مدیرکل دفتر دوره اول متوسطه:
کیفیت و استاندارد دو رویکرد مهم در برنامه تعالی مدیریت مدرسه است
مدیر کل دفتر دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش، برنامه تعالی مدیریت مدرسه را گامی موثر برای تبدیل مدرسه به عنوان کانون آموزش یادگیرنده برشمرد و گفت: برنامه تعالی مدیریت مدرسه با دو رویکرد کیفیسازی آموزش بر اساس استاندارد و رویکردها دنبال میشود و برای هر فعالیت شاخص و استانداردی تعریف شده است.
به گزارش پانا، عظیم محبی در جمع شورای معاونین اداره کل و روسای آموزش و پرورش مناطق و شهرستان ها اظهار کرد: برنامه تعالی مدیریت مدرسه، برنامه ای است است که با هدف ترویج و تقویت سیستم خودارزیاب در درون مدرسه، ارتقای کیفیت آموزشی و مشارکت مسئولان، والدین و دانش آموزان در اداره مدرسه اجرا می شود.
وی خاطر نشان کرد: این برنامه باهدف ارتقا سیاستهای کلان آموزشی در دستور کار قرار گرفته و بعد از چند سال اجرا به صورت آزمایشی در حال حاضر کلیه مدارس دوره اول و دوم متوسطه و هنرستان های فنی حرفه ای و کاردانش را تحت پوشش قرار داده است .
مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزشوپرورش اصلاح و تعریف رویکردها را از مهمترین اهداف برنامه تعالی مدیریت مدرسه دانست و افزود: در واقع رویکرد ساختنی و یافتنی است و در هر مدرسه متفاوت از مدرسه دیگر خواهد بود.
محبی تاکید کرد: رویکردها در آموزشوپرورش از مبانی نظری سند تحول بنیادین، برنامه درسی ملی و مبانی علمی سرچشمه میگیرند و لازم است بر اساس شرایط فرهنگی، امکانات و فرصتهای موجود مدارس بومیسازی شوند.
وی تصریح کرد: هر نهاد و سازمان برای رشد و بهبود عملکرد نیازمند برنامه و الگوست و نهاد آموزش و پرورش نیز از این امر مستثنی نیست.
محبی ادامه داد: برنامه تعالی مدیریت مدرسه با تکیه بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با ارائه الگو برای ارتقای مدیریت مدارس و مبتنی بر رویکرد مدرسه محوری، برنامه محوری، مشارکت و خودارزیابی، شرایطی را برای تعیین اهداف و برنامه های عملیاتی مدرسه، شناسایی ظرفیت ها و توانایی های عوامل موثر در مدیریت مدرسه و دستیابی به این اهداف فراهم کرده است.
وی در ادامه گفت: این برنامه ، اداره و رهبری آموزشی مدرسه در همه ابعاد آن و ارتقای کیفیت آموزشی مدارس را هدف قرار داده و براساس اجرای برنامه تعالی مدیریت مدرسه، آموزش و پرورش به سیستم آموزشی پاسخگو سوق پیدا خواهد داد.
محبی در ادامه بر این نکته تاکید کرد که این برنامه یک مدل آموزش نیروی انسانی است که مبتنی بر محیط کار و یادگیری تیمی و درون محیط کار است و مدرسه به عنوان یک محیط یادگیری برای این مدل معرفی شده است و ادامه داد : در فرایند برنامه تعالی مدیریت مدرسه به دنبال آن هستیم که آموزش را با رویکرد مهارت آموزی به یادگیری انتقال داده و با افزایش اثربخشی آن متناسب با محیط کار اثربخشی سازمان یادگیرنده را افزایش دهیم.
وی افزود: در برنامه تعالی مدیریت مدرسه تلاش می شود تا هویت متعالی در دانش آموزان شکل گیرد و در طول آموزش های علمی به مهارت های شغلی، انسانی و فردی نیز مسلط شوند تا شاهد حضور این آینده سازان به صورت تمام عیار در جامعه باشیم.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه دوره اول وزارت آموزش و پرورش، هدف از اجرای طرح تعالی مدیریت مدرسه را کیفیت بخشی و استانداردسازی مدرسه دانست و اظهار کرد: بر اساس راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برنامه تعالی مدیریت مدرسه شاخص های کیفیت ساز دارد که توسط تیم ارزیابی مورد بررسی قرار می گیرد.
محبی بر وظایف مدارس در این برنامه تاکید کرد و افزود: درگام اول تدوین شاخص های کیفیت ساز و در گام دوم ارزیابی مدرسه در قالب کمیته ای از افراد بیرون مدرسه و صرفا براساس اندازه گیری شاخص ها صورت می گیرد.وی تقویت فرهنگ کارگروهی و مشارکتی، خلاقیت و نوآوری، بهره گیری از پژوهش و تاکید بر اخلاق و ارتباطات انسانی را از جمله موارد اساسی دربرنامه تعالی مدیریت مدرسه عنوان کرد که از اصول حاکم بر ارتقای کیفیت در مدرسه است.محبی بر این نکته تاکید کرد که مدیر مدرسه با توجه به ارکان مدرسه از جمله شورای مدرسه، شورای معلمان، شورای دانش آموزی و انجمن اولیا و مربیان و شناخت توانمندی ها و ظرفیت های آنان برنامه ای را به عنوان برنامه سالانه تدوین کرده و در این برنامه شاخص های استاندارد را برای رسیدن به نقطه مطلوب در نظر گرفته و عملکرد مدرسه خود را با این شاخص ها مقایسه می کند و ی افزود : در قالب این محور، مدیر مدرسه ضمن شناسایی توانمندی ها و شایستگی های دبیران و سایر عوامل مدرسه سعی می کند با برنامه ریزی های لازم، دانش و مهارت های آنان را ارتقا دهد.محبی تصریح کرد : استقرار نظام یاددهی و یادگیری محور دیگر برنامه تعالی مدیریت
مدرسه است ودر این محور هدف تنها تولید دانش نیست بلکه همه ابعاد و ساحت های مختلف آموزشی و تربیتی، رشد اجتماعی، عقیدتی، اخلاقی دانش آموزان و ارتقای مهارت های آنان در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به صورت همگون مورد توجه قرار گرفته و در این حوزه برنامه ریزی می شود.
وی همچنین توسعه مشارکت دانش آموزان در اداره مدرسه را از دیگر محورهای طرح تعالی مدیریت مدرسه برشمرد و اظهار کرد: در این طرح دانش آموز علاوه بر فرد یادگیرنده، می تواند در تمامی فعالیت های مدرسه از جمله اجرای برنامه های فرهنگی، برنامه های صبحگاهی مدرسه، ارائه خدمات آموزشی به سایر دانش آموزان نقش داشته باشد تا ضمن ارتقای عزت نفس دانش آموزان، آنان برای پذیرش مسئولیت های آینده آماده شوند.
وی خلاقیت و نوآوری را از دیگر محورهای برنامه تعالی مدیریت مدرسه عنوان کرد و گفت:در این حوزه بر تولید فکر، شناسایی مسائل و مشکلات در محیط پیرامون، اولویت بندی آنان و انتخاب راه حل های گوناگون و دستیابی به راه حل های جدید برای حل مسئله تاکید شده و مدیر مدرسه ضمن ایجاد زمینه برای رشد همه جانبه دانش آموزان باید سازو کارهای تشویقی را در این حوزه فراهم کند.
محبی در ادامه با بیان اینکه هدف از اجرای طرح تعالی مدیریت مدرسه تنها ارتقای توانمندی های مدیر مدرسه نیست، اظهار داشت : این طرح در راستای رشد مدیریت مدرسه و با مشارکت همه ارکان مدرسه از جمله شورای معلمان، شورای مدرسه، انجمن اولیا و مربیان و شورای دانش آموزی و مدیر مدرسه سعی می کند که شاخص های درون مدرسه ای را براساس سیستم خودارزیابی ارتقا دهد.
وی روند اجرای برنامه تعالی مدیریت مدرسه را مناسب ارزیابی کرد و گفت: مدارس مشارکت کننده در این طرح، با توجه به ارزیابی های انجام شده رشد خوب و همه جانبه ای را در زمینه های مختلف و شاخص های تعیین شده داشتند.
محبی در ادامه سخنان خود به تاکیدات مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری در خصوص مهارت آموزی دانش آموزان اشاره کردو افزود : مفهوم این تاکیدات این است که دوران آموزش مبتنی بر حافظه محوری و انتقال دانش صرف به سر رسیده و باید به مهارت آموزی ، خلاقیت و کارآفریتی در مدارس توجه کرد .
وی در پایان سخنان خود از اهتمام و توجه مدیر کل آموزش و پرورش لرستان به فرایند کیفی سازی در آموزش مدارس تقدیر کرد وافزود : برنامه تعالی مدیریت مدرسه به عنوان یک مدل کیفی مورد تایید استاندارد قرار گرفته و بر همین اساس ۱۱۶آموزشگاه گواهی اهتمام ممتاز و ۱۰مدرسه هم گواهی اهتمام به کیفیت را دریافت خواهند کرد .
ارسال دیدگاه