهنگساز موسیقی فیلم «چهارراه استانبول» از تماتیک بودن موسیقی این فیلم و استفاده از ساز ویولنسل به عنوان ساز شاخص برای آتش نشان ها و اتفاقات پلاسکو سخن گفت.

کد مطلب: ۷۰۹۵۴۹
لینک کوتاه کپی شد

آرمان موسی پور آهنگساز موسیقی فیلم «چهارراه استانبول» در گفت وگو با پانا، گفت: تقریباً از زمان نوشته شدن فیلمنامه در جریان کار بودم و حتی سر فیلمبرداری هم حضور داشتم، به هر حال پروژه مهمی بود و برای خود من هم کار سختی بود که دوست داشتم به بهترین نحو انجامش بدهم .

وی افزود: فیلم چهارراه استانبول در مورد داستان آتش سوزی ساختمان پلاسکو است که البته داستان اصلی فیلم یکسری افراد هستند که به اتفاق ساختمان پلاسکو هم مربوط می‌شوند و حادثه پلاسکو را کامل در فیلم داریم ولی موضوع اصلی فیلم نیست. تقریباً دو ماه کامل روی موسیقی کار کردیم تا به مرحله ضبط نهایی رسید و پیش رفتیم تا لحظه‌ای که کار ساخت موسیقی پایان یافت .

این آهنگساز با اشاره به اینکه موسیقی فیلم بار دراماتیکی بالایی داشت، تصریح کرد: از آنجایی که بیننده می‌داند ساختمان قرار است بریزد، موسیقی نمی‌توانست تعلیقی برای آن لحظه به وجود بیاورد ولی بار دراماتیکی سنگینی وجود داشت که بار اکشن بودن را هم باید به دوش می‌کشید از اینرو تصمیم گیری برای اینکه چه سبک و سیاقی موسیقی این فیلم باید داشته باشد بسیار سخت بود ولی فکر می‌کنم به نتیجه مطلوب و دلخواهمان رسیدیم و از اتفاقاتی که برای موسیقی فیلم رخ داد راضی هستم .

وی ادامه داد: ما در موسیقی فیلم «چهارراه استانبول» یک موتیف و تم ثابت برای فیلم داریم که 6 تا هفت مرتبه در فیلم تکرار می‌شود و در کل موسیقی تماتیک است. یک موتیف خیلی کوتاهی هم داریم که هرچه به انتهای فیلم نزدیک می‌شویم طولانی‌تر و کامل‌تر می‌شود .

موسی پور عنوان کرد: این فیلم کار بسیار دشواری بود، چون اقدامی که آتش نشان‌ها کرده‌اند و اتفاقی که در واقعیت رخ داده است خیلی ایجاد مسوولیت می‌کند، برای من که موسیقی کار را ساختم هم این مسوولیت به شدت زیاد بود. باید چنین بار دراماتیکی را همراه با اکشن بودن القا می‌کردم .

وی درباره تایم زمان موسیقی این فیلم و سازبندی توضیح داد: در حدود 25 دقیقه زمان موسیقی‌ای است که برای فیلم ساخته شده است که تایم طولانی‌ای است و ساز شاخصی که من برای آتش نشان‌ها و اتفاقات پلاسکو انتخاب کرده‌ام ساز ویولونسل است که علت آن این بود علاوه بر بار دراماتیکی که این ساز دارد یک سنگینی نیز دارد که حس درام مردانه را القا می‌کند و در آن حماسه‌ای هم هست. در مورد اشخاصی هم که در فیلم هستند و اتفاقاتی را در فیلم رقم می‌زنند ساز عود و پیانو را استفاده کرده‌ام که البته ساز عود، عود عربی و ترکی نیست و عود کاملاً ایرانی است .

این آهنگساز درباره همکار خود با مصطفی کیایی که چندمین همکاری وی محسوب می‌شود، گفت: این چهارمین همکاری من با آقای کیایی بوده است. اولین کار ما «خط ویژه» بود بعد «عصر یخبندان» و سپس «بارکد» و این هم که چهارمین همکاری ما بوده است. بسیار همکاری شیرینی برای من محسوب می‌شود چراکه یک تیم خیلی خوب در فیلم همکاری داشته‌اند که همه به نحوی سعی می‌کردند کمک کنند کار به بهترین شکل پیش برود. نگاه آقای کیایی به موسیقی اینگونه است که به موسیقی به عنوان مؤلف اصلی فیلم نگاه می‌کند. اخیراً هم در سینمای ایران و هم هالیوود این مؤلفه‌ها در مورد موسیقی کم شده است که به دلیل مدرن شدن سینما در همه دنیا است که در سینمای ما هم مستثنا نیست. این نگاه آقای کیایی در این دوران برای من به شخصه زیباست و همکاری شیرینی را رقم می زند .

موسی پور در پایان درباره سیمرغ موسیقی فیلم جشنواره فجر، خاطرنشان کرد: موسیقی فیلم بخش کاملاً تخصصی است و اینگونه نیست که هر شخصی که شناختی از آن ندارد بخواهد در مورد آن نظر بدهد. در جشنواره‌های ما خیلی تخصصی به این مسئله نگاه نمی‌شود و بیشتر نگاه سلیقه‌ای وجود دارد. گرفتن سیمرغ خیلی شیرین است ولی اگر اتفاق نیفتد برای من شخصاً درست انجام شدن پروسه ساخت موسیقی مهم است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار