بطحایی در سفر استانی به خوزستان؛

ساختار سنتی مانعی برای کیفیت‌بخشی به نظام آموزشی است

دزفول (پانا)- وزیر آموزش و پرورش که برای افتتاح چند طرح عمرانی، آموزشی، ورزشی و رفاهی به استان خوزستان سفر کرده است، در سخنانی ساختار سنتی آموزش و پرورش را مانع از پرداختن به کیفیت بخشی نظام آموزشی دانست.

کد مطلب: ۶۹۳۲۲۶
لینک کوتاه کپی شد

سید محمد بطحایی در افتتاح چند طرح عمرانی، آموزشی، ورزشی و رفاهی در حوزه آموزش و پرورش استان خوزستان که صبح امروز ۲۴ آذرماه انجام شد، بیان کرد: ساختار سنتی آموزش و پرورش این سازمان را از پرداختن به موضوعات اساسی مانند کیفیت بخشی نظام آموزش و مفاهیمی چون صبوری مقاومت و آموزش مهارت زندگی، باز داشته است و هنوز مشکل آموزش پرورش ما مسائل جزئی مانند پول آب و برق و آسفالت مدارس است.

وی افزود: مشارکت به این معنا نیست که وظیفه دولت را بر دوش مردم بگذاریم و بگوییم دولت پول ندارد و مردم هزینه آن را بپردازند؛ اصلا و ابدا مشارکت به این معنا نیست. هزینه آموزش بر دوش دولت است اما اداره آن می‌تواند با مشارکت مردم انجام شود.

وي با ابراز خوشحالي از حضور در جمع خيرين مدرسه ساز گفت: اگر ما به دنبال رسيدن به جامعه اي توام با آسايش و نشاط براي مردم هستيم، راهي جز پرداختن به آموزش و پرورش و مدرسه سازي نداريم.

وزير آموزش و پرورش افزود: هركلاسي كه ساخته مي شود از تعداد كلانتري ها و دادگستري ها کاسته مي شود و دوستي، صميميت، شادماني و عشق افزايش مي يابد.

وي با بيان اينكه خيرين مدرسه ساز تمدن ساز كشور جمهوري اسلامي ايران هستند، گفت: رهبر معظم انقلاب مي فرمايند هر مانعي كه جلوي كار خيرين مدرسه ساز را مي گيرد بايد برطرف شود و هيچ مشكلي نبايد بر سر راه فعاليت هاي خيرين مدرسه ساز وجود داشته باشد.

وزير آموزش و پرورش گفت: همه ما درحال تلاش هستيم تا آموزش و پرورش به سطحي از كيفيت برسد كه دانش آموزان پس از فارغ التحصيل شدن مهارت هاي اصلي زندگي را فرا گرفته باشند تا بتوانيم افرادي با شاخص هاي تربيتي فراوان به جامعه تحويل دهيم.

بطحايي با اشاره به اينكه سند تحول بنيادين آموزش و پرورش تا حدودي مسير راه را روشن كرده است، گفت: در اين سند آمده است كه اگر مي خواهيد به مطلوبيت برسيد بايد از مسيري حركت كنيد كه بتوانيد موانع گذشته را برطرف كنيد چون اين موانع اجازه نمي دهند كه به مطلوبيتي كه مد نظر داريم، دست پيدا كنيم.

وي با بيان اينكه آموزش و پرورش از گرفتاري هاي مزمني رنج مي برد، گفت: ما در آموزش و پرورش به جاي اينكه وقت خود را صرف كيفت بخشي به برنامه ها و فعاليت هايمان كنيم درگير پول آب و برق هستيم و بايد راهكاري جدي براي برون رفت از اين معضلات انديشيده شود.

وزير آموزش و پرورش بزرگترین غم براي آيندگان را محروم شدن كودكان كم بضاعت از تحصيل عنوان كرد و گفت: برخي دانش آموزان به دليل اينكه خانواده هاي محرومي دارند از تحصيل بازمي مانند و اگر در صدد تحول در آموزش و پرورش هستيم بايد به اين مسائل توجه خاصي صورت بگيرد.

بطحايي با تاكيد بر اينكه بايد راهي جديد براي اداره آموزش و پرورش پيدا كنيم،گفت: آموزش و پرورش داراي ١ميليون و ٧٠٠هزار فرهنگي شاغل و بازنشسته است كه يك پشتوانه قوي براي ما محسوب مي شوند و با استفاده از تجربه هاي ارزشمند اين پتانسيل عظيم و بهره گيري از مشاركت مردم مي توانيم راهي جديد براي اداره آموزش و پرورش پيدا كنيم.

وي اضافه كرد: منظور ما از مشاركت به معني انداختن وظيفه دولت بر گردن مردم نيست بلكه هدف ما از جلب مشاركت هاي مردمي اين است كه از كمك مردم بيش از گذشته در اداره آموزش و پروش استفاده كنيم.

بطحايي با اشاره به اينكه از سال آينده بودجه آموزش و پرورش استاني است،تصريح كرد: استاني شدن بودجه آموزش و پرورش ظرفيت بزرگي است كه در اختيار استانها قرار گرفته است و از سال آينده با مسئوليت استاندار اين اعتبار به آموزش و پرورش تخصيص داده مي شود كه اين امر خلاقيت به كار گيري اعتبار را در شوراي برنامه ريزي شكوفا مي كند.

وي همچنين گفت: انتصاب مديران و روساي مدارس نيز از سال تحصيلي آينده به صورت متفاوتي انجام مي شود و همه معلميني كه از شرايط مورد نظر برخوردار هستند مي توانند كانديداي مديريت مدرسه شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار