در گفت‌وگو با پانا

کشتی‌آرای:‌ با کاهش مالیات از اجرت ساخت، رونق به واحدهای صنف طلا برمی‌گردد

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران می‌گوید کاهش 6 درصدی مالیات برارزش افزوده اجرت ساخت طلا می‌تواند رونق واحدهای صنفی طلا و جواهر را به دنبال داشته باشد منوط به آنکه تدابیری برای کنترل قاچاق طلا به کشور نیز صورت گیرد.

کد مطلب: ۷۰۴۹۲۶
لینک کوتاه کپی شد

محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با خبرنگار پانا تصریح کرد:‌ چند سالی است که با توجه به اجرای قانون مالیات برارزش افزوده، فروشندگان طلا دچار چالش شده‌اند و رکود نسبی و تعطیلی حاصل اخذ مالیات 9 درصدی از فروش طلا در سال‌های اخیر بوده است.

وی ادامه داد:‌ مجموعه این عوامل موجب شده است تا دولت و سازمان امور مالیاتی تدابیری را برای اصلاح قانون مالیات برارزش افزوده و کاهش مالیات فروش طلا در نظر بگیرند.

کاهش مالیات بر ارزش افزوده از اجرت ساخت طلا باشد

وی تاکید کرد:‌ فعالان صنف طلا و جواهر خواستار آن هستند که کاهش مالیات بر ارزش افزوده از اجرت ساخت طلا و نه از رقم کلی طلا محاسبه شود و در صورت تصویب می‌تواند نقش مهمی در رونق واحدهای صنفی به دنبال داشته باشد.

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران خاطرنشان کرد:‌ طی دو سال گذشته جلسات متعددی میان نمایندگان صنف طلا و جواهر و کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شده است و کار کارشناسی اصلاح قانون مالیات برارزش افزوده به اتمام رسیده است.

وی با بیان اینکه در دو هفته اخیر نیز جلساتی با فعالان صنف برگزار شده است، خاطرنشان کرد: لایحه اصلاح قانون مالیات برارزش افزوده صنف طلا به‌زودی از کمیسیون اقتصادی به صحن علنی مجلس ارایه می‌شود و تصویب نهایی آن می‌تواند موجب رونق واحدهای تولیدی شود.

قدرت رقابت طلای ایران با سایر کشورها بالا نیست

کشتی‌آرای عنوان کرد: یکی از مشکلات کنونی صنف طلا و جواهر این است که قیمت تمام‌شده مصنوعات طلا بالاست و افزایش هزینه‌ها موجب شده است تا رقابت مصنوعات داخلی با مصنوعات وارداتی کاهش یابد. در این میان گوی رقابت از تولیدات داخلی ربوده شده است.

وی افزود: با اصلاح این قانون رونق به صنف طلا و جواهر برمی‌گردد و تولیدات داخلی می‌توانند با مصنوعات خارجی که از کشورهای همسایه وارد می‌شود، رقابت کنند.

صادرات طلای ایران نزدیک به صفر است

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران درباره میزان صادرات طلا از کشور گفت:‌ به دلیل قیمت تمام‌شده بالا در مصنوعات طلا و جواهر داخلی صادرات طلا از ایران تقریبا صفر است اما مصنوعات خارجی بسیاری به صورت قاچاق و نه از مسیرهای قانونی وارد می‌شود. البته واردات طلا به کشور نیز مطابق قانون ممنوع است.

کشتی‌آرای تصریح کرد:‌ باید بستری فراهم شود تا تولید‌کنندگان به سمت بازارهای صادراتی و بازارهای هدف بروند که در این صورت حدود 300 تا 400 هزار نیروی کار می‌توانند در صنعت طلا و جواهر کشور مشغول به کار شوند.

آسیب به صنعت طلا و جواهر به دلیل قاچاق گسترده

کشتی‌آرای خاطرنشان کرد:‌ تعدادی از واحدهای تولیدی در سال‌های گذشته تعطیل شده‌اند و قاچاق طلا نیز آسیب جدی به فعالان این صنف وارد کرده است.

کشتی‌آرای عنوان کرد:‌ در حالی که صنعت طلا به واسطه هزینه‌های کم و ارزش افزوده بالا می‌تواند نقش مهمی در تولید ناخالص و اشتغالزایی داشته باشد، طی سال‌های اخیر ورود محصولات ساخته شده از طلا از طریق قاچاق آسیب‌های زیادی به این صنعت وارد کرده است.

واردات مصنوعات طلا به کشور ممنوع است

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران گفت: واردات مصنوعات طلا به کشور نیز ممنوع است اما اکنون از پنج کشور ترکیه، تایلند، هند، هنگ‌کنگ و ایتالیا، مصنوعات طلا به صورت قاچاق وارد می‌شود.

کشتی‌آرای تصریح کرد: اگر مشکلات فرصت دهند می‌توانیم علاوه بر پاسخگویی به نیاز داخل، صادرات هم داشته باشیم که البته در این میان کشور ترکیه یکی از بازارهای هدف عمده محسوب می‌شود.

وی افزود:‌ طلای ساخته شده در ترکیه به صورت مکانیزه و ماشینی است و تنوع مدل‌های آنها به نسبت کشور ما محدود است ولی کشور ما در این زمینه توانایی بسیار بالایی دارد.

گرانی این روزهای سکه و طلا متاثر از افزایش شدید نرخ ارز است

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران درباره قیمت طلا و سکه در بازار نیز اظهار کرد:‌ افزایش قیمت سکه و طلا در بازار طی روزهای اخیر بیشتر متاثر از افزایش نرخ ارز است و بهای سکه به بیش از یک میلیون و 520 هزار تومان افزایش یافته است.

وی اضافه کرد:‌ با وجود قیمت کاهشی طلا و اونس در بازار جهانی بهای طلا در بازار داخلی با روند افزایشی مواجه شده است که متاثر تاثیر نرخ ارز در محاسبه قیمت طلا در بازار داخلی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار