کارشناس ارشد روانشناسی در گفت‌و‌گو با پانا تحلیل کرد

چرا کودکان دروغ می‌گویند؟

کارشناس ارشد روانشناسی گفت: دروغ‌گویی در کودکان ۳ تا ۴ ساله شایع بوده و بسیاری از این دروغ‌ها ناشی از تخیلات کودکان است.

کد مطلب: ۶۸۷۴۱۹
لینک کوتاه کپی شد

منصور علیزاده در گفت و گو با خبرنگار پانا، اظهار داشت: دروغ‌گویی به هر دلیلی و در هر سنی که باشد، نیاز به برخوردهای مناسب دارد تا ادامه پیدا نکند.

وی افزود: ترس از گفتن واقعیت، کمبود محبت و جلب توجه کردن به وسیله دروغ گفتن، عدم احساس امنیت کودک و تمایل کودک به محک زدن توانایی‌های خود، عمده ترین عوامل گرایش کودک به دروغگویی آگاهانه است.

کارشناس ارشد روانشناسی با اشاره به اینکه داشتن برخوردی منطقی و صبر بهترین راه حل برای جلوگیری از استمرار دروغ گفتن در کودکان است، گفت: والدین باید بدانند در برابر دروغ‌گویی کودکان چگونه رفتار کنند، برخوردهای شدید و نادرست می‌تواند نه تنها باعث تحریک بیشتر کودکان به دروغ‌گویی شود بلکه مشکلات دیگری را نیز برای آن‌ها ایجاد می‌کند.

علیزاده تاکید کرد: همچنین والدین باید در برابر کودک دروغ‌گوی خود، به طور منطقی عمل کرده و کودک را راهنمایی کنند و علل دروغ‌گویی کودک را شناسایی و متناسب با آن رفتار کنند.

وی با اشاره به اینکه آموختن مهارت‌های فرزند پروری یکی از راه‌های مقابله با دروغ گفتن کودکان است؛ گفت: والدین باید کودک را به راست‌گویی تشویق کنند و به او آموزش دهند که راست‌گویی باعث اطمینان و اعتماد دیگران به او می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار